Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzská střela, elektrický Wattman vystřelí na 160 za 5,9 sekundy

aktualizováno 
Na elektrické automobily jsme si již zvykli, dokonce i elektrické skútříky nejsou dnes ničím neobvyklým. Ale silný silniční elektrický cruiser je stále rarita. Francouzská značka Voxan však v takovém stroji vidí budoucnost. Zajímavý stroj má být podle výrobce nejsilnějším elektromotocyklem na světě.

Voxan Wattman | foto: Voxan

Wattman by se neztratil jako motocykl v nějakém sci-fi filmu. Má nízkou stavbu, kompletně zakrytovaný agregát a mohutná kola. A jak název napovídá, je to elektromotocykl, což z něj dělá stále velkou raritu.

Fotogalerie

Za designem Wattmana stojí Sacha Lakic, který je ve světě designu vcelku známou osobností. Stojí za designem několika motocyklů Voxanu, spolupracuje s Venturi, ale navrhl i motorky pro Yamahu, Piaggio nebo Bimotu. K tomu navrhuje i nábytek a je i architektem.

Wattmanu chybí obvyklý rám, místo něj má samonosný hliníkový skelet, který rám nahrazuje a současně nese veškeré agregáty a baterie. Osmnáctipalcové karbonové ráfky nese vpředu běžná vidlice, vzadu pak dvě dvojité vidlice. Brzdy jsou od značky Beringer. Stroj je pouze jednomístný a váží 350 kilogramů, což je s ohledem na elektrickou výzbroj docela slušná hodnota.

Elektromotor má maximální výkon 147 kW, a to v rozmezí od 7 500 do 10 500 otáček. Maximum točivého momentu 200 Nm nabídne motor od nuly do 6 500 otáček. Eletromotor má v tomto směru nesporné výhody. Voxan udává, že motorka zrychlí na stovku za 3,4 sekundy a na 160 kilometrů za hodinu se dostane za 5,9 sekundy. Druhý sprint je prakticky na rychlostní limit stroje, který je 170 kilometrů za hodinu.

Voxan Wattman

Dynamika elektromotoru je výborná, ale jsou tu i obvyklá omezení. Wattman nese li-ion akumulátory s kapacitou 12,8 kWh. To stačí na stoosmdesátikilometrový dojezd, což je docela slušný výsledek, ale na celodenní jízdu to rozhodně není. Samotné nabíjení přes konektor Combo II je docela rychlé, na 80 procent kapacity stačí půlhodinové připojení. Ze standardní zásuvky pak nabíjení bude trvat mnohem déle, v tomto případě už výrobce podrobnosti neuvádí. Ale nabíječka je integrovaná, takže teoreticky bude možné nabíjet kdekoliv.

Produkce Wattmana bude kusová na zakázku, o ceně se výrobce nezmiňuje, ale zcela jistě nebude nízká. Výrobce hrdě uvádí, že motocykl bude montován ve Francii. Design však vznikl v Monaku, kde dnes značka Voxan sídlí. Jejím majitelem je totiž malá automobilka Venturi, která se aktuálně specializuje na elektrická auta všech možných kategorií.

Voxan byl založen v roce 1995 a vyprodukoval několik malosériových strojů: Roadster, Cafe Racer, Scrambler, Street Scrambler, Black Magic a další. Firmě se příliš nedařilo, takže byla poprvé prodána v roce 2002 a v roce 2009 přešla pod firmu Venturi.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.