Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo: i nenarozené dítě potřebuje ochranu

  16:26aktualizováno  16:26
Péče konstruktérů aut o bezpečnost dospělé posádky i dětí je evidentní, úroveň jejich ochrany se za poslední dekádu znatelně pozvedla. Nyní začínají někteří výrobci myslet i na děti ještě nenarozené. Toto platí zejména pro automobilku vždy upřednostňující vysoké bezpečnostní standardy - švédské Volvo.

Jeho vývojové středisko nově používá počítačový model, který dokáže simulovat síly působící na plod v matčině lůně v případě nehody. "Je to opravdu nezastupitelný nástroj. Péče o matku a hlavně její nenarozené dítě bude nyní na podstatně vyšší úrovni," říká Camilla Palmertz, specialistka na bezpečnost. Velkou výhodou softwaru je dle ní zejména možnost variabilně nastavit výšku a další parametry virtuálních figurín.

Pomocí modelu tak lze simulovat i bezpečnost žen v pozdních stádiích těhotenství, kdy je riziko poškození plodu i v případě méně významného střetu velmi vysoké. Švédští inženýři se zaměřují především na obvyklé bezpečnostní prvky, tedy pásy a airbagy, které však pro plod mohou skýtat určitá nebezpečí. Zatím však pouze studují jejich vliv, případné změny v konstrukci přijdou prý později.

Simulace již potvrdily v současnosti doporučované zásady. Těhotná žena by měla být vždy připoutána bezpečnostním pásem, a to i v pozdních stádiích těhotenství. Pro zmírnění následků nehody je ale velmi důležité správné užití tříbodového pásu. Jeho horní část musí vést přes hruď, dolní bederní pás by měl být naopak co nejníže, určitě pod bříškem ženy. Špatně nastavený pás přes břicho je pro plod nebezpečný!

Při nehodě a správném připoutání pásy zadrží horní partii těla i boky. Pružné prostředí matčina břicha a dělohy jsou pro utlumení nárazu a přetížení pro nenarozené děcko záchranou právě tehdy, netísní-li je zpředu bezpečnostní pás.

Přesto ale při nehodě k poranění plodu dojít může. Nejčastější bývá poškození placenty, což omezí přívod kyslíku. Lékaři se ale setkávají i se zraněním plodu, který se při těžším nárazu poškodí o některou z matčiných kostí (nejčastěji pánevní).

Právě tyto smutné případy švédští specialisté studují, aby mohli pomocí nového softwaru současné bezpečnostní prvky v automobilu optimalizovat. Jde prý především právě o bezpečnostní pásy, airbagy tak problematické nejsou.


 

Camilla Palmertz, specialistka společnosti Volvo na bezpečnost

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.