Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen ze 70. let byl opět v prodeji. Ale jen čtrnáct dní

  11:00aktualizováno  11:00
Holandský dealer volkswagenů údajně přišel na fintu, jak vrátit nostalgické Evropany do dětství. Začátkem listopadu nabízel model, který sjel z výrobních linek v německém Hannoveru naposledy v roce 1979. I přes velký zájem fanoušků ale nabídka historického mikrobusu T2 po dvou týdnech ze stránek zmizela.

Volkswagen Transporter T2 | foto: Volkswagen

Fanoušci volkswagenů o něm tvrdí, že vedle brouka patří mezi největší legendy. Řeč je o mikrobusu T2, kterému v německy mluvících zemích neřeknou jinak než Bulli.

Zatímco jeho výroba v Hannoveru skončila už v době, kdy Německu šéfoval kancléř Helmut Schmidt a východní blok stmeloval svými tanky Leonid Brežněv, svůj nový domov našel bulli v daleké Brazílii. A jestliže evropské silnice brázdí už pátá generace volkswagenovských mikrobusů s označením T5, v Brazílii bulliho s označením T2 vyrábějí dodnes.

Volkswagen Transporter T2

Volkswagen T2 alias Kombi je k mání se třemi až osmi sedadly nebo jako obytný mikrobus vybavený postelemi a jednoduchou kuchyňkou.

Nabídnout takové auto Evropanům byl od holandského dovozce jistě dobrý nápad. Sehnat v původním zachovalém stavu auto, se kterým se na západ od našich hranic potkávali dnešní čtyřicátníci na každém rohu, není vůbec jednoduché.

Fotogalerie

Navzdory tomu, že se jich kdysi v Evropě vyrobily skoro tři miliony, špatná antikorozní ochrana a motor, kterému se přehříval třetí válec až k úplné destrukci, většinu z nich poslala do věčných lovišť.

I když za zadní nápravou brazilské T2 už dávno nebublá vzduchem chlazený čtyřválec, přesto by se kvůli přísným emisním předpisům na evropský trh oficiálně dostat neměla. Jedna-čtyřka spalující biolíh E85 je sice novějšího data, ale Euro 5 neplní. Úředníkům ve Velké Británii to ale podle tvrzení dovozce, které poskytlo médiím, až tak nepřekáží. Náklad brazilských volkswagenů tedy nejprve údajně putoval právě sem. Pokud T2 zaregistrují v Anglii, espézetce v dalších členských státech EU prý už nic v cestě nestojí.

Vymyslel ho Holanďan

Služebák hippíků měl loni šedesáté narozeniny - čtěte ZDE

Jen reklamní tah?

Přesto nabídka historického mikrobusu z oficiálních stránek nizozemského zastoupení značky po čtrnácti dnech zmizela a na písemné dotazy o dostupnosti auta dovozce nereaguje. Hlavně němečtí zákazníci, kteří už se začali srocovat v diskuzích pod články automobilových portálů, jsou z nečekaného vývoje frustrovaní. Část z nich je přesvědčena, že dovoz auta zatrhla samotná automobilka, další jsou názoru, že to celé byl jen reklamní tah importéra, jak přilákat na své stránky statisíce návštěvníků.

Volkswagen Transporter T2

Brazilskou "té dvojku" hyzdí plastová maska, která je produktem moderní doby. Z podivného sklonu nárazníku lze usuzovat, že kvalita evropské produkce Volkswagenu bude na vyšší úrovni.

Možnou příčinu náhlého stažení nabídky poodhaluje Petr Říha ze společnosti Dekra, která se zabývá mimo jiné i schvalováním dovezených aut pro provoz na silnicích. Je přesvědčen, že brazilský volkswagen ve skutečnosti nelze přihlásit ani v Británii. "Podle platné legislativy lze individuálně dovézt do EU jakkoliv staré auto. Platí ale, že jeho výbava musí odpovídat předpisům, které v Evropě platily v době jeho výroby", vysvětluje. "Jestliže jde o auto z roku 2011, pak musí mít mimo jiné i třícestný katalyzátor a plnit emisní normu Euro 5."

Přísné normy lze obejít jen v případě, že by auto bylo registrováno jako historické. V takovém případě by ale v žádném případě nesmělo být nové. Vůz, který je možné přihlásit na veteránské značky, musí být minimálně 30 let starý.

Volkswagen Transporter T2

Jako za starých časů: Ošklivé plastové novotvary zadní část vozu nehyzdí, brazilské Kombi je původnímu Volkswagenu T2 z roku 1973 podobné nejvíc při pohledu zezadu.

Fešáci z Brazílie

Brazilský automobilový trh je z pohledu Evropana neobyčejně bizarní, neboť  některé prastaré modely mají ve zdejších podmínkách velmi tuhý kořínek. Sto devadesát milionů Brazilců si ročně pořídí tři miliony nových aut, nejčastěji fiaty (přibližně 800 000) a volkswageny (asi 700 tisíc kusů). Nejpopulárnější jsou tu modely stavěné přímo pro brazilský trh, jako je Volkswagen Gol nebo Fiat Palio.

Volkswagen Gol

V nabídce obou největších automobilek nechybějí ani auta, která dělala v Evropě parádu i více než před čtvrt stoletím. Typickým příkladem je Evropské auto roku 1984, Fiat Uno. Nejstarším nabízeným Volkswagenem je právě mikrobus T2 z roku 1973, který se v Brazílii jmenuje Kombi.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.