Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswageny budou jezdit na dva válce. Půlka 1,4 TSI bude odpočívat

aktualizováno 
Populární motor 1,4 TSI dostane systém vypínání válců. Má zvýšit úsporu paliva o dalšího zhruba 0,4 litru na sto kilometrů. Zákazníci se motoru dočkají na počátku roku 2012.

Řadou cen ověnčený motor od Volkswagenu dostane vylepšenou variantu. Na autosalonu ve Frankfurtu si totiž odbude premiéru motor 1,4 TSI s vypínáním válců. Podle Volkswagenu má jít o první velkosériově vyráběný čtyřválcový motor s touto technologií. Pokud pod pojmem "velkosériový" myslí víc než tisíc kusů, má asi pravdu.

Polovina válců stačí

Systém vypínání poloviny válců použitý pro naftový motor si nechal v roce 1981 patentovat Cadillac. S podobnou technologií použitou na benzinovém motoru koketovala i Alfa Romeo. V roce 1983 vyrobila přibližně tisíc exemplářů modelu Alfetta, označených jako CEM. Dvoulitrový čtyřválec spořil benzin vypínáním poloviny válců.

Vypínání válců má přinést další snížení spotřeby paliva. Konkrétně by měla u motoru 1,4 TSI s výkonem 103 kW klesnout průměrná spotřeba o 0,4 litru benzínu na 100 kilometrů. V kombinaci se systémem stop-start pak úspora stoupne na 0,6 litru. Nejvyšších úspor bude nový motor dosahovat v ustáleném jízdním režimu při nízkém zatížení. Automobilka dává příklad, že třeba při jízdě konstantní padesátikilometrovou rychlostí se zařazeným třetím nebo čtvrtým převodovým stupněm bude úspora činit zhruba litr paliva na sto kilometrů.

Čtyřválec bude vypínat válce 2 a 3. Rozhodující pro aktivaci systému bude zatížení motoru a jeho otáčky. K vypnutí tak může dojít mezi 1 400 a 4 000 otáčkami za minutu při zatížení 25 až 75 Nm. Tento rozsah mimochodem velmi přesně koresponduje s pásmem maxima točivého momentu – v rozmezí 1 500 až 4 000 otáček za minutu umí motor 1,4 TSI vyvinout až 250 Nm.

I když je systém možné aktivovat při maximálně zhruba třetinovém zatížení motoru, Volkswagen tvrdí, že takové případy nastávají v 70 procentech testovacího cyklu NEDC, podle kterého se měří normovaná spotřeba automobilů.

V praxi bude pochopitelně úspora hodně záležet na jízdním stylu řidiče. Řídicí jednotka totiž jako povel k aktivaci používá úroveň sešlápnutí plynového pedálu. Pokud jej řidič mačká zlehka a na plyn takzvaně moc nešlape, systém může být aktivován. Vypnuté válce se pak opět připojí ve chvíli, kdy řidič sešlápne plynový pedál víc. V případě, že jsou ale změny polohy pedálu prudké – tedy například při poskakování v dopravních zácpách nebo při sportovní jízdě, zůstane systém neaktivní.

Samotnou deaktivaci dvou válců má na starosti řídicí jednotka a speciální soustava vaček a stavitelných členů na vačkové hřídeli. Ve chvíli, kdy má dojít k vypnutí nepotřebných válců, řídicí jednotka vypne přívod paliva, válce se naplní pouze čistým vzduchem a speciální mechanismus posune vačky. A to jak ty na straně sání, tak ty na straně výfuku. Celkem se takto u válců 2 a 3 posouvá osm vaček. Vyjedou mimo osu zdvihacích elementů a jejich místo zaberou takzvané nulové vačky, které mají kruhový tvar a zdvihátka tak neovládají. Pístní pružiny zajistí, že válce zůstanou uzavřené a v tuto chvíli elektronika zároveň vypíná i zapalování v těchto válcích.

Vypínání válců motoru Volkswagen 1.4 TSI

Opětovné "nahození" neaktivních válců pak probíhá přesně opačným způsobem. Elektronika zapne zapalování, elektromagnetické členy pohnou vačkami a následně je obnovena dodávka paliva do válce. K přepnutí kterýmkoli směrem by mělo dojít během poloviny otáčky vačkové hřídele, tedy v čase mezi 13 až 36 milisekundami v závislosti na otáčkách motoru. Volkswagen tvrdí, že i při přepínání a chodu na dva válce zůstane motor TSI velmi tichý a vibrace budou stále na velmi nízké úrovni. Vzhledem k tomu, že agregát 1,4 TSI patří mezi mimořádně kultivované čtyřválce, je možné, že zhoršení kvality chodu opravdu nebude velmi nápadné.

Motor TSI s touto technologií si budou moci zákazníci objednávat od počátku roku 2012. Prozatím Volkswagen nezveřejnil, pro které konkrétní modely bude motor s vypínáním válců k dispozici.

Pokud se systém osvědčí, velmi rychle se pravděpodobně rozšíří i na další verze populárního motoru. Dočkat by se tak mohly především silnější varianty motoru. U slabších verzí, které jsou přeplňované pouze turbodmychadlem, může být kvůli vibracím a hlučnosti aplikace systému vypínání válců komplikovanější.





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.