Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo zatočí s turbodírou. Použije k tomu bombu se stlačeným vzduchem

aktualizováno 
Nové Volvo S90 s nejsilnějším dieselovým motorem dostane technologii pro odstranění prodlevy turba. Díky tomu má mít S90 se vznětovým čtyřválcem lepší dynamiku než šestiválci osazení konkurenti.

Volvo PowerPulse | foto: Volvo

Prodleva turbodmychadla je dlouhodobým problémem přeplňovaných motorů. Řidič sešlápne plynový pedál, ale chvíli trvá, než motor zabere. Je to způsobeno tím, že výfukové plyny, které roztáčejí turbínu, nemají v případě náhlé potřeby výkonu dostatečný tlak a chvíli trvá, než se tento tlak vytvoří. V autařské hantýrce se tomu říká „turbodíra“.

Může se hodit

volvo

Volvo V60 D5 2.4 2011. Cena 550 000 Kč.

Další vozy značky Volvo na Automodul.cz.

Výsledkem je náhlý příval síly, kdy motor v určitých otáčkách prudce zabere. Potíže s prodlevou turba trápí typicky více přeplňované výkonné motory, menší agregáty s lehkým přeplňováním se mohou už dnes pochlubit relativně plynulým nástupem síly.

Výrobci řeší problém s prodlevou různými způsoby, od obtokových ventilů přes variabilní geometrii turbodmychadel až po nová elektrická dmychadla, která chystá do sériové výroby zavést jako první automobilka Audi. U Volva teď přišli s vlastním systémem, který má turbodíru odeslat do propadliště dějin. A rovněž k tomu použije elektrický kompresor, ale zcela jinak než Audi.

Fotogalerie

Princip je vlastně docela jednoduchý. Volvo k motoru instalovalo nezávislý elektrický kompresor a menší tlakovou nádobu. Kompresor bere ve chvíli, kdy není třeba plný výkon, vzduch ze sání a natlakuje jím nádobu. Z té pak může ventil natlakovaný vzduch vypustit do výfuku těsně před turbínu turbodmychadla, která se tak roztočí okamžitě a není třeba čekat, až se ve výfukovém potrubí vytvoří potřebný tlak.

Reakce motoru na pokyny řidiče, které dává přes plynový pedál, tak mají být okamžité. V době, kdy se čeká na nástup elektricky přímo asistovaných dmychadel (elektromotor jej roztočí na potřebné otáčky), působí řešení Volva trochu zvláštně, ale mohlo by mít své výhody. Jak dokazují příklady z Formule 1, pohon dmychadla elektromotorem není vůbec jednoduchá a levná záležitost, správně to zvládá asi jen agregát Mercedesu. Potíží je například velké tepelné namáhání elektromotoru, což může vést k nespolehlivosti. Systém Volva toto eliminuje.

V praxi si si tento systém budeme moci vyzkoušet v novém Volvu S90 s dvoulitrovým čtyřválcem v provedení D5. Je otázkou, zda půjde o standardní verzi D5, nebo o vylepšené provedení motoru, které má výkon 173 kW a točivý moment 480 Nm. S ním má S90 s automatickou převodovkou a pohonem všech kol zrychlit na stovku za 7,3 sekundy a dosahovat maximální rychlosti 230 km/h, to vše při průměrné spotřebě 5,1 litru nafty na 100 kilometrů.

To na lepší dynamiku než u šestiválcové konkurence nevypadá, ale kdo ví, možná se u Volva chlubí pružným zrychlením. Třeba Audi A6 s třílitrovým šestiválcem o výkonu 160 kW zrychluje na stovku za 6,6 sekundy a kombinovanou spotřebu slibuje navlas stejnou jako S90.





Nejčtenější

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínské automobilky dotahují svět, drzých kopií ubývá

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Tak dlouho jsme se čínským automobilkám vysmívali, až doběhly zbytek světa. O designu to platí určitě. Podívejte se na šanghajský autosalon, který je největší...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

(ilustrační snímek)
Jste na silnici nebezpeční? Podívejte se pravdě do oka

Každý druhý řidič vidí špatně a většinou o tom neví, nebo si to nechce připustit. Vyzkoušejte si, jak jste na tom vy. Redakce iDNES.cz vám přináší domácí test...  celý článek

Ferrari 512 TR
Ferrari 512 TR

r.v. 1992, naj. 66 590 km, benzín
4 860 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.