Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec dětských snů: popeláře nahradí oranžoví roboti

aktualizováno 
Bez řinčení a bouchání popelnic a odfrkávání oranžového popelářského vozu si některá rána v týdnu mnohdy ani nelze představit. Nad dětmi obdivovanou profesí se však stahují mračna. Na stupátko, na kterém se chtěl svézt snad každý kluk, si dělají chutě roboti.

Tak vypadá jedna z možných podob robotického uklízení odpadků podle Volva. Systém ROAR by měl být již příští rok otestován v reálném silničním provozu. | foto: Volvo

Těžko říct, proč malí kluci tak často touží být popelářem, každopádně této romantické představě bude pravděpodobně velice brzo konec. Švédský výrobce náklaďáků Volvo totiž ve spolupráci s několika univerzitami intenzivně pracuje na robotickém systému, který bude kontejnery uklízet bez doteku lidské ruky.

Představte si, jak roboti potichu vjedou k vám před dům a bez rušivého zvuku vyprázdní popelnice do vozu, se kterým pak opět neslyšně zmizí. Právě tak by měla vypadat finální podoba vyklízení odpadků s pomocí systému ROAR (Robot-based Autonomous Refuse handling), který vyvíjí Volvo společně se dvěma technickými univerzitami ze Švédska a Pennsylvánskou univerzitou ze Spojených států.

Cílem projektu je vyrobit robota, který s pomocí operačního systému popelářského vozu sám najde popelnici, vysype ji a pak opět vrátí na stejné místo. Řidič vozu by měl mít nad celým procesem kontrolu a mohl by zabránit například vyhození nevhodného nebo těžkého odpadu, který by roboty mohl poškodit.

Popelář Jan Skalický

Na klasické popeláře by se díky Volvu mohlo brzy jen vzpomínat .

Autorům projektu ovšem nejde primárně jen o vybírání popelnic, pro roboty dokáží najít i další zaměstnání. „Ve Volvu předpovídáme automatickým systémům velkou budoucnost,“ říká Per-Lage Götvall z Volvo group, který má aktuální vývoj na starosti. „Tento projekt postupně umožní přetavit naši představivost ve skutečnost a podrobně si vyzkoušet nové koncepty zítřka.“

Design robota-popeláře budou vytvářet studenti švédské Mälardalenské univerzity, komunikační systém a kontrolní panel řidiče vznikne na Pennsylvánské univerzitě, operační systém pak mají na starosti studenti Chalmers University v Göteborgu. Hotovo by mělo být v příštím roce, kdy proběhne testování v reálném silničním provozu.

Automatický popelář by měl být jen zlomkem výzkumů automatických systémů, na kterých Volvo začíná spolupracovat s celkem dvanácti univerzitami po celém světě. „Pro studenty je to velká příležitost, jak se naučit týmové práci, novým technologiím, a to vše zasadit do skutečné průmyslové praxe,“ říká Mikael Ekström z Mälardalenské Univerzity.

Autor:


Témata: Robot, Testování, Volvo


Nejčtenější

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

BMW Řada 5 550 i xDrive
BMW Řada 5 550 i xDrive

r.v. 2010, naj. 69 430 km, benzín
649 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.