Benzin, nafta, čerpací stanice - Benzin, čerpací stanice - ilustrační foto | foto: Lubomír Ančinec, MF DNES

Volkswageny budou jezdit na slámu, mercedesy na dřevo

  • 73
Auta začínají být mlsná. Vznětové motory se oblizují když je nakrmíme olejem do salátu. Německý koncern Volkswagen se naopak chystá, že začne svá auta krmit slámou. Wolfsburgský výrobce společně s německo-americkým koncernem DaimlerChrysler také zkouší lít do nádrží naftu ze dřeva.

Čtěte také: Paliva budoucnosti? Sporťák na salátový olej a vodíková lada

Volkswageny vegetariány
Drahá ropa a závislost na rozmarech mocných, kteří sedí u jejich kohoutků, nutí automobilky ke zvýšené aktivitě v laboratořích a vývojových centrech.

Volkswagen se chystá využívat pro pohon svých aut to, co zbyde na polích po sklizni. Šéf německé automobilky Bernd Pischetsrieder na autosalonu v Detroitu oznámil, že automobilka zkoumá ekonomickou efektivitu výroby etanolu z celulózy. Rozhodne se do dobna letošního roku.

Pokud dají ekonomové projektu zelenou, postaví Volkswagen ve spolupráci s petrolejářským koncernem Shell a kanadskou firmou Iogen do roku 2007 továrnu vyrábějící etanol z rostlin.

Čím krmíte své auto vy? Christian Koch zkouší kočky a žáby ...ZDE

Iogen se specializuje na výzkum a vývoj v oblasti biotechnologií. Narozdíl od stávajících postupů, které využívají pouze části rostlin řepky a cukrové třtiny, umí vyrobit palivo pro spalovací motory z celé rostliny.

Pro výrobu etanolu využívá nová technologie slámu z kukuřice a dalších obilnin, která je normálně považována za vedlejší produkt. "Dnešní motory umí spalovat palivo, ve kterém je až desetiprocentní podíl etanolu," řekl Pischetsrieder. Už dnes je tak možné bez problémů spalovat biopaliva, které sníží emise oxidu uhličitého (CO2) až o devadesát procent.

Aktivita automobilek je také reakcí na požadavky Evropské unie na zvyšování podílu využívání biopaliv na úkor fosilních pohonných hmot. Brusel před nedávnem oznámil, že Evropa v roce 2005 nedodržela požadavek na dvouprocentní podíl spotřebovaných biopaliv. Jediný stát, který tuto podmínku splnil je Německo. Do roku 2006 má tento podíl vzrůst až na 6%.

Na dřevo se jezdilo už před padesáti lety. Ve válečných letech, kdy byla nafta k dispozici pouze armádám, jezdila auta na dřevoplyn.


Tatra 27 na dřevoplyn

Dřevoplyn může být využit k pohonu automobilů v běžných spalovacích motorech, k nimž je připojen zplyňovací generátor. Takto lze upravit nejen motor benzinový, ale i naftový.

Dřevo - palivo budoucnosti
Britsko-nizozemská společnost Shell koupila v srpnu loňského roku podíl v saském výrobci biopaliv Choren Freiberg.

Shell a Choren chtějí do roku 2007 postavit experimentální výrobnu biopaliva s kapacitou 15 tisíc tun ročně. Choren vyvinul technoligii na výrobu syntetické nafty - pojmenované Sundiesel (sluneční nafta) - ze zemědělského odpadu, dřeva a dalších organických materiálů. Sluneční naftu už úspěšně vyzkoušel Volkswagen a DaimlerChrysler. První továrna na výrobu sluneční nafty by měla stát v roce 2009, do roku 2015 chce Choren ovládnout 10% německého trhu s naftou.

,