Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzská střela, elektrický Wattman vystřelí na 160 za 5,9 sekundy

aktualizováno 
Na elektrické automobily jsme si již zvykli, dokonce i elektrické skútříky nejsou dnes ničím neobvyklým. Ale silný silniční elektrický cruiser je stále rarita. Francouzská značka Voxan však v takovém stroji vidí budoucnost. Zajímavý stroj má být podle výrobce nejsilnějším elektromotocyklem na světě.

Voxan Wattman | foto: Voxan

Wattman by se neztratil jako motocykl v nějakém sci-fi filmu. Má nízkou stavbu, kompletně zakrytovaný agregát a mohutná kola. A jak název napovídá, je to elektromotocykl, což z něj dělá stále velkou raritu.

Fotogalerie

Za designem Wattmana stojí Sacha Lakic, který je ve světě designu vcelku známou osobností. Stojí za designem několika motocyklů Voxanu, spolupracuje s Venturi, ale navrhl i motorky pro Yamahu, Piaggio nebo Bimotu. K tomu navrhuje i nábytek a je i architektem.

Wattmanu chybí obvyklý rám, místo něj má samonosný hliníkový skelet, který rám nahrazuje a současně nese veškeré agregáty a baterie. Osmnáctipalcové karbonové ráfky nese vpředu běžná vidlice, vzadu pak dvě dvojité vidlice. Brzdy jsou od značky Beringer. Stroj je pouze jednomístný a váží 350 kilogramů, což je s ohledem na elektrickou výzbroj docela slušná hodnota.

Elektromotor má maximální výkon 147 kW, a to v rozmezí od 7 500 do 10 500 otáček. Maximum točivého momentu 200 Nm nabídne motor od nuly do 6 500 otáček. Eletromotor má v tomto směru nesporné výhody. Voxan udává, že motorka zrychlí na stovku za 3,4 sekundy a na 160 kilometrů za hodinu se dostane za 5,9 sekundy. Druhý sprint je prakticky na rychlostní limit stroje, který je 170 kilometrů za hodinu.

Voxan Wattman

Dynamika elektromotoru je výborná, ale jsou tu i obvyklá omezení. Wattman nese li-ion akumulátory s kapacitou 12,8 kWh. To stačí na stoosmdesátikilometrový dojezd, což je docela slušný výsledek, ale na celodenní jízdu to rozhodně není. Samotné nabíjení přes konektor Combo II je docela rychlé, na 80 procent kapacity stačí půlhodinové připojení. Ze standardní zásuvky pak nabíjení bude trvat mnohem déle, v tomto případě už výrobce podrobnosti neuvádí. Ale nabíječka je integrovaná, takže teoreticky bude možné nabíjet kdekoliv.

Produkce Wattmana bude kusová na zakázku, o ceně se výrobce nezmiňuje, ale zcela jistě nebude nízká. Výrobce hrdě uvádí, že motocykl bude montován ve Francii. Design však vznikl v Monaku, kde dnes značka Voxan sídlí. Jejím majitelem je totiž malá automobilka Venturi, která se aktuálně specializuje na elektrická auta všech možných kategorií.

Voxan byl založen v roce 1995 a vyprodukoval několik malosériových strojů: Roadster, Cafe Racer, Scrambler, Street Scrambler, Black Magic a další. Firmě se příliš nedařilo, takže byla poprvé prodána v roce 2002 a v roce 2009 přešla pod firmu Venturi.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Yamaha XJ 600 Diversion
Yamaha XJ 600 Diversion

r.v. 1998, naj. 29 000 km, servisní kniha
39 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.