Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamion budoucnosti už jezdí. Nejvíc paliva ušetří aerodynamika

aktualizováno 
Pět let výzkumu přineslo své výsledky. Koncept kamionu, který vyvíjelo Volvo ve spolupráci se Švédskou agenturou pro energii, má totiž až o 30 procent nižší spotřebu paliva než náklaďáky současné produkce.

Volvo Concept Truck | foto: Volvo

Nový koncept od Volva ukazuje, jak by se v budoucnosti dala zvýšit úroveň produktivity v přepravě na dlouhé vzdálenosti. Za úsporu paliva můžou hlavně novinky v aerodynamickém designu kamionů a nižší pohotovostní hmotnost.

Fotogalerie

Aerodynamickou efektivitu se výzkumnému týmu podařilo zvýšit o těžko uvěřitelných 40 procent. „Upravili jsme úplně celou soupravu. Podřídili jsme její podobu lepší aerodynamice, jak jen to šlo. Místo zpětných zrcátek jsme například použili kamery. Dosáhli jsme tím nižšího odporu vzduchu, takže pohyb soupravy má menší nároky na potřebu energie,” říká Åke Othzen, hlavní manažer projektu.

Konceptu také výrazně pomáhají nově vyvinuté pneumatiky s nižším valivým odporem. A návěs je o dvě tuny lehčí než běžný návěs stejného typu, což se může do provozu promítnout v podobě nižší spotřeby, nebo vyššího užitečného zatížení. Vylepšení se dočkalo i hnací ústrojí.

Volvo Concept Truck

Práce na vývoji vozidla Volvo Concept Truck začaly už před pěti lety. Zkušební jízdy soupravy probíhaly loni na podzim na švédských silnicích. Podle automobilky koncept v této podobě do výroby nemíří, některé z představených novinek se ale už teď používají na sériově vyráběných vozidlech a jejich počet bude v dalších letech přibývat.

Autor:
Témata: kamion, Volvo


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.