Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Honda

Vpravo jezdíme už 70 let

  • 129
Když se naši dědečkové 16. března 1939 probudili v zemi právě obsazené německou armádou, čekalo je ještě jedno překvapení. Museli si zvykat na jízdu po druhé straně silnice. Ze den na den bylo v nově zřízeném protektorátu povinné jezdit vpravo.

Za první republiky se v Československu jezdilo vlevo, kdo si chce jízdu "na špatné straně" vyzkoušet dnes, musí do Anglie, Austrálie, Japonska nebo třeba na Maltu.

Okupanti urychlili už dřív schválené změny. "Československo bylo od 20. let mezinárodními smlouvami vázáno k zavedení pravostranné dopravy, realizace této věci byla ale neustále odkládána. V roce 1938 se vlevo v Evropě jezdilo již pouze v ČSR, Velké Británii, Švédsku a Maďarsku," uvádí server fronta.cz věnovaný historii 2. světové války.

Pro přechod na pravostrannou jízdu se vše připravovalo už rok v roce 1938. Stálý výbor Národního shromáždění republiky Československé 10. listopadu 1938 tehdy rozhodl, že na "druhé straně" se začne jezdit 1. května 1939.

Němečtí vojáci ale obsadili Československo 15. března 1939 a věci nabraly spád. V Německu se jezdilo vpravo a okupanti se potřebovali po silnicích nového protektorátu pohybovat pohodlně, nařídili tedy jízdu na opačné straně s okamžitou platností. Napravo se tedy začalo jezdit hned 16. března.

"Výjimkou byla Praha, které byl z důvodu nutných úprav na tramvajových tratích, zastávkách apod. dán zhruba týdenní odklad," uvádí fronta.cz. Pravostranný provoz byl v hlavním městě zaveden ve 3 hodiny ráno 26. března 1939.

Pracovníci tehdejších Elektrických drah, nyní Dopravního podniku, měli kvůli jízdě vpravo plné ruce práce. Například se to týkalo výměny dveří u autobusů, které se musely přesunout na druhou stranu. Zpočátku lidé vystupovali do silnice mezi auta, takže jako první vylezl vždy průvodčí, který dával na cestující pozor.

Za 70 let už jsme si zvykli na jízdu vpravo usazeni za volantem na levé straně auta. Dnes už auto s pravostranným řízením ani nepřihlásíte do provozu. Výjimku mají veterány a řidiči s postižením, které neumožňuje řídit auto s volantem vlevo.

Škoda Roomster s pravostranným řízením

Škoda Roomster s pravostranným řízením

Jízda vlevo je/není hračka

S pravostranným řízením dnes uděláte zkušenost třeba v Jihoafrické republice, na Novém Zélandu, ale i v Pákistánu.

Podle internetové enycklopedie wikipedie se vpravo jezdí ve 164 zemích, na opačné straně silnice se jezdí v 75 zemích světa.

"Patnáct let téměř denní praxe považuji za dostatečnou průpravu k tomu, abych mohl říct, že jsem dobrý a bezpečný řidič. Že to nemusí být zas až taková pravda mne mohlo trknout už při příletu," vypráví bloger iDNES.cz Libor Michvocík zkušenosti ze svého pobytu v Pákistánu. "Když jsem si to hned na letišti hrnul na místo spolujezdce, zdál se náš řidič trochu zaražený."

Kromě sezení na nezvyklé straně a zvykání si na jiný odhad šířky máte zpočátku problém i se zdánlivě banálními úkony, které máte zautomatizované. "Vlezl jsem jsem do auta, nastavil zrcátka, několikrát si zkusil levou rukou zařadit, chtěl zacouvat," vypráví Michvocík. "A při otočení dozadu, abych lépe na couvání viděl, jsem se ale praštil hlavou o zavřené okénko," líčí.

Další zrada může čekat v ovládání stěračů a blinkrů. Není to pravidlo, ale ani páčky pod volantem nemusí být na svém místě. "Přijíždím na jedničku na křižovatku, házím blinkr a koukám, jak mi stěrače drhnou suché přední sklo," popisuje. Doleva se bliká dolů. Pedály jsou naštěstí rozmístěné, jak jsme zvyklí.

Největším problémem bývá řazení levou - povětšinou nešikovnější - rukou. "Párkrát mi pravá ruka, která nechápala, že řadit za ní bude levačka, naráží do polstrování dveří," vypráví bloger iDNES.cz. Zkušení cestovatelé prý doporučují řídit v "levostranných zemích" auto s automatem, minimálně než se naučíte jezdit na správné straně. Třeba po kruhovém objezdu. "Jednou se mi málem podařilo vjet naopak na kruhový objezd," uzavírá Libor Michvocík. "Kruháky se totiž objíždějí naopak než u nás, po směru hodinových ručiček.

A na závěr rada pro chodce: při přecházení ulice v Londýně či Melbourne se dívejte nejprve na PRAVOU STRANU.

MBčka pro anglii

V letech 1968-1969 se do Československa vrátila dodávka několika stovek Škodovek 1100 MB, určená pro britský trh.

Škoda 1100 MB byla posledním modelem mladoboleslavské automobilky, který bylo možné přestavět na levostranné řízení.

"Britská série embéček" pak dostala výjimku a byla prodávána na československém trhu. Případný zájemce si také mohl nechat auto přestavět na levostranné řízení, přestavba ve své době vyšla přibližně na 7 000 Kčs.