Ve Švédsku vymysleli velmi neobvyklé pohonné ústrojí. Prototyp, který chce automobilka Volvo minimálně ve dvou exemplářích testovat v reálném provozu od roku 2012, bude vpravdě zvláštním hybridem. Vůz by měl být postaven na základě konceptu C30 BEV.
V podstatě Volvo vyvíjí takzvaný elektromobil s prodlouženým dojezdem. Tedy vlastně hybridní vůz, u kterého se o pohon kol starají výhradně elektromotory zásobované energií z baterií. Pro delší dojezd ale bateriím dodává energii jiný zdroj. Tento druh pohonu v posledních letech zpopularizoval Chevrolet Volt, u kterého dobíjení baterií zajišťuje běžný spalovací motor.
Volvo hledá jiný způsob, jak baterie dobíjet. A nevydalo se ani směrem mikroturbín, které zkouší třeba Jaguar, ani Wankelu, který naopak budou testovat u Audi. Volvo zvolilo palivové články. A nespoléhá na vodíkovou budoucnost, takže elektřinu v článcích systém nebude získávat z vodíku, ale z obyčejného benzínu. Tedy přesněji, systém z benzínu nejprve reformací získá vodík, který pak bude pohánět palivový článek.
Při tomto způsobu výroby elektřiny nevzniká žádný oxid uhelnatý, oxidy dusíku, síry ani částice. Systém ale produkuje dnes tak "nepopulární" CO2. Díky vysoké účinností celého procesu je jeho produkce ve srovnání s běžnými motory výrazně nižší. Na vývoji tohoto na první pohled neobvyklého způsobu pohonu spolupracují inženýři Volva se specialisty ze společnosti PowerCell Sweden AB.
Mezitím, co inženýři usilovně pracují na novém způsobu pohonu, se šéfové automobilky hádají s novými majiteli z Číny. Prezident koncernu Geely, Li Shufu, před nedávnem prozradil, že se s vedením Volva neshodne v plánech na budoucí produkty. Šéfové Volva by raději vyráběli menší a úsporná vozidla, zatímco Li by rád viděl velké modely pro čínský trh. To by ještě nemusel být takový problém, protože specifické modely pro určité trhy jsou spíše otázkou investice.
Ale čínští majitelé se domnívají, že by Volvo mělo být přímým konkurentem značek BMW a Mercedes-Benz, zatímco management Volva tvrdí, že jeho zákazníci jsou odlišní. Li Shufu ale přiznává, že bude nadále s vedením Volva vyjednávat a je připraven ze svých představ ustoupit. Podle něj totiž musí mít management pro současné směřování automobilky své důvody. To jsou trochu netaktická prohlášení, která jistě jeho vyjednávací pozici nevylepší.