Na fóru volvistů na serveru motivemag.com se píše, že podle estonského majitele této rarity je to vůz z roku 1987. Do Estonska se prý dostalo v roce 1996. O své raritě se majitel pokoušel něco zjistit přímo u výrobce, ale nepochodil.
Kolem zajímavého auta koluje několik pověstí; podle té nepříliš pravděpodobné, ale nejzajímavější se v roce 1982 cosi porouchalo na výrobní lince a nedopatřením došlo ke svaření levé bočnice z kupé 242 s pravou ze sedanu 244, které jsou si velice podobné a vzájemně zaměnitelné. Protože prý vzniklo 30 "zmetků", kterým ale jinak nic nebylo, byly vozy normálně dokončeny a prodány s plnou zárukou do Estonska.
Druhá, trochu uvěřitelnější pověst vypráví o švédské policii, která si objednala speciální asymetrická volva. Levá strana prý byla přivařena ručně mimo výrobní linku.
Může se hoditNové i ojeté uutomobily Volvo můžete koupit na www.automodul.cz |
O raritě neví nic ani Claes Rydholm, který má u Volva na starosti vše, co se týká historie této švédské automobilky. Nemůže říct ani ano, ani ne. "Ano, občas mohou chyby ve výrobě vypustit takové "bastardy", ale velmi pochybuji o tom, že by Volvo takové auto pustilo do prodeje," řekl Rydholm.
A třetí - a asi nejpravděpodobnější - vysvětlení této automobilové anomálie? To říká, že si prostě šikovný kutil pohrál se svářečkou.
Anomálie světa aut
Asymetrické osobní automobily však nejsou ničím novým. Nejnověji se staly bublinou nového tisíciletí; hned zkraje se pochlubilo BMW konceptem nesouměrného sporťáku X Coupé, nedlouho poté pak dokonce uvedlo sériovou verzi svého nového Mini Clubman, které má vpravo dveře navíc.
Ani z historického hlediska to není nic převratného. Dřívější osobní automobily rámové konstrukce mohly mít - a také často mívaly - nejroztodivnější kombinace dveří. Každý Čech si jistě vybaví staré "stejšny" Škoda 1200 – 1202 STW; když ne odjinud, tak třeba ze seriálu Sanitka.
V historii nechybí dokonce dvoumístné automobily s jedinými dveřmi, například závodní Bentley Blower z třicátých let 20. století.
Po nástupu z hlediska pevnosti mnohem citlivějších samonosných karoserií však jako když utne; objevit sériový model z 20. století je prakticky nemožné, přesto však několik asymetrických automobilů vzniklo.
Jedním z nich je v Evropě málo známé americké kupé Saturn SC, jež v roce 1999 dostalo na straně řidiče druhé, malé dveře, které se otevíraly proti směru jízdy (tzv. "suicide doors"). Nestejný počet dveří zdobí i některé verze Mitsubishi Space Wagon/Chariot/Expo z roku 1992.
Bonbonkem je potom kultovní AMC Pacer (známý například z filmu Křidýlko nebo stehýnko), který měl sice obvyklý počet dveří, ale ty u spolujezdce byly o 101 mm delší kvůli snazšímu nastupování.
A ještě zajímavější je i u nás dobře známý Renault 16, který měl na levé straně o plných 60 milimetrů delší rozvor...