Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Řidiči recidivisté by měli projít terapií, navrhují experti

  14:25
Odborníci z Centra dopravního výzkumu navrhují, aby motoristé, kteří přijdou o řidičský průkaz, museli docházet ze zákona na sezení s psychologem. Výchovný program zaměřený na řidiče, kteří se opakovaně dopouštějí přestupků, prověřovali v testovací verzi předchozích sedm let.

Dopravní experti navrhují, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičský průkaz. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Na to, aby člověk změnil svůj životní styl, nestačí hrozba pokuty nebo preventivní akce. Nejrizikovější řidiči jsou vůči těmto opatřením imunní. Když jim seberou řidičák, dál řídí, nemají vnitřní motivaci. Někdy je to prostá ignorance,“ nastínil vedoucí projektu Petr Zámečník z Centra dopravního výzkumu (CDV. To rozjelo v letech 2008 a 2011 první pilotní projekty, na kterých se program zkoušel. Týkaly se vězňů, klientů probační služby a také veřejnosti, která o to měla zájem. Podle Zámečníka odborníci vycházeli ze zkušeností v zahraničí, například v Německu a Rakousku, kde je prý systém propracovaný a nejlepší na světě.

„Navrhujeme, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, ať už vybodovaní, nebo zákazoví řidiči, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičák,“ dodal Zámečník. Ročně podle něj přijde o řidičský průkaz zhruba šest až osm tisíc lidí, ale povinnost by se týkala jen nejrizikovějších případů, kterých je prý do půl procenta. Opatření chce Zámečník zapracovat do novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích. „Ta je teď v procesu, nebylo to tam zatím přidáno,“ uvedl.

Sezení jsou spojením terapie, vyučování a poradenství. „Součástí je nácvik první pomoci, je to jedna z metod, jak naučit pomáhat druhým, což zvyšuje pozitivní pohled na ostatní,“ upřesnil Zámečník. Většinou jde o skupinová sezení zhruba deseti lidí, těžší případy se řeší individuálně. Program je spočítaný na 19 hodin sezení a sedm hodin nácviku první pomoci rozvržených do pěti setkání vždy minimálně po týdnu a maximálně po 14 dnech.

Pilotním projektem prošlo více než 200 lidí. Vyhodnocení se podle Zámečníka dělá obtížně, zatím hlavně pomocí dotazníků a rozhovorů s odstupem času. „Zatím nevíme o nikom, kdo by recidivoval. Přestože bývá dost odporu na začátku, ti lidé se ptají k čemu to bude, proč tam mají být, tak na konci kurzu si to pochvalují. Nakonec nám říkají, že si z toho alespoň něco vzali,“ doplnil.

Na projekt by podle Zámečníka dohlíželo ministerstvo vnitra nebo dopravy a zaměstnalo by to zhruba pět lidí. Náklady na kurz by hradil klient, spočítané jsou na devět tisíc korun.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...