Víko zavazadlového prostoru ukrývající baterii je u prototypu lehčí než běžný...

Víko zavazadlového prostoru ukrývající baterii je u prototypu lehčí než běžný díl. | foto: Volvo

Naděje pro elektromobily: Volvo chce skladovat elektřinu v karoserii

  • 101
Baterie, které potřebují elektromobily, jsou těžké a zabírají místo. Jejich prodeje se ne a ne rozběhnout, protože výrobci i zákazníci čekají na průlom v uchovávání elektřiny. Volvo se podílí na projektu, který chce elektřinu ukládat v karoserii vozu.

"Konvenční baterie jsou minulostí," hlásí švédská automobilka. "Materiál, který se skládá z uhlíkových vláken, nanostrukturovaných baterií a superkondenzátorů, umožňuje skladování energie při nižší hmotnosti a menším potřebném prostoru ve vozidle," vysvětluje.

Vývojáři totiž vymysleli, že když zabalí superkondenzátory, které se zdají být dobrým řešením pro ukládání elektřiny pro auta, do pevného materiálu, může vlastně akumulátor fungovat i jako kus karoserie a snad i jako nosný prvek.

Mezi vrstvy karbonové tkaniny umístili nanobaterie a kondenzátory, ve kterých se ukládá elektřina.

Volba byla jasná, materiálem aut budoucnosti je dnes uhlík. Je to pevný a lehký materiál, který zatím kromě vysoké ceny naráží na jediný problém. Na stavbě karbonových dílů je velký podíl ruční práce, což stavbu prodlužuje a prodražuje.

Panely, ze kterých je možné tvarovat třeba víko kufru nebo různé původně plastové díly,  tedy kombinují tkaninu z uhlíkových vláken napuštěnou polymerní pryskyřicí a superkondenzátory. Nová baterie je tedy zabalena do vrstev karbonu, které ji chrání a dávají jí požadovaný tvar.

Díly ze speciálního materiálu pak mohou být použity třeba na výplně dveří nebo podběhy kol, což výrazně šetří prostor.

Materiál se nabíjí pomocí rekuperace brzdné energie, nebo zapojením do zásuvky. Vývojový tým tvrdí, že se tento materiál nejen nabíjí a ukládá energii rychleji než konvenční baterie, ale že je také pevný a poddajný.

Práce na projektu trvaly více než 3,5 roku a nyní se "karoseriová baterie" testuje ve Volvu S80. Víko zavazadlového prostoru, ukrývající baterii, je u prototypu lehčí než běžný díl.

Víko kufru z nového materiálu je velmi pevné a lehké.

Netradiční baterie nahradila ještě i plast kryjící motorový prostor pod čelním oknem. Dokáže uživit elektrickou síť vozu a zároveň ušetří hmotnost, nahradí totiž klasický akumulátor a také vzpěru mezi horním uložením tlumičů.

"Očekává se, že úplná náhrada stávajících komponent elektromobilů novým materiálem by mohla snížit celkovou hmotnost o více než 15 procent," uvádí Volvo.

Díl velikosti krytu části motorového prostoru nahradí plně klasickou autobaterii.

To otevírá nové možnosti i pro designéry a konstruktéry elektromobilů. Díly z nového materiálu jsou totiž velmi lehké, tenké a pevné.

Na projektu financovaném v rámci výzkumného projektu Evropské unie pracuje Královská univerzita v Londýně spolu s osmi dalšími partnery od Švédska přes Belgii a Německo až po Řecko. Jedinou automobilkou, která se na projektu podílela, bylo právě Volvo.


Elektromobil