Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vozte děti v sedačce, vyzývá kampaň

  14:59aktualizováno  14:59
V Česku se rozjíždí kampaň, která má přesvědčit rodiče, aby při jízdě autem dávali své potomky do autosedaček. Ministerstvo dopravy se tak chce pokusit změnit situaci, kdy autosedačky používá pravidelně jen zhruba šedesát procent rodin s malými dětmi.

„Kampaň je naplánovaná až do konce června. Chceme především rodiče varovat, co jejich dětem hrozí,“ řekl Robert Šťastný z organizace Besip, která spadá pod ministerstvo dopravy a má kampaň na starosti.

„Riziko, že nepřipoutané dítě při dopravní nehodě zemře, je sedmkrát vyšší než u dítěte v autosedačce,“ dodal.

Argumentů, jak rodiče přesvědčit, mají autoři kampaně dost. Loni zemřelo při dopravních haváriích patnáct dětí, což je o tři víc než rok předtím. Většina z nich nebyla vůbec připoutaná.

Čtěte také: Dětem je nejlépe v sedačce.

Víte, jak správně připoutat vaše nejmenší? Pamatujte, že děti jsou velmi křehcí pasažéři. Daleko křehčí než dospěláci ...VÍCE
„Rodiče si to zřejmě vůbec neuvědomují, ale jejich nepřipoutané dítě se při srážce stane doslova živou střelou,“ konstatoval Šťastný.

„Můžeme uvést i jiný názorný příklad. Náraz při padesátikilometrové rychlosti ohrozí desetikilogramové dítě v podstatě stejně, jako bychom ho pustili z desetimetrové výšky,“ doplnil.

S letáky, které ministerstvo nechalo v rámci kampaně vytisknout, se setkají rodiče hned na několika místech. Ženy, které porod teprve čeká, je dostanou na gynekologii a posléze i v porodnici. Distribuovat je budou i dětští lékaři.

„Chceme však oslovit i samotné děti. Symbolem kampaně je figurka pásovce. V rámci přednášek na základních a v mateřských školách ji dostane sto tisíc dětí,“ řekl Šťastný.

Kampaň na používání autosedaček podporuje i Evropská unie. Ve stejné době jako v Česku se proto uskuteční například v Německu, Nizozemsku nebo Švédsku.

Důvody pro používání autosedaček 

• při prudkém brzdění či nárazu je každá osoba ve vozidle vržena obrovskou silou vpřed
• například u desetikilového dítěte při nárazu v rychlosti 50 km/h je tato síla velká, jakoby dítě vážilo 300kg!  (vždy 30 krát více)
• náraz při rychlosti 50 km/h bez dětské sedačky odpovídá pádu z výšky 10 m (3. poschodí budovy)
• náraz v rychlosti 15 km/h bez dětské sedačky může být pro dítě již smrtelný
• nejvíce dětí při nehodách umírá v autě (nikoliv jako chodci či cyklisté)
• nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti zabezpečené v autosedačce

Omyly při používání autosedaček

• připoutáte malé dítě (menší 150 cm) standardním bezpečnostním pásem – pás jde přes krk – dítě se při nárazu uškrtí!
• držíte dítě v náruči v autě – při nárazu ho nikdy neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg by maminka musela být schopna udržet 600 kg ), naopak ho rozmačkáte tíhou svého těla
• pokud připoutáte sebe a dítě jedním bezpečnostním pásem - při nárazu dítě rozdrtíte svoji tíhou

Pro koho jsou autosedačky určeny

Sedačky jsou určeny pro děti menší než 150 cm. Vyšší dítě se poutá bezpečnostním pásem.

Zdroj: BESIP

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.