Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec dětských snů: popeláře nahradí oranžoví roboti

aktualizováno 
Bez řinčení a bouchání popelnic a odfrkávání oranžového popelářského vozu si některá rána v týdnu mnohdy ani nelze představit. Nad dětmi obdivovanou profesí se však stahují mračna. Na stupátko, na kterém se chtěl svézt snad každý kluk, si dělají chutě roboti.

Tak vypadá jedna z možných podob robotického uklízení odpadků podle Volva. Systém ROAR by měl být již příští rok otestován v reálném silničním provozu. | foto: Volvo

Těžko říct, proč malí kluci tak často touží být popelářem, každopádně této romantické představě bude pravděpodobně velice brzo konec. Švédský výrobce náklaďáků Volvo totiž ve spolupráci s několika univerzitami intenzivně pracuje na robotickém systému, který bude kontejnery uklízet bez doteku lidské ruky.

Představte si, jak roboti potichu vjedou k vám před dům a bez rušivého zvuku vyprázdní popelnice do vozu, se kterým pak opět neslyšně zmizí. Právě tak by měla vypadat finální podoba vyklízení odpadků s pomocí systému ROAR (Robot-based Autonomous Refuse handling), který vyvíjí Volvo společně se dvěma technickými univerzitami ze Švédska a Pennsylvánskou univerzitou ze Spojených států.

Cílem projektu je vyrobit robota, který s pomocí operačního systému popelářského vozu sám najde popelnici, vysype ji a pak opět vrátí na stejné místo. Řidič vozu by měl mít nad celým procesem kontrolu a mohl by zabránit například vyhození nevhodného nebo těžkého odpadu, který by roboty mohl poškodit.

Popelář Jan Skalický

Na klasické popeláře by se díky Volvu mohlo brzy jen vzpomínat .

Autorům projektu ovšem nejde primárně jen o vybírání popelnic, pro roboty dokáží najít i další zaměstnání. „Ve Volvu předpovídáme automatickým systémům velkou budoucnost,“ říká Per-Lage Götvall z Volvo group, který má aktuální vývoj na starosti. „Tento projekt postupně umožní přetavit naši představivost ve skutečnost a podrobně si vyzkoušet nové koncepty zítřka.“

Design robota-popeláře budou vytvářet studenti švédské Mälardalenské univerzity, komunikační systém a kontrolní panel řidiče vznikne na Pennsylvánské univerzitě, operační systém pak mají na starosti studenti Chalmers University v Göteborgu. Hotovo by mělo být v příštím roce, kdy proběhne testování v reálném silničním provozu.

Automatický popelář by měl být jen zlomkem výzkumů automatických systémů, na kterých Volvo začíná spolupracovat s celkem dvanácti univerzitami po celém světě. „Pro studenty je to velká příležitost, jak se naučit týmové práci, novým technologiím, a to vše zasadit do skutečné průmyslové praxe,“ říká Mikael Ekström z Mälardalenské Univerzity.

Autor:




Nejčtenější

Besip 4
Zpomal, budeš rychlejší. Nová kampaň učí řidiče jezdit v uzavírkách

Odjezdy na dovolenou a prázdninový provoz budou komplikovat uzavírky, hlavně projet dálnici D1 je utrpení. BESIP připravil speciální kampaň zaměřenou na jízdu...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Další z rubriky

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.