Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volvo ženám rozumí - studie YCC

  19:11aktualizováno  19:11
Muži si často stěžují, že nedokáží pochopit něžné pohlaví. Volvo se tak raději nepokoušelo proniknout do myšlení žen a dalo jim možnost navrhnout si auto "pro sebe". Auto ve kterém jsou jízdní charakteristiky až na posledním místě, takové které bude řidičce spíše kamarádkou, které vypadá jako její stylová kuchyň či kosmetický salón.

Volvo YCC, koncept vytvořený ženami pro ženy - přesně takové je. Výsledek snažení, započatého v červnu 2002 by měl zaujmout, co nejširší skupinu žen-řidiček (mezi nejstarší a nejmladší členkou týmu tvůrkyň je 19 letý rozdíl).

***
"Pokud splníte očekávání ženy, předčíte očekávání muže."
Byla hlavní myšlenka, kterou se tým složený výhradně z žen, při vývoji nového konceptu Volva řídil.
***

Jakýkoliv v poslední době představený koncept švédské automobilky doslova přetéká zajímavými a chytrými technickými řešeními. Invence srší i z "ženského Volva".

Ženy tvoří mezi zákazníky společnosti Volvo Cars stále významnější skupinu. Ve Spojených státech je 54 procent všech zákazníků Volvo žen a procento ženských zákazníků v Evropě stabilně narůstá.

Řidiči, ale především řidičky, velmi často nastupují do auta s plnou náručí tašek, taštiček, kufříků, kabelek... k tomu se ještě přidá hromada nezbytností, které tahají po kapsách. Kam s nimi? Základní požadavek kladený na nové auto byl jasný:

Inteligentně řešené odkládací prostory
Řešení problému kam uložit mobilní telefon, klíče, notebook, kufřík, sportovní tašky do tělocvičny, nákup atd. bylo hlavním úkolem při návrhu interiéru. Jako nejlepší místo "kam s nimi" se ukázal prostor mezi sedadly. Místo které je "stále při ruce" ale u klasických aut okupuje řadící páka a páka ruční brzdy. Klasické schéma designérky přenechali zkostnatělému myšlení mužů a zmíněné "zbytečnosti" přesunuly jinam. U YCC se řazení nachází u volantu, zatímco parkovací brzda je elektronická. Do vzniklého prostoru se nastěhoval systém přihrádek a odkládacích prostor, zbyl i prostor na odpadkový koš.

Většina aut brázdící silniční síť jezdí obsazena 1 - 2 pasažéry. Zadní sedadla tak plní povětšinou funkci odkládacího prostoru pro zavazadla. Volvo říká, že: "Většina osob v naší cílové skupině uvedla, že na zadním sedadle přepravují tašku mnohem častěji než cestující." Sedadla studie YCC proto připomínají sedačky v kině – normálně jsou sklopena směrem vzhůru až do doby, než je někdo potřebuje. Tím se na zadním sedadle uvolní velký prostor pro přepravu zavazadel, který je širokými dveřmi snadno přístupný. Cestující při nastupování jednoduše sedadlo sklopí. Aby toho nebylo málo, přihrádka umístěná na zadní straně předního sedadla je ve skutečnosti vyjímatelný kufřík.

„Pokud rozdělíte zákazníky kupující automobily do třech segmentů - na zákazníky kupující levná vozidla, střední trh a na zákazníky kupující luxusní vozidla - náš výzkum ukazuje, že žena – zákaznice v luxusním segmentu je nejnáročnější ze všech zákaznických kategorií,“ vysvětluje Maria Widellová Christiansenová, projektová manažerka odpovědná za design.

Lézt "jako za kulomet" se do auta ženám také moc nechce. Proto má Volvo YCC rozměrné vzhůru výklopné dveře, které odkrývají téměř celý bok automobilu. K nástupu pak láká vysouvací práh, který se pod nimi sklopí, takže ho není nutné překračovat, důležité je i to, že se o něj nastupující nezašpiní. Světlá výška je při otevření dveří automaticky nastavena na nejvyšší hodnotu, která nastupování do vozu zjednoduší. Když do automobilu nasedáte, je boční opora na sedáku snížena. Celé sedadlo se posune do nejnižší a do nejzazší polohy a současně dojde ke zvednutí volantu a celé karosérie.

Nepříjemnou situaci, kdy jdete ke svému autu s plnou náručí věcí a závidíte chobotnici, protože nemáte čím otevřít dveře, YCC eliminuje. Umí totiž na přání dveře automaticky otevřít v okamžiku, kdy k němu přistoupíte. Stačí pomocí klíče aktivovat funkci Auto-Open předtím, než do rukou vezmete zavazadla. Pak se pouze přiblížíte k zadnímu kolu a příslušné dveře se pro vás samy otevřou. Pokud se přiblížíte k vozidlu zezadu, otevře se namísto bočních dveří víko zavazadlového prostoru.

Ergonomie v praxi
Na "Ypsilon-CéCéčku" si volvo testuje systém Ergovision, u kterého v současnosti probíhá patentové řízení. Funguje takto:

U dealera je celé vaše tělo naskenováno a data o vašich relativních proporcích (výška, délka nohou, délka rukou) jsou použita pro definování nejvhodnější pozice k řízení. Všechny tyto údaje jsou v digitální formě uloženy ve vašem osobním klíči. Jakmile usednete na sedadlo řidiče a zasunete svůj klíč do středové konzoly, sedadlo, volant, pedály, opěrka hlavy a bezpečnostní pásy jsou automaticky nastaveny podle vašich tělesných proporcí. Výsledkem je doporučená pozice s nejlepším výhledem.

Při stavbě automobilu byl kladen důraz na dokonalý výhled z vozu. Řešením bylo snížení kapoty a záměrné umístění blatníků do zorného pole, takže řidič přesně ví, kde se všechny čtyři rohy vozidla nacházejí.

Nevím co na sebe!
Studie umí též ušetřit práci s oblékáním. Aby řidička nemusela řešit problém, ladí-li její oblečení s interiérem auta je pro jistotu čalounění sedadel výměnné a "prací". Na výběr je z osmi provedení, počínaje tmavě hnědou kůží, přes lněné a vlněné až po mihotavý žlutozelený vyšívaný sedák. Ke každému z těchto čalounění je k dispozici barevně sladěný kobereček, který se dá rovněž snadno vyměnit.

Přizpůsobivost konceptu dokládají "do bezvědomí" dovedené drobnosti. Vzhledem k tomu, že výška podrážky bot řidiče se může měnit každý den, je opěrka pro nohy řidiče plně nastavitelná. Také opěrka hlavy byla upravena tak, aby ji bylo možné používat s různými účesy.

Pod kapotu se nepodíváme
„Jediný důvod, proč jsem kdy otevírala kapotu svého vozu, bylo doplňování kapaliny do ostřikovačů,“ říká komunikační manažerka YCC. „Řekly jsme si, proč bychom kvůli tomu měly kapotu vlastně otevírat, když to lze zvládnout i jinak.“ Proto je YCC na boku karosérie vedle dveří řidiče vybaveno dvěma plnicími otvory bez víček, namísto kterých jsou kulové ventily podobně jako u závodních automobilů. Jeden z těchto otvorů je určen pro benzín a druhý pro kapalinu do ostřikovačů. Není tak zapotřebí ztrácet čas s víčky nebo s pojistkou kapoty.

Jestliže byl otvor pro doplňování kapaliny do ostřikovačů přemístěn na vnějšek vozidla, nebylo zapotřebí kapoty – tedy alespoň kapoty klasického typu. Jediný, kdo se do "střev" auta podívá, jsou v případě Volva YCC servismani. Pokud nastane čas prohlídky, automobil automaticky informuje vybraný servis. Ten následně nabídne termín návštěvy. YCC také v pravidelných intervalech provádí vlastní diagnostické kontroly a pokud některá z částí vozidla vyžaduje pozornost, informuje o tom servis. Tím je také zajištěna dostupnost případných náhradních dílů nebo materiálů ihned po příjezdu. Servis ale nespočívá v pouhé mechanické údržbě. Stiskem tlačítka Car Care na ovládacím panelu si řidička také může objednat důkladnou očistu vnitřku i zevnějšku vozu.

Teflon vládne kuchyni 21. století
Automobil je lakován lakem Easy-Clean. Tento lak se chová podobně jako povrch na nepřilnavé pánvi – nečistoty na něm velmi obtížně ulpívají a pokud se přesto přichytí, je možné je velmi snadno omýt.

Parkování? Hračka!
Parkování je pro mnoho řidiček, ale i řidičů, traumatizujícím úkonem. U YCC je k dispozici dvoufázový systém. Pokud potřebujete zaparkovat mezi dva další automobily a nejprve chcete ověřit, zda je volný prostor dostatečný, stiskněte jednou tlačítko parkovacího asistenta pro prověření volného místa. Pokud systém dostatek místa potvrdí, dalším stiskem zvolíte funkci automatického parkování. Automobil při parkování pomůže s řízením a sám natáčí kola, řidiči už jen zbývá šlapat na brzdový a plynový pedál a řadit.

Auto má i motor a převodovku
Koncept YCC je koncipován pro pětiválcový motor s nízkými emisemi o výkonu 215 koní s integrovaným startérem ISG. Motor především splňuje nejpřísnější emisní předpisy některých „zelených“ amerických států, jako například Kalifornie.
ISG nabízí několik výhod. Zabraňuje zbytečnému běhu naprázdno, protože motor může být automaticky vypnut při čekání například na semaforech. Jakmile řidič znovu sešlápne pedál, motor se rozběhne. Volvo YCC disponuje šestistupňovou převodovkou Powershift. Při řízení je možné zvolit plně automatický režim, nebo řadit pomocí ovládání u volantu.

V jednoduchosti je síla
Přístrojový panel je proto čistě tvarovaný, jednoduchý a střízlivý. Nachází se zde pouze několik přístrojů, které jsou umístěny v zorném poli řidiče. Ovládací páčky převodovky jsou umístěny u volantu. Všechny zbytečné prvky byly odstraněny – jsou vidět pouze informace o rychlosti jízdy, dojezdu na palivo v nádrži a údaje potřebné pro nalezení cíle cesty (navigační systém). Všechny další informace jsou přístupné pomocí ovládacího panelu umístěného u volantu. Vše je snadno na dosah, lehce pochopitelné a ovladatelné.

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Volvo YCC

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.