Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswageny budou jezdit na slámu, mercedesy na dřevo

  11:51aktualizováno  12:19
Auta začínají být mlsná. Vznětové motory se oblizují když je nakrmíme olejem do salátu. Německý koncern Volkswagen se naopak chystá, že začne svá auta krmit slámou. Wolfsburgský výrobce společně s německo-americkým koncernem DaimlerChrysler také zkouší lít do nádrží naftu ze dřeva.
Benzin, nafta, čerpací stanice

Benzin, nafta, čerpací stanice - Benzin, čerpací stanice - ilustrační foto | foto: Lubomír AnčinecMF DNES

Čtěte také: Paliva budoucnosti? Sporťák na salátový olej a vodíková lada

Volkswageny vegetariány
Drahá ropa a závislost na rozmarech mocných, kteří sedí u jejich kohoutků, nutí automobilky ke zvýšené aktivitě v laboratořích a vývojových centrech.

Volkswagen se chystá využívat pro pohon svých aut to, co zbyde na polích po sklizni. Šéf německé automobilky Bernd Pischetsrieder na autosalonu v Detroitu oznámil, že automobilka zkoumá ekonomickou efektivitu výroby etanolu z celulózy. Rozhodne se do dobna letošního roku.

Pokud dají ekonomové projektu zelenou, postaví Volkswagen ve spolupráci s petrolejářským koncernem Shell a kanadskou firmou Iogen do roku 2007 továrnu vyrábějící etanol z rostlin.

Čím krmíte své auto vy? Christian Koch zkouší kočky a žáby ...ZDE

Iogen se specializuje na výzkum a vývoj v oblasti biotechnologií. Narozdíl od stávajících postupů, které využívají pouze části rostlin řepky a cukrové třtiny, umí vyrobit palivo pro spalovací motory z celé rostliny.

Pro výrobu etanolu využívá nová technologie slámu z kukuřice a dalších obilnin, která je normálně považována za vedlejší produkt. "Dnešní motory umí spalovat palivo, ve kterém je až desetiprocentní podíl etanolu," řekl Pischetsrieder. Už dnes je tak možné bez problémů spalovat biopaliva, které sníží emise oxidu uhličitého (CO2) až o devadesát procent.

Aktivita automobilek je také reakcí na požadavky Evropské unie na zvyšování podílu využívání biopaliv na úkor fosilních pohonných hmot. Brusel před nedávnem oznámil, že Evropa v roce 2005 nedodržela požadavek na dvouprocentní podíl spotřebovaných biopaliv. Jediný stát, který tuto podmínku splnil je Německo. Do roku 2006 má tento podíl vzrůst až na 6%.

Na dřevo se jezdilo už před padesáti lety. Ve válečných letech, kdy byla nafta k dispozici pouze armádám, jezdila auta na dřevoplyn.


Tatra 27 na dřevoplyn

Dřevoplyn může být využit k pohonu automobilů v běžných spalovacích motorech, k nimž je připojen zplyňovací generátor. Takto lze upravit nejen motor benzinový, ale i naftový.

Dřevo - palivo budoucnosti
Britsko-nizozemská společnost Shell koupila v srpnu loňského roku podíl v saském výrobci biopaliv Choren Freiberg.

Shell a Choren chtějí do roku 2007 postavit experimentální výrobnu biopaliva s kapacitou 15 tisíc tun ročně. Choren vyvinul technoligii na výrobu syntetické nafty - pojmenované Sundiesel (sluneční nafta) - ze zemědělského odpadu, dřeva a dalších organických materiálů. Sluneční naftu už úspěšně vyzkoušel Volkswagen a DaimlerChrysler. První továrna na výrobu sluneční nafty by měla stát v roce 2009, do roku 2015 chce Choren ovládnout 10% německého trhu s naftou.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.