Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec dětských snů: popeláře nahradí oranžoví roboti

aktualizováno 
Bez řinčení a bouchání popelnic a odfrkávání oranžového popelářského vozu si některá rána v týdnu mnohdy ani nelze představit. Nad dětmi obdivovanou profesí se však stahují mračna. Na stupátko, na kterém se chtěl svézt snad každý kluk, si dělají chutě roboti.

Tak vypadá jedna z možných podob robotického uklízení odpadků podle Volva. Systém ROAR by měl být již příští rok otestován v reálném silničním provozu. | foto: Volvo

Těžko říct, proč malí kluci tak často touží být popelářem, každopádně této romantické představě bude pravděpodobně velice brzo konec. Švédský výrobce náklaďáků Volvo totiž ve spolupráci s několika univerzitami intenzivně pracuje na robotickém systému, který bude kontejnery uklízet bez doteku lidské ruky.

Představte si, jak roboti potichu vjedou k vám před dům a bez rušivého zvuku vyprázdní popelnice do vozu, se kterým pak opět neslyšně zmizí. Právě tak by měla vypadat finální podoba vyklízení odpadků s pomocí systému ROAR (Robot-based Autonomous Refuse handling), který vyvíjí Volvo společně se dvěma technickými univerzitami ze Švédska a Pennsylvánskou univerzitou ze Spojených států.

Cílem projektu je vyrobit robota, který s pomocí operačního systému popelářského vozu sám najde popelnici, vysype ji a pak opět vrátí na stejné místo. Řidič vozu by měl mít nad celým procesem kontrolu a mohl by zabránit například vyhození nevhodného nebo těžkého odpadu, který by roboty mohl poškodit.

Popelář Jan Skalický

Na klasické popeláře by se díky Volvu mohlo brzy jen vzpomínat .

Autorům projektu ovšem nejde primárně jen o vybírání popelnic, pro roboty dokáží najít i další zaměstnání. „Ve Volvu předpovídáme automatickým systémům velkou budoucnost,“ říká Per-Lage Götvall z Volvo group, který má aktuální vývoj na starosti. „Tento projekt postupně umožní přetavit naši představivost ve skutečnost a podrobně si vyzkoušet nové koncepty zítřka.“

Design robota-popeláře budou vytvářet studenti švédské Mälardalenské univerzity, komunikační systém a kontrolní panel řidiče vznikne na Pennsylvánské univerzitě, operační systém pak mají na starosti studenti Chalmers University v Göteborgu. Hotovo by mělo být v příštím roce, kdy proběhne testování v reálném silničním provozu.

Automatický popelář by měl být jen zlomkem výzkumů automatických systémů, na kterých Volvo začíná spolupracovat s celkem dvanácti univerzitami po celém světě. „Pro studenty je to velká příležitost, jak se naučit týmové práci, novým technologiím, a to vše zasadit do skutečné průmyslové praxe,“ říká Mikael Ekström z Mälardalenské Univerzity.

Autor:


Témata: Robot, Testování, Volvo


Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.