Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo S60 umí zabránit srážce s chodcem, zastaví samo

aktualizováno 
Volvo odhaluje na ženevském autosalonu ve světové premiéře dlouho očekávaný sedan Volvo S60. Vůz se sportovním designem má zabudovaný systém ochrany chodců, který dokáže zabránit srážce. Začne se vyrábět v létě.

Zpravodajství ze ženevského autosalonu

"Sportovní design poskytuje vizuální příslib vynikajících jízdních vlastností a mohu vás ujistit, že nová S60 tento příslib bezezbytku naplňuje. Jízdní vlastnosti tohoto modelu jsou lepší než u jakéhokoli předchozího vozu značky Volvo. Nové moderní technologie, kterými je automobil vybaven, vám navíc pomohou stát se lepším a bezpečnějším řidičem," bájí o novém volvu Stephen Odell, šéf automobilky.

"Nové Volvo S60 je bezpochyby nejdynamičtějším a nejsportovnějším modelem naší automobilky," řekl. Volvo plánuje, že roční prodej novinky by se mohl dostat na 90 tisíc kusů. Vyrábět se bude v belgickém Gentu.

Automobilka zdůrazňuje, že vůz bude mít vysokou úroveň bezpečnosti. Přispěje k tomu zejména systém ochrany chodců, který sleduje pohyb lidí kolem auta. V případě, že někdo neočekávaně vstoupí do vozovky, je auto schopno samo zcela zastavit a zabránit tak srážce. "Do rychlosti 35 kilometrů v hodině auto zabrzdí úplně, ve vyšších rychlostech pak maximálně zpomalí," podotkl Odell.

Systém je tvořen radarem umístěným za mřížkou chladiče, kamerou před vnitřním zpětným zrcátkem a centrální řídicí jednotkou. Úkolem radaru je detekovat objekty před vozidlem a určovat jejich vzdálenost. Kamera má následně za úkol určit, o jaký typ objektu se jedná. Systém je naprogramován tak, aby reagoval i na automobily před vozidlem, které stojí, nebo které se pohybují stejným směrem. "Systém dokáže rozpoznat chodce od výšky 80 cm, tedy i poměrně malé děti," vysvětluje Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce u Volva.

V nouzové situaci dostane řidič nejdřív upozornění zvukovým výstražným signálem a blikajícím světlem v zorném poli na čelním skle. Aby co nejrychleji intuitivně zareagoval, připomíná tento výstražný signál brzdové světlo jiného vozidla. Ve stejném okamžiku se zvýší tlak v brzdném systému. Pokud řidič ani přes upozornění nereaguje a srážka se stane nevyhnutelnou, vůz začne automaticky intenzivně brzdit.

"Najezdili jsme přes půl milionu kilometrů v reálném provozu, abychom systém naučili rozpoznávat vzory pohybu chodců a jejich vzhled v různých zemích a kulturách," vysvětluje Broberg.

K polovině srážek s chodci dochází při rychlostech nižších než 25 km/h, zjistili vývojáři. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, dokáže systém rozpoznávání chodců s funkcí plně automatického brzdění srážce s chodcem zabránit až do rychlosti 35 km/h. Při vyšších rychlostech je kladen důraz především na to, aby se rychlost vozidla před nárazem co nejvíc snížila. Systém dokáže snížit rychlost až o 35 km/h.

Při nižší rychlosti nárazu se významně snižuje riziko vzniku závažných poranění. "Pokud se rychlost jízdy zmenší například z 50 km/h na 25 km/h, sníží systém rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění riziko usmrcení chodce o plných 20 procent; v některých případech se riziko snižuje až o 85 procent," uvádí Volvo.

V druhé polovině roku se Volvo ještě chystá představit kombiverzi, označenou V60 Sports Wagon.

Samotnou společnost Volvo Car letos čekají velké změny. Její mateřská americká automobilka Ford Motor se dohodla na konci loňského roku na jejím prodeji čínské firmě Geely. Dokončení prodeje se očekává ve druhém čtvrtletí letošního roku. Hodnota transakce nebyla zveřejněna, podle různých odhadů by se nicméně mohla pohybovat od 1,8 do 2,3 miliardy dolarů (zhruba 33 miliard až 42,5 miliardy korun).

Ford koupil divizi Volvo Car v roce 1999 za 6,45 miliardy dolarů (téměř 120 miliard Kč) od švédské společnosti Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů.

Autoři: ,




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.