Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči recidivisté by měli projít terapií, navrhují experti

  14:25aktualizováno  14:25
Odborníci z Centra dopravního výzkumu navrhují, aby motoristé, kteří přijdou o řidičský průkaz, museli docházet ze zákona na sezení s psychologem. Výchovný program zaměřený na řidiče, kteří se opakovaně dopouštějí přestupků, prověřovali v testovací verzi předchozích sedm let.

Dopravní experti navrhují, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičský průkaz. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Na to, aby člověk změnil svůj životní styl, nestačí hrozba pokuty nebo preventivní akce. Nejrizikovější řidiči jsou vůči těmto opatřením imunní. Když jim seberou řidičák, dál řídí, nemají vnitřní motivaci. Někdy je to prostá ignorance,“ nastínil vedoucí projektu Petr Zámečník z Centra dopravního výzkumu (CDV. To rozjelo v letech 2008 a 2011 první pilotní projekty, na kterých se program zkoušel. Týkaly se vězňů, klientů probační služby a také veřejnosti, která o to měla zájem. Podle Zámečníka odborníci vycházeli ze zkušeností v zahraničí, například v Německu a Rakousku, kde je prý systém propracovaný a nejlepší na světě.

„Navrhujeme, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, ať už vybodovaní, nebo zákazoví řidiči, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičák,“ dodal Zámečník. Ročně podle něj přijde o řidičský průkaz zhruba šest až osm tisíc lidí, ale povinnost by se týkala jen nejrizikovějších případů, kterých je prý do půl procenta. Opatření chce Zámečník zapracovat do novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích. „Ta je teď v procesu, nebylo to tam zatím přidáno,“ uvedl.

Sezení jsou spojením terapie, vyučování a poradenství. „Součástí je nácvik první pomoci, je to jedna z metod, jak naučit pomáhat druhým, což zvyšuje pozitivní pohled na ostatní,“ upřesnil Zámečník. Většinou jde o skupinová sezení zhruba deseti lidí, těžší případy se řeší individuálně. Program je spočítaný na 19 hodin sezení a sedm hodin nácviku první pomoci rozvržených do pěti setkání vždy minimálně po týdnu a maximálně po 14 dnech.

Pilotním projektem prošlo více než 200 lidí. Vyhodnocení se podle Zámečníka dělá obtížně, zatím hlavně pomocí dotazníků a rozhovorů s odstupem času. „Zatím nevíme o nikom, kdo by recidivoval. Přestože bývá dost odporu na začátku, ti lidé se ptají k čemu to bude, proč tam mají být, tak na konci kurzu si to pochvalují. Nakonec nám říkají, že si z toho alespoň něco vzali,“ doplnil.

Na projekt by podle Zámečníka dohlíželo ministerstvo vnitra nebo dopravy a zaměstnalo by to zhruba pět lidí. Náklady na kurz by hradil klient, spočítané jsou na devět tisíc korun.

Autoři: ,




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.