Vozit se jako Mussolini. Jedinečná Lancia Astura v aukci

  • 4
Benito Mussolini řídil dříve letadla než auta. Když objevil kouzlo automobilu, stal se z něj vášnivý "alfista". Unikát, který italského vůdce vozil a je nyní k mání v dražbě, ovšem nosi značku jiné italské automobilky - Lancia. Za jediný exemplář Lancie Astury byla stanovena vyvolávací cena 25 tisíc dolarů. Výtěžek půjde na pomoc nemocným dětem.

DALŠÍ FOTOGRAFIE

11. října 2005: Lancia fašistického diktátora Benita Mussoliniho byla v internetové aukci prodána za 140 tisíc dolarů. V aukci se sešlo 86 nabídek.

V Lancii Astuře, kterou oblékl do ladného tmavomodrého kabátu slavný Pininfarina, začal "vůdce národa" jezdit v roce 1939.

Auto, které za nejasných okolností skončilo po válce v amerických rukou, je v perfektním originálním stavu k mání v internetové aukci.

Do roku 1962 stálo auto italského diktátora v expozici muzea automobilů u Niagarských vodopádů.

Poté se stopy Mussoliniho Lancie ztrácejí v garáži neznámého soukromého sběratele.

Znovu se Lancia Astura objevila až nyní, kdy ji jako charitativní dar dostala kanadská organizace SickKids, pečující o nemocné děti. Desetidenní aukce začala 30. září 2005 na www.eBay.com, vyvolávací cena byla stanovena na 25 tisíc dolarů (cca 770 tisíc korun).

***

3/10/2005 13:00 - Po třiceti přihozeních se čtvrtý den aukce cena prozatím vyšplhala na 61 077 dolarů.

***

Auto je v perfektním stavu, nový majitel k němu dostane také kompletní provozní dokumentaci od roku narození, které se datuje k roku 1939, nebo také 18 podle kalendáře fašistického režimu.

Za chromovou mřížkou chladiče, která je sama o sobě uměleckým dílem, bije třílitrové osmiválcové srdce, ovládané s pomocí čtyřstupňové převodovky.

O "Duceho" pohodlí a bezpečnost pečovaly všechny nejmodernější výdobytky techniky své doby. Na autě tak najdeme nastavitelné zadní odpružení nebo kotoučové brzdy na všech kolech. Uvnitř nechybí chrom a ušlechtilé materiály, nastavitelná zadní sedadla nebo čtecí lampičky.

Před slunečními paprsky a zvídavými pohledy chránily "Duceho" soukromí záclonky z čistého hedvábí. Myslelo se také na praktičnost, v interiéru tak najdeme množství kapes, kapsiček a dalších odkládacích prostor.

Řidič sedával na sedadle v kombinaci modré a krémové kůže, zasunovacím sklem oddělený zadní prostor pro fašistického vládce Itálie je vyveden v jemné béžové kůži. Pracoviště řidiče zdobí elegantní hranaté budíky s ciferníky barvy slonové kosti.

Mussolini: Alfista tělem i duší

Benito Mussolini dostal řidičské oprávnění relativně pozdě, do automobilů se ale vzápětí zamiloval. Měl rád především Alfy Romeo. Ty nejkrásnější kousky své doby si koupil, nebo je dostal. Za volantem Alfy Romeo 6C 1750 karosované Zagatem dokonce poznal svou milenku Clarettu Petacciovou.

Mussolini dostal řidičský průkaz v 39 letech v roce 1922. Jeho prvním vozem bylo Bianchi 15, které dostal od jedné ze svých přítelkyň po čtyřleté známosti.

Ještě dříve než řidičské oprávnění získal "Duce" pilotní průkaz. Za knipl letadla usedal od roku 1920. 

Mnohé alfy z Mussoliniho sbírky byly kabriolety. Všechny nové modely, které z milánské fabriky vyjely, byly ještě před oficiální premiérou předvedeny právě jemu.

Zachoval se dopis adresovaný majiteli automobilky Nicolovi Romeovi, ve kterém Mussolini píše, že auto "jede velmi dobře, má ale příliš zahraničních součástí: švýcarské hodinky, francouzský klakson, německou elektrovýzbroj..." V tomto případě se jednalo o šestiválcový spider Alfa Romeo z roku 1926, karosovaný Zagatem.

Podle "Ruote Classiche"

Mussoliniho Lancia Astura

,