Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo, o kterém nikdo nic neví. Ani továrna

aktualizováno 
Jen tak na ulici parkuje v Estonsku úplně běžné kupé Volvo 242, jakých jezdí po světě desetitisíce. Jenže tohle má malou zvláštnost: když k němu přijdete z druhé strany, kupé to není. Vpravo má totiž o dveře navíc jako klasický sedan. O popleteném volvu nevědí nic ani v továrně.

Unikátní kupé-sedan Volvo | foto: motivemag.com

Na fóru volvistů na serveru motivemag.com se píše, že podle estonského majitele této rarity je to vůz z roku 1987. Do Estonska se prý dostalo v roce 1996. O své raritě se majitel pokoušel něco zjistit přímo u výrobce, ale nepochodil.

Kolem zajímavého auta koluje několik pověstí; podle té nepříliš pravděpodobné, ale nejzajímavější se v roce 1982 cosi porouchalo na výrobní lince a nedopatřením došlo ke svaření levé bočnice z kupé 242 s pravou ze sedanu 244, které jsou si velice podobné a vzájemně zaměnitelné. Protože prý vzniklo 30 "zmetků", kterým ale jinak nic nebylo, byly vozy normálně dokončeny a prodány s plnou zárukou do Estonska.

Unikátní kupé-sedan Volvo

Druhá, trochu uvěřitelnější pověst vypráví o švédské policii, která si objednala speciální asymetrická volva. Levá strana prý byla přivařena ručně mimo výrobní linku.

Může se hodit

Nové i ojeté uutomobily Volvo můžete koupit na www.automodul.cz

O raritě neví nic ani Claes Rydholm, který má u Volva na starosti vše, co se týká historie této švédské automobilky. Nemůže říct ani ano, ani ne. "Ano, občas mohou chyby ve výrobě vypustit takové "bastardy", ale velmi pochybuji o tom, že by Volvo takové auto pustilo do prodeje," řekl Rydholm.

A třetí - a asi nejpravděpodobnější - vysvětlení této automobilové anomálie? To říká, že si prostě šikovný kutil pohrál se svářečkou.

Anomálie světa aut

Asymetrické osobní automobily však nejsou ničím novým. Nejnověji se staly bublinou nového tisíciletí; hned zkraje se pochlubilo BMW konceptem nesouměrného sporťáku X Coupé, nedlouho poté pak dokonce uvedlo sériovou verzi svého nového Mini Clubman, které má vpravo dveře navíc.

MINI Clubman

Mini Clubman

Ani z historického hlediska to není nic převratného. Dřívější osobní automobily rámové konstrukce mohly mít - a také často mívaly - nejroztodivnější kombinace dveří. Každý Čech si jistě vybaví staré "stejšny" Škoda 1200 – 1202 STW; když ne odjinud, tak třeba ze seriálu Sanitka.

V historii nechybí dokonce dvoumístné automobily s jedinými dveřmi, například závodní Bentley Blower z třicátých let 20. století.

Saturn SC

Saturn SC

Po nástupu z hlediska pevnosti mnohem citlivějších samonosných karoserií však jako když utne; objevit sériový model z 20. století je prakticky nemožné, přesto však několik asymetrických automobilů vzniklo.

Jedním z nich je v Evropě málo známé americké kupé Saturn SC, jež v roce 1999 dostalo na straně řidiče druhé, malé dveře, které se otevíraly proti směru jízdy (tzv. "suicide doors"). Nestejný počet dveří zdobí i některé verze Mitsubishi Space Wagon/Chariot/Expo z roku 1992.

AMC Pacer

AMC Pacer

Bonbonkem je potom kultovní AMC Pacer (známý například z filmu Křidýlko nebo stehýnko), který měl sice obvyklý počet dveří, ale ty u spolujezdce byly o 101 mm delší kvůli snazšímu nastupování.

A ještě zajímavější je i u nás dobře známý Renault 16, který měl na levé straně o plných 60 milimetrů delší rozvor...

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.