Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pracant i frajer: VW Transporter se představil v nové generaci

  9:31aktualizováno  9:31
V Evropě asi není slavnější dodávky než VW Transporter. Vznikl jako levný pracant pro poválečnou Evropu, dnes je z něj parťák řemeslníků a často i rodinný dostavník. A umí zahrát i roli nóbl manažerské kanceláře. Pětašedesát let od prvního transportera se představuje nová šestá generace.

Volkswagen Multivan | foto: Volkswagen

Transporter vymyslel v roce 1947 holandský dovozce volkswagenů Ben Pon. Rok předtím navštívil Wolfsburg, aby nakoupil brouky pro holandský trh. Ve zbídačelém Německu viděl řadu improvizovaných přibližovadel pro malý náklad a napadlo ho přestavět jednoduchého volkswagena, který se právě rozmachoval ke globálnímu úspěchu, na malou dodávku. Právě v Amsterdamu se Volkswagen T6, jak zní jeho kódové označení, představil ve světové premiéře. Za pětašedesát let se vyrobilo kolem dvanácti milionů transporterů.

Sraz VW Transporter

Hnědý transporter T5, bílý je T4, který převrátil koncepci transporteru v devadesátých letech. Oproti předchůdci s motorem vzadu má motor vepředu a poháněná přední kola.

Je to vůbec poprvé, co bude pro necvičené oko těžké rozeznat novou generaci od předchůdce. Nejde však o lenost designérů, ale o záměr. Úspěšný recept se zkrátka nemění. Podobu nové generace se podařilo do posledních chvil před premiérou utajit, možná i proto, že na pohled se nic revolučního neudálo.

Základ konstrukce vychází z předchůdce (T6 nemá modulární platformu MQB koncernu VW určenou pro osobní vozy s předním pohonem, transporter je přeci jen hodně velký), kterého se za třináct let prodaly téměř dva miliony. Auto má ostřejší, hranatější rysy a příď působí mohutněji, ale jednodušeji než u předchůdce.

Volkswagen Multivan

Základní provedení s pohonem předních kol, motorem uloženým vpředu napříč a lehce skloněným v motorovém motoru směrem vpřed (o osm stupňů), může dostat spoustu variant a rozšíření. Dvoulitrový turbodiesel ve čtyřech výkonových verzích je spojený s pěti a šestistupňovými manuálními převodovkami nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem DSG a s pohonem všech kol (haldex). V nabídce budou i dva benzinové motory. Dvoulitrové TSI nabídne 110 a 150 kW.

Může vás zajímat

Volkswagen Transporter T5

Volkswagen Transporter T5

Cena s DPH: 279 000 Kč

Více na automodul.cz.

Turbodiesel o objemu 1968 ccm bude k mání ve variantách se 62, 75, 110 a 150 kW (84, 102, 150 a 204 koní), nejsilnější verze má dvě turba (Bi-TDI). Motory musí splňovat aktuální ekonormu Euro6, emise NOx odstraňují s pomocí selektivní katalytické redukce (SCR), je tedy třeba doplňovat kapalinu na bázi močoviny, která se dolévá hrdlem u nádrže.

Transporter je dnes v nabídce pracovní vůz, dodávka, ale i minibus a další verze pro nástavby. Komfortnější osobní provedení se jmenuje Caravelle. Verze Multivan má patřit mezi luxusní MPV, její obytná varianta s lůžkem na střeše se jmenuje tradičně California.

Volkswagen Multivan
Volkswagen Multivan

Volkswagen řady T je jednou z mála dodávek s nezávisle zavěšenými zadními koly, šikmá ramena a příčný stabilizátor zajišťují skvělé jízdní vlastnosti. Stejnou konstrukci, kterou závidí i leckterý osobák, má i nová T6. I v interiéru se posádka cítí jako v osobáku, hlavně lépe vybavené verze dokáží ten pocit navodit velmi věrohodně. Vždyť dokáže mít elektricky polohovatelná sedadla, adaptivní tempomat, vestavěné navigace a multimediální systém, stavitelné tlumiče, přední světla složená z LED nebo vyhřívané čelní sklo.

Fotogalerie

Celkem má být na výběr z více než pěti set variant. T6 bude k mání se dvěma délkami rozvoru (prodloužená verze má na délku 5,29 m), k tomu tři výšky střechy a různé provedení počtu dveří. Vybrat půjde i z různých výšek podvozku. Dodávka dostane na výběr mezí výklopným víkem nákladového prostoru a křídlovými dveřmi, základní konfigurace nabídne ložnou plochu o výměře 4,3 m² a objem 5,8 m³. Osobní verze odvezou podle konfigurace interiéru a délky až devět lidí. K mání bude i pick-up a provedení s rámem umožňujícím montáž speciální nástavby. T6 utáhne až 2,5tunový přívěs.

Za loňský rok se v Česku prodalo 1 146 Volkswagenů Transporter (T5). Největším konkurentem je Mercedes třídy V, který se loni představil v nové generaci. Nový Volkswagen T6 dorazí do ČR v září, ceny by se neměly výrazně lišit od stávajícího provedení.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.