Volkswagen ze 70. let byl opět v prodeji. Ale jen čtrnáct dní

  11:00
Holandský dealer volkswagenů údajně přišel na fintu, jak vrátit nostalgické Evropany do dětství. Začátkem listopadu nabízel model, který sjel z výrobních linek v německém Hannoveru naposledy v roce 1979. I přes velký zájem fanoušků ale nabídka historického mikrobusu T2 po dvou týdnech ze stránek zmizela.
Volkswagen Transporter T2

Volkswagen Transporter T2 | foto: Volkswagen

Fanoušci volkswagenů o něm tvrdí, že vedle brouka patří mezi největší legendy. Řeč je o mikrobusu T2, kterému v německy mluvících zemích neřeknou jinak než Bulli.

Zatímco jeho výroba v Hannoveru skončila už v době, kdy Německu šéfoval kancléř Helmut Schmidt a východní blok stmeloval svými tanky Leonid Brežněv, svůj nový domov našel bulli v daleké Brazílii. A jestliže evropské silnice brázdí už pátá generace volkswagenovských mikrobusů s označením T5, v Brazílii bulliho s označením T2 vyrábějí dodnes.

Volkswagen Transporter T2

Volkswagen T2 alias Kombi je k mání se třemi až osmi sedadly nebo jako obytný mikrobus vybavený postelemi a jednoduchou kuchyňkou.

Nabídnout takové auto Evropanům byl od holandského dovozce jistě dobrý nápad. Sehnat v původním zachovalém stavu auto, se kterým se na západ od našich hranic potkávali dnešní čtyřicátníci na každém rohu, není vůbec jednoduché.

Navzdory tomu, že se jich kdysi v Evropě vyrobily skoro tři miliony, špatná antikorozní ochrana a motor, kterému se přehříval třetí válec až k úplné destrukci, většinu z nich poslala do věčných lovišť.

I když za zadní nápravou brazilské T2 už dávno nebublá vzduchem chlazený čtyřválec, přesto by se kvůli přísným emisním předpisům na evropský trh oficiálně dostat neměla. Jedna-čtyřka spalující biolíh E85 je sice novějšího data, ale Euro 5 neplní. Úředníkům ve Velké Británii to ale podle tvrzení dovozce, které poskytlo médiím, až tak nepřekáží. Náklad brazilských volkswagenů tedy nejprve údajně putoval právě sem. Pokud T2 zaregistrují v Anglii, espézetce v dalších členských státech EU prý už nic v cestě nestojí.

Vymyslel ho Holanďan

Služebák hippíků měl loni šedesáté narozeniny - čtěte ZDE

Jen reklamní tah?

Přesto nabídka historického mikrobusu z oficiálních stránek nizozemského zastoupení značky po čtrnácti dnech zmizela a na písemné dotazy o dostupnosti auta dovozce nereaguje. Hlavně němečtí zákazníci, kteří už se začali srocovat v diskuzích pod články automobilových portálů, jsou z nečekaného vývoje frustrovaní. Část z nich je přesvědčena, že dovoz auta zatrhla samotná automobilka, další jsou názoru, že to celé byl jen reklamní tah importéra, jak přilákat na své stránky statisíce návštěvníků.

Volkswagen Transporter T2

Brazilskou "té dvojku" hyzdí plastová maska, která je produktem moderní doby. Z podivného sklonu nárazníku lze usuzovat, že kvalita evropské produkce Volkswagenu bude na vyšší úrovni.

Možnou příčinu náhlého stažení nabídky poodhaluje Petr Říha ze společnosti Dekra, která se zabývá mimo jiné i schvalováním dovezených aut pro provoz na silnicích. Je přesvědčen, že brazilský volkswagen ve skutečnosti nelze přihlásit ani v Británii. "Podle platné legislativy lze individuálně dovézt do EU jakkoliv staré auto. Platí ale, že jeho výbava musí odpovídat předpisům, které v Evropě platily v době jeho výroby", vysvětluje. "Jestliže jde o auto z roku 2011, pak musí mít mimo jiné i třícestný katalyzátor a plnit emisní normu Euro 5."

Přísné normy lze obejít jen v případě, že by auto bylo registrováno jako historické. V takovém případě by ale v žádném případě nesmělo být nové. Vůz, který je možné přihlásit na veteránské značky, musí být minimálně 30 let starý.

Volkswagen Transporter T2

Jako za starých časů: Ošklivé plastové novotvary zadní část vozu nehyzdí, brazilské Kombi je původnímu Volkswagenu T2 z roku 1973 podobné nejvíc při pohledu zezadu.

Fešáci z Brazílie

Brazilský automobilový trh je z pohledu Evropana neobyčejně bizarní, neboť  některé prastaré modely mají ve zdejších podmínkách velmi tuhý kořínek. Sto devadesát milionů Brazilců si ročně pořídí tři miliony nových aut, nejčastěji fiaty (přibližně 800 000) a volkswageny (asi 700 tisíc kusů). Nejpopulárnější jsou tu modely stavěné přímo pro brazilský trh, jako je Volkswagen Gol nebo Fiat Palio.

Volkswagen Gol

V nabídce obou největších automobilek nechybějí ani auta, která dělala v Evropě parádu i více než před čtvrt stoletím. Typickým příkladem je Evropské auto roku 1984, Fiat Uno. Nejstarším nabízeným Volkswagenem je právě mikrobus T2 z roku 1973, který se v Brazílii jmenuje Kombi.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...