Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo pracuje na elektromobilu na benzinové palivové články

  11:00aktualizováno  11:00
Automobilka Volvo pracuje na neobvyklém elektromobilu. Vůz poháněný elektromotory má mít palivové články pro dobíjení baterií. Elektřina v článcích se bude vyrábět z benzínu. Vedení Volva se mezi tím hádá s novými čínskými majiteli.

Volvo C30 BEV | foto: Volvo

Ve Švédsku vymysleli velmi neobvyklé pohonné ústrojí. Prototyp, který chce automobilka Volvo minimálně ve dvou exemplářích testovat v reálném provozu od roku 2012, bude vpravdě zvláštním hybridem. Vůz by měl být postaven na základě konceptu C30 BEV.

V podstatě Volvo vyvíjí takzvaný elektromobil s prodlouženým dojezdem. Tedy vlastně hybridní vůz, u kterého se o pohon kol starají výhradně elektromotory zásobované energií z baterií. Pro delší dojezd ale bateriím dodává energii jiný zdroj. Tento druh pohonu v posledních letech zpopularizoval Chevrolet Volt, u kterého dobíjení baterií zajišťuje běžný spalovací motor.

Volvo hledá jiný způsob, jak baterie dobíjet. A nevydalo se ani směrem mikroturbín, které zkouší třeba Jaguar, ani Wankelu, který naopak budou testovat u Audi. Volvo zvolilo palivové články. A nespoléhá na vodíkovou budoucnost, takže elektřinu v článcích systém nebude získávat z vodíku, ale z obyčejného benzínu. Tedy přesněji, systém z benzínu nejprve reformací získá vodík, který pak bude pohánět palivový článek.

Při tomto způsobu výroby elektřiny nevzniká žádný oxid uhelnatý, oxidy dusíku, síry ani částice. Systém ale produkuje dnes tak "nepopulární" CO2. Díky vysoké účinností celého procesu je jeho produkce ve srovnání s běžnými motory výrazně nižší. Na vývoji tohoto na první pohled neobvyklého způsobu pohonu spolupracují inženýři Volva se specialisty ze společnosti PowerCell Sweden AB.

Mezitím, co inženýři usilovně pracují na novém způsobu pohonu, se šéfové automobilky hádají s novými majiteli z Číny. Prezident koncernu Geely, Li Shufu, před nedávnem prozradil, že se s vedením Volva neshodne v plánech na budoucí produkty. Šéfové Volva by raději vyráběli menší a úsporná vozidla, zatímco Li by rád viděl velké modely pro čínský trh. To by ještě nemusel být takový problém, protože specifické modely pro určité trhy jsou spíše otázkou investice.

Ale čínští majitelé se domnívají, že by Volvo mělo být přímým konkurentem značek BMW a Mercedes-Benz, zatímco management Volva tvrdí, že jeho zákazníci jsou odlišní. Li Shufu ale přiznává, že bude nadále s vedením Volva vyjednávat a je připraven ze svých představ ustoupit. Podle něj totiž musí mít management pro současné směřování automobilky své důvody. To jsou trochu netaktická prohlášení, která jistě jeho vyjednávací pozici nevylepší.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.