Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naděje pro elektromobily: Volvo chce skladovat elektřinu v karoserii

aktualizováno 
Baterie, které potřebují elektromobily, jsou těžké a zabírají místo. Jejich prodeje se ne a ne rozběhnout, protože výrobci i zákazníci čekají na průlom v uchovávání elektřiny. Volvo se podílí na projektu, který chce elektřinu ukládat v karoserii vozu.

Víko zavazadlového prostoru ukrývající baterii je u prototypu lehčí než běžný díl. | foto: Volvo

"Konvenční baterie jsou minulostí," hlásí švédská automobilka. "Materiál, který se skládá z uhlíkových vláken, nanostrukturovaných baterií a superkondenzátorů, umožňuje skladování energie při nižší hmotnosti a menším potřebném prostoru ve vozidle," vysvětluje.

Vývojáři totiž vymysleli, že když zabalí superkondenzátory, které se zdají být dobrým řešením pro ukládání elektřiny pro auta, do pevného materiálu, může vlastně akumulátor fungovat i jako kus karoserie a snad i jako nosný prvek.

Mezi vrstvy karbonové tkaniny umístili nanobaterie a kondenzátory, ve kterých...

Mezi vrstvy karbonové tkaniny umístili nanobaterie a kondenzátory, ve kterých se ukládá elektřina.

Volba byla jasná, materiálem aut budoucnosti je dnes uhlík. Je to pevný a lehký materiál, který zatím kromě vysoké ceny naráží na jediný problém. Na stavbě karbonových dílů je velký podíl ruční práce, což stavbu prodlužuje a prodražuje.

Fotogalerie

Panely, ze kterých je možné tvarovat třeba víko kufru nebo různé původně plastové díly,  tedy kombinují tkaninu z uhlíkových vláken napuštěnou polymerní pryskyřicí a superkondenzátory. Nová baterie je tedy zabalena do vrstev karbonu, které ji chrání a dávají jí požadovaný tvar.

Díly ze speciálního materiálu pak mohou být použity třeba na výplně dveří nebo podběhy kol, což výrazně šetří prostor.

Může se hodit

Máte zájem o volvo a nechcete obcházet všechny autobazary v okolí? Vyberte si svůj nový vůz z široké nabídky na Automodul.cz.

Materiál se nabíjí pomocí rekuperace brzdné energie, nebo zapojením do zásuvky. Vývojový tým tvrdí, že se tento materiál nejen nabíjí a ukládá energii rychleji než konvenční baterie, ale že je také pevný a poddajný.

Práce na projektu trvaly více než 3,5 roku a nyní se "karoseriová baterie" testuje ve Volvu S80. Víko zavazadlového prostoru, ukrývající baterii, je u prototypu lehčí než běžný díl.

Víko kufru z nového materiálu je velmi pevné a lehké.

Netradiční baterie nahradila ještě i plast kryjící motorový prostor pod čelním oknem. Dokáže uživit elektrickou síť vozu a zároveň ušetří hmotnost, nahradí totiž klasický akumulátor a také vzpěru mezi horním uložením tlumičů.

"Očekává se, že úplná náhrada stávajících komponent elektromobilů novým materiálem by mohla snížit celkovou hmotnost o více než 15 procent," uvádí Volvo.

Díl velikosti krytu části motorového prostoru nahradí plně klasickou...

Díl velikosti krytu části motorového prostoru nahradí plně klasickou autobaterii.

To otevírá nové možnosti i pro designéry a konstruktéry elektromobilů. Díly z nového materiálu jsou totiž velmi lehké, tenké a pevné.

Na projektu financovaném v rámci výzkumného projektu Evropské unie pracuje Královská univerzita v Londýně spolu s osmi dalšími partnery od Švédska přes Belgii a Německo až po Řecko. Jedinou automobilkou, která se na projektu podílela, bylo právě Volvo.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.