Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Speciální volvo závodí napříč Evropou, sklouzlo se i po Česku

  18:12aktualizováno  18:12
Amazon je jedním z nejznámějších volv všech dob. Auto, které předloni oslavilo 55. narozeniny, představilo světu bezpečnostní pásy tak, jak je známe dnes. V rámci veteránského závodu Winter Trial, který se jede napříč Evropou, projel Českem unikát v podobě amazonu upraveného pro závody.

"Je to speciální verze 123 GT, kterých bylo vyrobeno jen 600 kusů. Namontovali jsme do něj sportovní diferenciál a poladili jsme také motor z původních 114 koní na 210 koní," popisuje závodní speciál Bert van Eeden, jeden ze spolumajitelů. Více o závodu, který projel Českem ČTĚTE ZDE

Volvo Amazon 123 GT
Volvo Amazon 123 GT
Volvo Amazon 123 GT

Legenda

Amazon představilo Volvo v září 1956, na některých trzích vozil označení 120. Pětimístné samonosné karoserii dal tvary designér Jan Wilsgaard. Amazon zaznamenal velké úspěchy, vyrobilo se ho přes 1,2 milionu kusů. Platilo za spolehlivé, komfortní a poctivě postavené auto, které nabízelo velkou úroveň bezpečnosti. Však také představilo světu vynález švédského inženýra Nilse Bohlina, tříbodový bezpečnostní pás tak, jak ho známe dnes. Amazon byl první model, který jej měl v sériové výbavě.

Klasický čtyřdveřový a dvoudveřový sedan (tudor) s délkou 4,4 metru měl poháněná kola zadní (tuhé) nápravy se dvěma podélnými rameny a příčnou panhardskou tyčí odpružené vinutými pružinami. Šest let po zahájení výroby se představilo na autosalonu ve Stockholmu provedení kombi. Na bocích byly čtyři dveře, víko kufru bylo vodorovně dělené.

Fotogalerie

Základním motorem byl čtyřválec (OHV) 1,6 litr s výkonem 60 koní, třístupňová manuální převodovka měla řazení pod volantem. Později dostal amazon 1,8 s výkony 68 a ve dvoukarburátorovém provedení 80 koní, později výkony stouply na 75 a 90 koní. Řadící páka se přestěhovala na podlahu a byla pořádně dlouhá.

Vrchol nabídky tvořila právě sportovní verze 123 GT nabízená od poloviny šedesátých let. K mání byla pouze ve dvoudveřovém provedení, kromě vyššího výkonu motoru a čtyřstupňové manuální převodovky se lišila také výbavou.

Model dožil ve výrobě do roku 1970, poslední smontovali v jižní Africe. Rozložené kusy vozilo Volvo ze závodu v Torslandě ke smontování také do belgického Gentu, Kanady (Dartmouth a Halifax), i Chile.

Volvo Amazon

Winter Trial

Účastníci zimního orientačního dálkového závodu pro automobilové veterány zvaný The Winter Trial odjížděli 24. ledna z Brna. Soukromý podnik holandských pořadatelů začal v neděli v nizozemském Enschede. Účastní se ho zhruba osmdesát posádek z celé Evropy. Do cíle na zámku Hellbrunn u Salzburgu mají účastníci dojet po zdolání až 2 250 kilometrů v pátek 25. ledna.

Veteránský orientační závod Winter Trial projel českem. S číslem 93 jede
Veteránská rally Winter Trial projela Českem, Startuje v Nizozemí a cíl je u
Bentley 3 1/2 litre z roku 1936 jede závod Winter Trial




Nejčtenější

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.