Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

auto.iDNES.cz

  • Čtvrtek 24. července 2014. Kristýna

VIDEO: Volvo má airbag pro chodce. Nafoukne se zpod kapoty

  11:41
"Lidé jsou měkcí a auta jsou tvrdá," Thomas Broberg, bezpečnostní specialista Volva výstižně popisuje problém, který se snažili vývojáři vyřešit. Švédská automobilka tak v srpnu uvede první auto s airbagem pro chodce.

Nový airbag dostane model V40, který bude vůbec první, kde bude airbag pro chodce k mání. Airbag na spodní hraně čelního okna má chodce chránit při čelní srážce. "Je to jedinečná technologie vyvinutá přímo pro Volvo V40," chlubí se. Je ale pravděpodobné, že se objeví i v dalších modelech značky.

V Evropě představují chodci 14 procent všech osob usmrcených při dopravních nehodách. V Číně dokonce 25 procent. Mnohem víc chodců je každoročně zraněno.

Kombíkovitý hatchback

Volvo V40 se představuje - čtěte zde

Nejzávažnější bývají poranění hlavy. Při kolizi chodce s automobilem jsou způsobena tvrdými částmi v motorovém prostoru pod kapotou, spodní hranou čelního skla a čelními sloupky. Právě tato partie je obecně nejtužší částí auta. V těchto místech používají konstruktéři ty nejtužší materiály – vysokopevnostní ocele.

"Je navržen tak, aby pomáhal chránit chodce při střetu s přední částí vozu. Pracuje při rychlostech mezi dvaceti a padesáti kilometry v hodině," popisuje Thomas Broberg funkci airbagu. Podle statistik totiž dochází k 75 procentům všech nehod s chodci při rychlostech do 40 km/h.

Nový airbag pro ochranu chodců, který dostane Volvo V40

"Systém využívá čidla v hraně předního nárazníku. Tyto senzory byly vyvinuty tak, aby rozpoznaly střet s lidskou nohou," dodává bezpečnostní specialista Volva.

Čidel je v předním nárazníku sedm a přenášejí signály do řídicí jednotky. Když se automobil dostane do kontaktu s cizím objektem, řídicí jednotka signály zpracuje a pokud je vyhodnotí jako lidské nohy, aktivuje se airbag pro chodce.

Závěsy kapoty jsou vybaveny pyrotechnickým uvolňovacím mechanismem, který při aktivaci systému vytáhne čepy a uvolní zadní část kapoty. Zároveň se aktivuje airbag, který se začne plnit plynem. V průběhu nafukování airbag nadzvedne kapotu. Ta se zvedne celkem o deset centimetrů a zůstane v této poloze. Zvětšená mezera mezi kapotou a tvrdými částmi v motorovém prostoru umožňuje deformaci kapoty, která pomůže utlumit sílu nárazu těla chodce.

V nafouknuté poloze airbag "vystele" celý prostor, kde jsou umístěny stěrače, přibližně jednu třetinu čelního skla a spodní část A-sloupků. Od aktivace systému do plného nafouknutí to airbagu trvá jen několik setin sekundy.

"Technologii jsme vyvíjeli s pomocí počítačových simulací a imitací lidských nohou a hlavy," líčí Thomas Broberg. Vývojáři testovali chování při různých druzích nárazů a také při různých provozních a povětrnostních podmínkách.

Nový airbag pro ochranu chodců, který dostane Volvo V40

Nový airbag doplňuje systém rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění, který Volvo představilo v roce 2010. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, dokáže systém zabránit srážce s chodcem až do rychlosti 35 km/h. Při vyšších rychlostech je důraz kladen především na to, aby se rychlost vozidla před nárazem co nejvíce snížila. Více o systému čtěte zde

Hatchbackokombík V40 představilo Volvo na březnovém autosalonu v Ženevě. "Koncem srpna dorazí nejbezpečnější a nejinteligentnější model v historii švédské automobilky na český trh," upřesňuje Petra Doležalová, mluvčí českého zastoupení značky. "Základní cena činí 590 000 Kč."



Volkswagen Golf 1.2 TSI
Volkswagen Golf 1.2 TSI

r.v. 2012, naj. 40 000 km, benzín
375 000 Kč (s DPH)



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.