Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Nový český unikát. Speciál pro vozíčkáře se jmenuje Elbee

  14:24aktualizováno  14:24
Zatím jich v bývalé loštické tvarůžkárně postavili pět, ale vše je připraveno na sériovou výrobu. Jednodveřový čtyřkolový speciál, který umožní vozíčkářům volnost pohybu na neomezenou vzdálenost, se po deseti letech vývoje představuje v plné parádě. Unikátem je přední nájezd do vozidla, to jinde nenajdete.

Elbee pojmenoval po sobě jeho "otec" Ladislav Brázdil (iniciály LB). Před dvěma dny předal šéf celého projektu první vozidlo prvnímu zákazníkovi. Zatím mají vyrobeno pět kousků, které budou v nejbližší době postupně předávat zákazníkům.

"Vývoj trval deset let a stál sto milionů korun," říká Brázdil, jednatel hanácké strojírenské společnosti Závody lehkých konstrukcí Loštice. Specialitou, kterou je Elbee unikátní, je otevírání celého předku, což výrazně vylepšuje využitelnost pro hendikepované. Je to největší chlouba, ale také to byl nejtvrdší oříšek pro konstruktéra.

Elbee

Hendikepovaný řidič nemusí jako u upravených klasických osobáků přesedat z vozíku, ale rovnou s ním zacouvá do kabiny a dálkově elektricky ovládané dveře a nájezdní plošinu zaklopí i s volantem. Nejvíc práce dalo vymyslet právě řízení, které podle předpisů musí mít pevnou vazbu mezi koly a volantem. Tyč řízení však nesmí překážet vozíčkáři při nastupování a vše musí být schované pod co nejníž umístěnou podlahou. Konstruktér to obešel soustavou táhel a pák. A dokonce zbylo místo na elektromechanický posilovač řízení.

Fotogalerie

Elbee je dvoumístné, druhý cestující sedí za řidičem. A zbylo i místo pro zavazadla.

Vzadu pod podlahou přímo na nápravě spočívá benzinový motor ze skútru italské výroby (Piaggio) s objemem 300 ccm a výkonem 12,5 kW. Agregát je spojený s variátorem, který doplnili o převodovku se zpátečkou. Vzduchem chlazenému čtyřventilovému jednoválci prý stačí čtyři a půl litru benzinu na sto kilometrů. Maximální udávaná rychlost je osmdesátka, ale Ladislav Brázdil prozrazuje, že po dálnici umí elbee uhánět až stovkou. Ještě naznačuje, že jeho vývojáři pracují na elektrickém provedení.

Elbee

Elbee může parkovat kolmo k chodníku i mezi podélně parkující auta, právě to ocení vozíčkáři při nástupu a výstupu. Délka je 248 cm, na šířku měří 133 a na výšku 173 centimetrů a váží 400 kilogramů.

Srdeční záležitost Ladislava Brázdila

profil šéfa ZLKL

Laminátová bublina na kolech má evropskou homologaci jako těžká čtyřkolka (kategorie LE), stačí na ni tedy řidičský průkaz kategorie B1, který platí od 17 let věku, případně klasické automobilové doklady (skupina B). 

Ladislav Brázdil chce nejdříve uspokojit poptávku v Česku, která prý už teď převyšuje kapacitu nabíhající výroby, ale firma chce elbee nabízet i v cizině. Zatím shání partnery, s hledáním a prezentací pomůžou Česká centra, která prezentují Českou republiku v zahraničí. Do soboty 17. května je elbee k vidění v Českém centru v Praze v Rytířské ulici.

Elbee podle výrobce splňuje podmínky pro příspěvek, který dostávají invalidé na zakoupení a úpravu vozidla. Základní cena je 398 tisíc korun včetně DPH. Loštická dílna samozřejmě počítá s potřebnými úpravami vozidla na míru zákazníkům.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.