Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec dětských snů: popeláře nahradí oranžoví roboti

aktualizováno 
Bez řinčení a bouchání popelnic a odfrkávání oranžového popelářského vozu si některá rána v týdnu mnohdy ani nelze představit. Nad dětmi obdivovanou profesí se však stahují mračna. Na stupátko, na kterém se chtěl svézt snad každý kluk, si dělají chutě roboti.

Tak vypadá jedna z možných podob robotického uklízení odpadků podle Volva. Systém ROAR by měl být již příští rok otestován v reálném silničním provozu. | foto: Volvo

Těžko říct, proč malí kluci tak často touží být popelářem, každopádně této romantické představě bude pravděpodobně velice brzo konec. Švédský výrobce náklaďáků Volvo totiž ve spolupráci s několika univerzitami intenzivně pracuje na robotickém systému, který bude kontejnery uklízet bez doteku lidské ruky.

Představte si, jak roboti potichu vjedou k vám před dům a bez rušivého zvuku vyprázdní popelnice do vozu, se kterým pak opět neslyšně zmizí. Právě tak by měla vypadat finální podoba vyklízení odpadků s pomocí systému ROAR (Robot-based Autonomous Refuse handling), který vyvíjí Volvo společně se dvěma technickými univerzitami ze Švédska a Pennsylvánskou univerzitou ze Spojených států.

Cílem projektu je vyrobit robota, který s pomocí operačního systému popelářského vozu sám najde popelnici, vysype ji a pak opět vrátí na stejné místo. Řidič vozu by měl mít nad celým procesem kontrolu a mohl by zabránit například vyhození nevhodného nebo těžkého odpadu, který by roboty mohl poškodit.

Popelář Jan Skalický

Na klasické popeláře by se díky Volvu mohlo brzy jen vzpomínat .

Autorům projektu ovšem nejde primárně jen o vybírání popelnic, pro roboty dokáží najít i další zaměstnání. „Ve Volvu předpovídáme automatickým systémům velkou budoucnost,“ říká Per-Lage Götvall z Volvo group, který má aktuální vývoj na starosti. „Tento projekt postupně umožní přetavit naši představivost ve skutečnost a podrobně si vyzkoušet nové koncepty zítřka.“

Design robota-popeláře budou vytvářet studenti švédské Mälardalenské univerzity, komunikační systém a kontrolní panel řidiče vznikne na Pennsylvánské univerzitě, operační systém pak mají na starosti studenti Chalmers University v Göteborgu. Hotovo by mělo být v příštím roce, kdy proběhne testování v reálném silničním provozu.

Automatický popelář by měl být jen zlomkem výzkumů automatických systémů, na kterých Volvo začíná spolupracovat s celkem dvanácti univerzitami po celém světě. „Pro studenty je to velká příležitost, jak se naučit týmové práci, novým technologiím, a to vše zasadit do skutečné průmyslové praxe,“ říká Mikael Ekström z Mälardalenské Univerzity.

Autor:


Témata: Robot, Testování, Volvo


Nejčtenější

ReRendezvous
Ostrá jízda napříč Paříží kvůli rendez-vous je lahůdka pro milovníky aut

V originále je to C’etait un rendez-vous, česky se pak jeden z nejslavnějších filmů, ve kterém hraje hlavní roli auto, jmenuje jednoduše Schůzka. Tento...  celý článek

Nová Škoda Superb v Praze
Citigo, nebo Octavia? Škoda řeší, který její elektromobil bude první

Škoda brzy ukáže svou elektrobudoucnost, sériová výroba je ale daleko. Plány elektrifikace české značky se právě rodí.  celý článek

Silný vítr převrátil nákladnímu autu z Hulína prázdný přívěs, který zablokoval
Českem se žene fičák. Držte pevně volant a pozor na nákladní auta

V Česku fouká silný vítr, v takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět. Když už vyjedete, uberte plyn a sledujte okolí. Nejvíce ohrožená jsou vyšší auta,...  celý článek

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Oproti závodnímu D-type měl XKSS plátěnou střechu, nosič zavazadel a...
Jaguar za půl miliardy: ceny prvního supersportu vyšponoval oheň

Přesně před 60 roky vyšlehly z továrny Jaguaru na Browns Lane v Coventry plameny. Kromě budovy požár strávil i devět karoserií modelu XKSS. Posledních, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.