Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vozit v autě rezervu už možná nebude povinné

aktualizováno 
Ušetřit místo pro náklad tím, že z kufru vyndáte rezervní kolo? Dnes za to hrozí pokuta až do 2 000 korun. V létě už to zřejmě bude jinak. Ministerstvo dopravy totiž připravuje změnu povinné výbavy, v níž se už s náhradním kolem nepočítá.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Science and Mechanics

Proč to půjde bez náhradního kola

Jízda bez rezervy, která je v Česku součástí povinné výbavy od roku 1972, je v řadě evropských zemích běžnou záležitostí. Lídrem je v tomto směru Německo, kde více než půlka prodaných aut odjíždí z autosalonů bez rezervy.

"Moderní pneumatiky jsou odolnější, prakticky každý má mobilní telefon, díky němuž si může zavolat pomoc známého nebo asistenční služby, je tu široká síť pneuservisů a především existují výrobky, které autu i přes defekt dovolí pokračovat v jízdě," objasňuje nápad ministerstva dopravy jeho mluvčí Karel Hanzelka, podle něhož je nezanedbatelný i ekologický pohled na věc. "Auto bez rezervy je lehčí, má nižší spotřebu a z toho vyplývají i nižší emise oxidu uhličitého," dodává Hanzelka.

Za rezervu musíte mít náhradu

Jen tak vyjet na silnici bez zajištění v případě defektu ale nepůjde. Bude to možné, jen když motorista poveze sadu na opravu, nebo bude mít vůz vybavený pneumatikami, které umožní dojezd do servisu i bez toho, aniž by bylo nutné kolo měnit okamžitě na silnici.

Pro většinu řidičů bude nejlepší náhradou rezervy sada na opravu, která se připojí na ventilek poškozené gumy, kam kompresor nažene tmel a vzduch. Díra se tím během chvíle ucpe pneumatika se zároveň nafoukne. Dojezd auta je pak až 200 kilometrů a jeho rychlost bývá omezena na 80 kilometrů za hodinu.

Výhodou je poměrně přijatelná cena a fakt, že se dá použít na jakékoliv osobní auto. Cena podobných sad se pohybuje okolo dvou tisíc korun. Je však ještě potřeba počítat s tím, že tmelová náplň se musí obvykle po třech letech vyměnit za novou, která stojí 500 až 600 korun. A to i když sada nebyla použita.

ContiComfortkit

ContiComfortkit

Další výhodou jsou její rozměry. Například sada ContiComfortkit má rozměry přibližně 20 x 30 x 10 centimetrů a váží dva a půl kilogramu. To je o 15 kilogramů méně, než kolik váží náhradní kolo.

Pneumatika, kterou měnit nemusíte

Další, avšak dražší možností je takzvaná runflatová pneumatika, běžně používaná na automobilech BMW. S tou se dá jet až 200 kilometrů i po defektu. "Když řidič píchne, čidla snímající nahuštění kol ho o tom informují. Pak je potřeba zjistit, jak moc vzduch z kola uchází. Když je únik menší, nemusí to být vůbec vidět, protože kolo si díky pevné bočnici drží tvar, jako když je nahuštěné. Nemění se ani jízdní komfort. Po zjištění defektu doporučujeme snížit rychlost na 80 kilometrů za hodinu a kolo občas kontrolovat, případně ho dofouknout. I tak se dá jet třeba 200 kilometrů k nejbližšímu dealerovi nebo do jakéhokoliv pneuservisu, kde runflat vymění za běžnou pneumatiku," říká servisní technik firmy Autec Group Jakub Hruška. Nevýhodou však může být cena runflatových gum.

RUNFLAT

Kolo prázdné, auto jede dál - test runflatové pneumatiky ZDE

Na BMW trojkové řady se jedna prodává za sedm a větší BMW X5 za deset tisíc korun. Runflaty ale mají ještě jednu nevýhodu. "Jízda s nimi po rozbitých českých silnicích není pohodlná, jsou moc tvrdé. Já jsem je na autě měl, ale nakonec jsem přezul na běžné pneumatiky a vozím s sebou sadu na opravu. Jízda je pohodlnější a nové gumy nestojí tolik," říká majitel BMW řady 3 Radek Truhlář.

Povinná bude asi i reflexní vesta

Podobnou a cenově přijatelnější variantou mohou být i pneumatiky od Continentalu s technologií ContiSeal, které se po defektu sami zacelí.

Continental ContiSeal

Continental ContiSeal

"Těsnicí hmota uvnitř pneumatiky utěsní téměř všechny trhliny způsobené předměty až do průměru  5 milimetrů, což pokryje přibližně 85 procent poškození pneumatik," říká Detlef Zschörner z koncernu Continental. Taková pneumatika například pro Škodu Octavia vyjde 4 800 korun (obyčejná guma se dá pořídit za dva tisíce).

Povinná rezerva by podle Karla Hanzelky nemusela být jedinou změnou v povinné výbavě. Na ministerstvu dopravy se řeší, zda bude pro všechny nutné vozit náhradní žárovky světel a úpravy se zřejmě dotknout i povinného obsahu autolékárničky. Rozšířit by se naopak mohla o reflexní vestu, formulář o nehodě,





Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.