Elektrické kamiony Volva se inspirují u trolejbusů a Křižíka

  11:00
Výrobce nákladních vozů, automobilka Volvo Group, testuje elektrifikované silnice, které by mohly elektromobily zbavit baterií. Idea je jednoduchá, vozovka by byla elektrifikovaná podobně jako trolejové vedení trolejbusu. Auta, především ta nákladní, by z ní energii získávala skrz speciální sběrače.

Volvo Group testuje elektrifikovanou vozovku | foto: Volvo Group

I výrobci nákladních automobilů řeší, čím budou svá vozidla pohánět v budoucnosti. K nejaktivnějším automobilkám na tomto poli patří Volvo Group. Výrobce nákladních vozů ale už řadu let nemá s osobní divizí Volvo Cars vlastně nic společného, kromě jména je spojuje snad jen tradiční severský přístup kladoucí důraz na bezpečnost a v poslední době také alternativní způsoby pohonu.

Podobně jako výrobce osobních automobilů experimentuje Volvo Group s různými řešeními hybridního pohonu a s pohonem na všemožná alternativní paliva, například dimetyléter (DME). Teď začala automobilka zkoumat další možnou cestu. Pro nákladní vozy a autobusy určené pro dálkovou přepravu totiž navrhuje zavést systém elektrifikovaných vozovek. Ty mají auta zbavit extrémně těžkých baterií nebo nutnosti častých dlouhých zastávek pro dobíjení.

Pro zajímavost, pro městské autobusy navrhuje Volvo jiné řešení: krátké a rychlé dobíjení přímo na zastávkách. Autobusy by tak nemusely mít těžké baterie, minutové stání na autobusové zastávce by umožnilo vozidlo nabít natolik, aby dojelo k další.

Pro přepravu na dlouhé vzdálenosti by ovšem tento princip nefungoval. Dálkové autobusy a kamiony by tak mohly dostat systém se sběračem elektrické energie přímo z vozovky. Volvo Group za účelem vývoje technologie postavilo nedaleko Göteborgu testovací dráhu dlouhou 400 metrů. Kromě automobilky se na projektu podílí energetická společnost Alstom, několik univerzit i dalších výrobců automobilů a dodavatelů. Projekt podporuje Švédská energetická agentura.

Po elektrifikované silnici prozatím jezdí nákladní vozidlo se sběračem přimontovaným v zadní části. Nad sběračem se nachází veliký vodou chlazený rezistor, jehož odběr odpovídá tomu, co by zhruba spotřebovaly elektromotory nutné pro pohon vozu. Testovací náklaďák zatím pohání běžný naftový motor, jízdy s elektromobilem se uskuteční až v budoucnu. V současnosti totiž inženýři zkoušejí a vyvíjejí celý způsob přenosu energie z vozovky do automobilu.

Sběrač totiž získává elektrickou energii ze dvou vodivých pásů, které se táhnou po celé délce vozovky. Vyřešit je tedy potřeba správné fungování tohoto spojovacího přenosového prvku; třeba to, aby i při změnách směrů zůstával ve spojení s vedením, řeší se tření a opotřebovávání prvků a pochopitelně také bezpečnost celého systému.

Přímo elektrifikované silnice totiž na první pohled budí vysoké obavy. Nebezpečné by však takové vozovky být neměly. Vodivé pásy jsou totiž rozděleny na krátké segmenty, které jsou spínány kódovanými rádiovými signály podle toho, jak se po nich vůz pohybuje. "Pod proudem" je vždy jen ta část, kterou právě vůz využívá. V praxi by pochopitelně byl sběrač umístěn spíše někde pod automobilem, takže úsek, který bude momentálně pod napětím, bude vůz zcela překrývat. Navíc současný systém funguje jen v případě, že vůz jede rychleji než 60 km/h. Aktivní segment je pod stejnosměrným napětím 750 V.  Systém by také měl být v budoucnu schopen pracovat se střídavým napětím.

Vývojáři zatím řeší, jak by mohl celý systém fungovat v praxi. Hledají ideální konstrukci vozovky, způsob, jak by se takové silnice stavěly a udržovaly, jak by se musela dimenzovat rozvodová soustava a podobně. Řeší se také možné metody plateb za využitou elektřinu. Pokud se tedy takto elektrifikovaných silnic v praxi vůbec někdy dočkáme, bude to ještě trvat celou řadu let. A i poté by mohl být rozvoj jen velmi pozvolný, jejich vybudování by zabralo hodně času.

Na druhou stranu by měly být vozovky se zabudovaným elektrickým vedením praktičtějším a levnějším řešením než instalace trolejového vedení a využívat by je mohly i osobní vozy. Řešení bude nejspíš také levnější než technicky komplikovanější vozovky s možností bezdrátového dobíjení.

Vývojáři mohou vycházet z praktických zkušeností s provozem podobně, přímo z povrchu vozovky, napájených tramvají. Ty jezdí od roku 2003 v Bordeaux a od roku 2011 také v Remeši a Angers. Elektrifikovaný pás je tu rozdělen na osmimetrové segmenty s třímetrovými nulovými segmenty mezi nimi. Dvojice sběračů pod tramvají spíná pomocí rádiových signálů vždy ten segment, ze kterého má právě odebírat elektrický proud. V danou chvíli tak mohou být současně spuštěny pouze dva úseky, které zrovna tramvaj překrývá.

Mimochodem, průkopníkem v této oblasti byl už na přelomu 19. a 20. století František Křižík. Tramvajovou trať se spodním přívodem elektrického proudu vyzkoušel poprvé už v roce 1896 ve Stromovce a v roce 1905 byl tímto způsobem zajištěn provoz tramvají na Karlově mostě. Elektrifikace pomocí trolejí totiž nepřipadala z estetických důvodů v úvahu. Už v roce 1908 však byl provoz tramvají po mostě zrušen z obavy o možnost narušení jeho statiky těžkými vozy. Systém navíc údajně nebyl příliš spolehlivý. I proto se nejspíš v praxi jinde neobjevil a světové metropole při zavádění tramvají používaly troleje nebo vedení uložené pod vozovkou.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...