Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo najde jelena ve tmě a samo před ním zastaví

aktualizováno 
Řidiči se střetu s divokou zvěří děsí. Pojišťovna Generali uvádí, že každou dvacátou nehodu řešenou v loňském roce způsobila srážka s lesní zvěří. Volvo vyvíjí technologii, která jim má zabránit. Novinku chce nabídnout do pěti let.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří | foto: Volvo

Systém dokáže najít jelena ve tmě u silnice, řidiče na něj upozornit a dokonce před ním vůz automaticky zastavit.

Volvo si dalo ambiciózní cíl: v roce 2020 by žádný cestující v novém voze švédské značky vyhlášené svými bezpečnými vozy neměl být usmrcen ani vážně zraněn. Do bezpečnostních vychytávek tedy investuje obrovskou energii. Některé si prohlédněte zde

Nový systém vychází z technologie použité u systému rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění, který mají nejmodernější modely značky.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

"Systém se skládá ze dvou částí: radarového čidla a infračervené kamery sledující situaci před vozidlem," vysvětluje Andreas Eidehall, odborník přes bezpečnostní systémy Volva.

U "hledače zvěře" je klíčové, aby fungoval i za tmy. K většině kolizí s divokou zvěří totiž dochází za soumraku či za rozbřesku a během tmavých zimních měsíců.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

Infrakamera sleduje silnici před vozidlem a pokud najde zvíře, upozorní na ně řidiče zvukovým signálem. Pokud šofér nereaguje, auto začne samo brzdit.

"Cílem vývojářů je dosáhnout toho, aby systém fungoval při běžných rychlostech, kterými se vozidla po venkovských silnicích pohybují. V případech, kdy se systému nepodaří kolizi zcela zabránit, dojde alespoň ke zpomalení vozu a k snížení síly nárazu, čímž se zároveň sníží i riziko závažného poranění cestujících," říká Andreas Eidehall.

Největším problémem je naučit systém rozpoznávat různé druhy zvěře. Vývojáři tak tráví večery v safari parku, kde pomocí digitální kamery zaznamenávají filmové sekvence pohybu zvířat a odlišnosti ve způsobu jejich chování.

"Projekt probíhá teprve něco přes rok a stále nás čeká spousta práce. V současnosti jsou vyhodnocovány různé technologie, vyvíjí se software a zatímco se systém učí rozpoznávat různá zvířata, probíhá vývoj potřebných rozhodovacích mechanismů, které určují, jak a kdy má bezpečnostní systém reagovat," uvádí švédská značka.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

V první fázi bude systém reagovat na velká zvířata jako jsou losi, jeleni nebo sobi, kteří mohou v případě srážky způsobit řidiči nebo cestujícím vážnější zranění.

Pouze ve Švédsku je každoročně hlášeno víc než 40 000 kolizí se zvířaty. Největší nebezpečí představuje srážka s losem. "Při ní existuje poměrně značné riziko poranění cestujících ve vozidle, neboť zvíře často po nárazu dopadne na příď vozu a na čelní sklo," popisuje Andreas Eidehall.

"Z našich statistik o nehodách vidíme, že toto je důležitá oblast, které je zapotřebí věnovat značnou pozornost. Navíc víme, že na trhu je po tomto typu bezpečnostního systému velká poptávka," dodává Eidehall. "Komerční verzi systému představíme do pěti let," slibuje.

Jelenovi čelem

Nebezpečí střetu se zvířetem číhá především v časných hodinách a v místech, kde lesní zvěř přechází vozovku při cestě za potravou. Podle odhadu myslivců vzrůstá riziko střetu až o desítky procent se změnou času ze zimního na letní.

Volvo vyvíjí systém chránící před střety se zvěří

Když je střet se zvířetem nevyhnutelný, je lepší do něj najet, než se pokoušet o riskantní vyhýbací manévr. Podle odhadů expertů autoklubu ADAC může až třetina všech nehod, při nichž auto vrazí do stromu, vzniknout proto, že se řidič snaží vyhnout zvířeti. Co dělat v případě střetu se zvířetem čtěte zde

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.