Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzská střela, elektrický Wattman vystřelí na 160 za 5,9 sekundy

aktualizováno 
Na elektrické automobily jsme si již zvykli, dokonce i elektrické skútříky nejsou dnes ničím neobvyklým. Ale silný silniční elektrický cruiser je stále rarita. Francouzská značka Voxan však v takovém stroji vidí budoucnost. Zajímavý stroj má být podle výrobce nejsilnějším elektromotocyklem na světě.

Voxan Wattman | foto: Voxan

Wattman by se neztratil jako motocykl v nějakém sci-fi filmu. Má nízkou stavbu, kompletně zakrytovaný agregát a mohutná kola. A jak název napovídá, je to elektromotocykl, což z něj dělá stále velkou raritu.

Fotogalerie

Za designem Wattmana stojí Sacha Lakic, který je ve světě designu vcelku známou osobností. Stojí za designem několika motocyklů Voxanu, spolupracuje s Venturi, ale navrhl i motorky pro Yamahu, Piaggio nebo Bimotu. K tomu navrhuje i nábytek a je i architektem.

Wattmanu chybí obvyklý rám, místo něj má samonosný hliníkový skelet, který rám nahrazuje a současně nese veškeré agregáty a baterie. Osmnáctipalcové karbonové ráfky nese vpředu běžná vidlice, vzadu pak dvě dvojité vidlice. Brzdy jsou od značky Beringer. Stroj je pouze jednomístný a váží 350 kilogramů, což je s ohledem na elektrickou výzbroj docela slušná hodnota.

Elektromotor má maximální výkon 147 kW, a to v rozmezí od 7 500 do 10 500 otáček. Maximum točivého momentu 200 Nm nabídne motor od nuly do 6 500 otáček. Eletromotor má v tomto směru nesporné výhody. Voxan udává, že motorka zrychlí na stovku za 3,4 sekundy a na 160 kilometrů za hodinu se dostane za 5,9 sekundy. Druhý sprint je prakticky na rychlostní limit stroje, který je 170 kilometrů za hodinu.

Voxan Wattman

Dynamika elektromotoru je výborná, ale jsou tu i obvyklá omezení. Wattman nese li-ion akumulátory s kapacitou 12,8 kWh. To stačí na stoosmdesátikilometrový dojezd, což je docela slušný výsledek, ale na celodenní jízdu to rozhodně není. Samotné nabíjení přes konektor Combo II je docela rychlé, na 80 procent kapacity stačí půlhodinové připojení. Ze standardní zásuvky pak nabíjení bude trvat mnohem déle, v tomto případě už výrobce podrobnosti neuvádí. Ale nabíječka je integrovaná, takže teoreticky bude možné nabíjet kdekoliv.

Produkce Wattmana bude kusová na zakázku, o ceně se výrobce nezmiňuje, ale zcela jistě nebude nízká. Výrobce hrdě uvádí, že motocykl bude montován ve Francii. Design však vznikl v Monaku, kde dnes značka Voxan sídlí. Jejím majitelem je totiž malá automobilka Venturi, která se aktuálně specializuje na elektrická auta všech možných kategorií.

Voxan byl založen v roce 1995 a vyprodukoval několik malosériových strojů: Roadster, Cafe Racer, Scrambler, Street Scrambler, Black Magic a další. Firmě se příliš nedařilo, takže byla poprvé prodána v roce 2002 a v roce 2009 přešla pod firmu Venturi.

Autor:




Nejčtenější

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Další z rubriky

Yamaha XSR900 Abarth
Dvoukolový Abarth je v podání Yamahy parádní neo-retro

Dvorní ladičská firma Fiatu se pustila limitovanou edicí Yamahy XSR900 Abarth i do světa motocyklů. Pro zasvěcené se nejedná o tak velké překvapení, protože...  celý článek

Moderní dobu prozrazuje čirý světlomet.
První jízda na Jawě 350 OHC z Číny: mírný pokrok v mezích socialismu

Žádná motorka na silnici nepřitahuje tolik zájmu starších generací jako nová Jawa 350 OHC. Češi prostě Jawu stále milují a dotazy na cenu a původ motorky na...  celý článek

Václav Parus
Vzpomínka na velikána: Václav Parus byl legendou motocyklových závodů

O nadcházejícím víkendu 20. a 21. května se pojede legendární motocyklový silniční závod 300 zatáček Gustava Havla. Bude to letos smutný podnik a bude se hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.