Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Speciální volvo závodí napříč Evropou, sklouzlo se i po Česku

  18:12aktualizováno  18:12
Amazon je jedním z nejznámějších volv všech dob. Auto, které předloni oslavilo 55. narozeniny, představilo světu bezpečnostní pásy tak, jak je známe dnes. V rámci veteránského závodu Winter Trial, který se jede napříč Evropou, projel Českem unikát v podobě amazonu upraveného pro závody.

"Je to speciální verze 123 GT, kterých bylo vyrobeno jen 600 kusů. Namontovali jsme do něj sportovní diferenciál a poladili jsme také motor z původních 114 koní na 210 koní," popisuje závodní speciál Bert van Eeden, jeden ze spolumajitelů. Více o závodu, který projel Českem ČTĚTE ZDE

Volvo Amazon 123 GT
Volvo Amazon 123 GT
Volvo Amazon 123 GT

Legenda

Amazon představilo Volvo v září 1956, na některých trzích vozil označení 120. Pětimístné samonosné karoserii dal tvary designér Jan Wilsgaard. Amazon zaznamenal velké úspěchy, vyrobilo se ho přes 1,2 milionu kusů. Platilo za spolehlivé, komfortní a poctivě postavené auto, které nabízelo velkou úroveň bezpečnosti. Však také představilo světu vynález švédského inženýra Nilse Bohlina, tříbodový bezpečnostní pás tak, jak ho známe dnes. Amazon byl první model, který jej měl v sériové výbavě.

Klasický čtyřdveřový a dvoudveřový sedan (tudor) s délkou 4,4 metru měl poháněná kola zadní (tuhé) nápravy se dvěma podélnými rameny a příčnou panhardskou tyčí odpružené vinutými pružinami. Šest let po zahájení výroby se představilo na autosalonu ve Stockholmu provedení kombi. Na bocích byly čtyři dveře, víko kufru bylo vodorovně dělené.

Fotogalerie

Základním motorem byl čtyřválec (OHV) 1,6 litr s výkonem 60 koní, třístupňová manuální převodovka měla řazení pod volantem. Později dostal amazon 1,8 s výkony 68 a ve dvoukarburátorovém provedení 80 koní, později výkony stouply na 75 a 90 koní. Řadící páka se přestěhovala na podlahu a byla pořádně dlouhá.

Vrchol nabídky tvořila právě sportovní verze 123 GT nabízená od poloviny šedesátých let. K mání byla pouze ve dvoudveřovém provedení, kromě vyššího výkonu motoru a čtyřstupňové manuální převodovky se lišila také výbavou.

Model dožil ve výrobě do roku 1970, poslední smontovali v jižní Africe. Rozložené kusy vozilo Volvo ze závodu v Torslandě ke smontování také do belgického Gentu, Kanady (Dartmouth a Halifax), i Chile.

Volvo Amazon

Winter Trial

Účastníci zimního orientačního dálkového závodu pro automobilové veterány zvaný The Winter Trial odjížděli 24. ledna z Brna. Soukromý podnik holandských pořadatelů začal v neděli v nizozemském Enschede. Účastní se ho zhruba osmdesát posádek z celé Evropy. Do cíle na zámku Hellbrunn u Salzburgu mají účastníci dojet po zdolání až 2 250 kilometrů v pátek 25. ledna.

Veteránský orientační závod Winter Trial projel českem. S číslem 93 jede
Veteránská rally Winter Trial projela Českem, Startuje v Nizozemí a cíl je u
Bentley 3 1/2 litre z roku 1936 jede závod Winter Trial




Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Další z rubriky

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Museo Enzo Ferrari Modena
Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant...  celý článek

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce,...
Génius, který stvořil slavné tatrovky a Porsche u něj okoukal Brouka

Rakouský konstruktér Hans Ledwinka patří k legendám československého automobilového průmyslu. Během svého působení v kopřivnické firmě Tatra stál u zrodu...  celý článek

BMW Řada 7 3.0 740d xDrive
BMW Řada 7 3.0 740d xDrive

r.v. 2016, naj. 25 000 km, diesel
3 071 064 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.