Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Speciální volvo závodí napříč Evropou, sklouzlo se i po Česku

  18:12aktualizováno  18:12
Amazon je jedním z nejznámějších volv všech dob. Auto, které předloni oslavilo 55. narozeniny, představilo světu bezpečnostní pásy tak, jak je známe dnes. V rámci veteránského závodu Winter Trial, který se jede napříč Evropou, projel Českem unikát v podobě amazonu upraveného pro závody.

"Je to speciální verze 123 GT, kterých bylo vyrobeno jen 600 kusů. Namontovali jsme do něj sportovní diferenciál a poladili jsme také motor z původních 114 koní na 210 koní," popisuje závodní speciál Bert van Eeden, jeden ze spolumajitelů. Více o závodu, který projel Českem ČTĚTE ZDE

Volvo Amazon 123 GT
Volvo Amazon 123 GT
Volvo Amazon 123 GT

Legenda

Amazon představilo Volvo v září 1956, na některých trzích vozil označení 120. Pětimístné samonosné karoserii dal tvary designér Jan Wilsgaard. Amazon zaznamenal velké úspěchy, vyrobilo se ho přes 1,2 milionu kusů. Platilo za spolehlivé, komfortní a poctivě postavené auto, které nabízelo velkou úroveň bezpečnosti. Však také představilo světu vynález švédského inženýra Nilse Bohlina, tříbodový bezpečnostní pás tak, jak ho známe dnes. Amazon byl první model, který jej měl v sériové výbavě.

Klasický čtyřdveřový a dvoudveřový sedan (tudor) s délkou 4,4 metru měl poháněná kola zadní (tuhé) nápravy se dvěma podélnými rameny a příčnou panhardskou tyčí odpružené vinutými pružinami. Šest let po zahájení výroby se představilo na autosalonu ve Stockholmu provedení kombi. Na bocích byly čtyři dveře, víko kufru bylo vodorovně dělené.

Fotogalerie

Základním motorem byl čtyřválec (OHV) 1,6 litr s výkonem 60 koní, třístupňová manuální převodovka měla řazení pod volantem. Později dostal amazon 1,8 s výkony 68 a ve dvoukarburátorovém provedení 80 koní, později výkony stouply na 75 a 90 koní. Řadící páka se přestěhovala na podlahu a byla pořádně dlouhá.

Vrchol nabídky tvořila právě sportovní verze 123 GT nabízená od poloviny šedesátých let. K mání byla pouze ve dvoudveřovém provedení, kromě vyššího výkonu motoru a čtyřstupňové manuální převodovky se lišila také výbavou.

Model dožil ve výrobě do roku 1970, poslední smontovali v jižní Africe. Rozložené kusy vozilo Volvo ze závodu v Torslandě ke smontování také do belgického Gentu, Kanady (Dartmouth a Halifax), i Chile.

Volvo Amazon

Winter Trial

Účastníci zimního orientačního dálkového závodu pro automobilové veterány zvaný The Winter Trial odjížděli 24. ledna z Brna. Soukromý podnik holandských pořadatelů začal v neděli v nizozemském Enschede. Účastní se ho zhruba osmdesát posádek z celé Evropy. Do cíle na zámku Hellbrunn u Salzburgu mají účastníci dojet po zdolání až 2 250 kilometrů v pátek 25. ledna.

Veteránský orientační závod Winter Trial projel českem. S číslem 93 jede
Veteránská rally Winter Trial projela Českem, Startuje v Nizozemí a cíl je u
Bentley 3 1/2 litre z roku 1936 jede závod Winter Trial




Nejčtenější

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.