Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Speciální volvo závodí napříč Evropou, sklouzlo se i po Česku

  18:12aktualizováno  18:12
Amazon je jedním z nejznámějších volv všech dob. Auto, které předloni oslavilo 55. narozeniny, představilo světu bezpečnostní pásy tak, jak je známe dnes. V rámci veteránského závodu Winter Trial, který se jede napříč Evropou, projel Českem unikát v podobě amazonu upraveného pro závody.

"Je to speciální verze 123 GT, kterých bylo vyrobeno jen 600 kusů. Namontovali jsme do něj sportovní diferenciál a poladili jsme také motor z původních 114 koní na 210 koní," popisuje závodní speciál Bert van Eeden, jeden ze spolumajitelů. Více o závodu, který projel Českem ČTĚTE ZDE

Volvo Amazon 123 GT
Volvo Amazon 123 GT
Volvo Amazon 123 GT

Legenda

Amazon představilo Volvo v září 1956, na některých trzích vozil označení 120. Pětimístné samonosné karoserii dal tvary designér Jan Wilsgaard. Amazon zaznamenal velké úspěchy, vyrobilo se ho přes 1,2 milionu kusů. Platilo za spolehlivé, komfortní a poctivě postavené auto, které nabízelo velkou úroveň bezpečnosti. Však také představilo světu vynález švédského inženýra Nilse Bohlina, tříbodový bezpečnostní pás tak, jak ho známe dnes. Amazon byl první model, který jej měl v sériové výbavě.

Klasický čtyřdveřový a dvoudveřový sedan (tudor) s délkou 4,4 metru měl poháněná kola zadní (tuhé) nápravy se dvěma podélnými rameny a příčnou panhardskou tyčí odpružené vinutými pružinami. Šest let po zahájení výroby se představilo na autosalonu ve Stockholmu provedení kombi. Na bocích byly čtyři dveře, víko kufru bylo vodorovně dělené.

Fotogalerie

Základním motorem byl čtyřválec (OHV) 1,6 litr s výkonem 60 koní, třístupňová manuální převodovka měla řazení pod volantem. Později dostal amazon 1,8 s výkony 68 a ve dvoukarburátorovém provedení 80 koní, později výkony stouply na 75 a 90 koní. Řadící páka se přestěhovala na podlahu a byla pořádně dlouhá.

Vrchol nabídky tvořila právě sportovní verze 123 GT nabízená od poloviny šedesátých let. K mání byla pouze ve dvoudveřovém provedení, kromě vyššího výkonu motoru a čtyřstupňové manuální převodovky se lišila také výbavou.

Model dožil ve výrobě do roku 1970, poslední smontovali v jižní Africe. Rozložené kusy vozilo Volvo ze závodu v Torslandě ke smontování také do belgického Gentu, Kanady (Dartmouth a Halifax), i Chile.

Volvo Amazon

Winter Trial

Účastníci zimního orientačního dálkového závodu pro automobilové veterány zvaný The Winter Trial odjížděli 24. ledna z Brna. Soukromý podnik holandských pořadatelů začal v neděli v nizozemském Enschede. Účastní se ho zhruba osmdesát posádek z celé Evropy. Do cíle na zámku Hellbrunn u Salzburgu mají účastníci dojet po zdolání až 2 250 kilometrů v pátek 25. ledna.

Veteránský orientační závod Winter Trial projel českem. S číslem 93 jede
Veteránská rally Winter Trial projela Českem, Startuje v Nizozemí a cíl je u
Bentley 3 1/2 litre z roku 1936 jede závod Winter Trial






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.