Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswageny budou jezdit na dva válce. Půlka 1,4 TSI bude odpočívat

Populární motor 1,4 TSI dostane systém vypínání válců. Má zvýšit úsporu paliva o dalšího zhruba 0,4 litru na sto kilometrů. Zákazníci se motoru dočkají na počátku roku 2012.

Řadou cen ověnčený motor od Volkswagenu dostane vylepšenou variantu. Na autosalonu ve Frankfurtu si totiž odbude premiéru motor 1,4 TSI s vypínáním válců. Podle Volkswagenu má jít o první velkosériově vyráběný čtyřválcový motor s touto technologií. Pokud pod pojmem "velkosériový" myslí víc než tisíc kusů, má asi pravdu.

Polovina válců stačí

Systém vypínání poloviny válců použitý pro naftový motor si nechal v roce 1981 patentovat Cadillac. S podobnou technologií použitou na benzinovém motoru koketovala i Alfa Romeo. V roce 1983 vyrobila přibližně tisíc exemplářů modelu Alfetta, označených jako CEM. Dvoulitrový čtyřválec spořil benzin vypínáním poloviny válců.

Vypínání válců má přinést další snížení spotřeby paliva. Konkrétně by měla u motoru 1,4 TSI s výkonem 103 kW klesnout průměrná spotřeba o 0,4 litru benzínu na 100 kilometrů. V kombinaci se systémem stop-start pak úspora stoupne na 0,6 litru. Nejvyšších úspor bude nový motor dosahovat v ustáleném jízdním režimu při nízkém zatížení. Automobilka dává příklad, že třeba při jízdě konstantní padesátikilometrovou rychlostí se zařazeným třetím nebo čtvrtým převodovým stupněm bude úspora činit zhruba litr paliva na sto kilometrů.

Čtyřválec bude vypínat válce 2 a 3. Rozhodující pro aktivaci systému bude zatížení motoru a jeho otáčky. K vypnutí tak může dojít mezi 1 400 a 4 000 otáčkami za minutu při zatížení 25 až 75 Nm. Tento rozsah mimochodem velmi přesně koresponduje s pásmem maxima točivého momentu – v rozmezí 1 500 až 4 000 otáček za minutu umí motor 1,4 TSI vyvinout až 250 Nm.

I když je systém možné aktivovat při maximálně zhruba třetinovém zatížení motoru, Volkswagen tvrdí, že takové případy nastávají v 70 procentech testovacího cyklu NEDC, podle kterého se měří normovaná spotřeba automobilů.

V praxi bude pochopitelně úspora hodně záležet na jízdním stylu řidiče. Řídicí jednotka totiž jako povel k aktivaci používá úroveň sešlápnutí plynového pedálu. Pokud jej řidič mačká zlehka a na plyn takzvaně moc nešlape, systém může být aktivován. Vypnuté válce se pak opět připojí ve chvíli, kdy řidič sešlápne plynový pedál víc. V případě, že jsou ale změny polohy pedálu prudké – tedy například při poskakování v dopravních zácpách nebo při sportovní jízdě, zůstane systém neaktivní.

Samotnou deaktivaci dvou válců má na starosti řídicí jednotka a speciální soustava vaček a stavitelných členů na vačkové hřídeli. Ve chvíli, kdy má dojít k vypnutí nepotřebných válců, řídicí jednotka vypne přívod paliva, válce se naplní pouze čistým vzduchem a speciální mechanismus posune vačky. A to jak ty na straně sání, tak ty na straně výfuku. Celkem se takto u válců 2 a 3 posouvá osm vaček. Vyjedou mimo osu zdvihacích elementů a jejich místo zaberou takzvané nulové vačky, které mají kruhový tvar a zdvihátka tak neovládají. Pístní pružiny zajistí, že válce zůstanou uzavřené a v tuto chvíli elektronika zároveň vypíná i zapalování v těchto válcích.

Vypínání válců motoru Volkswagen 1.4 TSI

Opětovné "nahození" neaktivních válců pak probíhá přesně opačným způsobem. Elektronika zapne zapalování, elektromagnetické členy pohnou vačkami a následně je obnovena dodávka paliva do válce. K přepnutí kterýmkoli směrem by mělo dojít během poloviny otáčky vačkové hřídele, tedy v čase mezi 13 až 36 milisekundami v závislosti na otáčkách motoru. Volkswagen tvrdí, že i při přepínání a chodu na dva válce zůstane motor TSI velmi tichý a vibrace budou stále na velmi nízké úrovni. Vzhledem k tomu, že agregát 1,4 TSI patří mezi mimořádně kultivované čtyřválce, je možné, že zhoršení kvality chodu opravdu nebude velmi nápadné.

Motor TSI s touto technologií si budou moci zákazníci objednávat od počátku roku 2012. Prozatím Volkswagen nezveřejnil, pro které konkrétní modely bude motor s vypínáním válců k dispozici.

Pokud se systém osvědčí, velmi rychle se pravděpodobně rozšíří i na další verze populárního motoru. Dočkat by se tak mohly především silnější varianty motoru. U slabších verzí, které jsou přeplňované pouze turbodmychadlem, může být kvůli vibracím a hlučnosti aplikace systému vypínání válců komplikovanější.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...