Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči recidivisté by měli projít terapií, navrhují experti

  14:25aktualizováno  14:25
Odborníci z Centra dopravního výzkumu navrhují, aby motoristé, kteří přijdou o řidičský průkaz, museli docházet ze zákona na sezení s psychologem. Výchovný program zaměřený na řidiče, kteří se opakovaně dopouštějí přestupků, prověřovali v testovací verzi předchozích sedm let.

Dopravní experti navrhují, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičský průkaz. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Na to, aby člověk změnil svůj životní styl, nestačí hrozba pokuty nebo preventivní akce. Nejrizikovější řidiči jsou vůči těmto opatřením imunní. Když jim seberou řidičák, dál řídí, nemají vnitřní motivaci. Někdy je to prostá ignorance,“ nastínil vedoucí projektu Petr Zámečník z Centra dopravního výzkumu (CDV. To rozjelo v letech 2008 a 2011 první pilotní projekty, na kterých se program zkoušel. Týkaly se vězňů, klientů probační služby a také veřejnosti, která o to měla zájem. Podle Zámečníka odborníci vycházeli ze zkušeností v zahraničí, například v Německu a Rakousku, kde je prý systém propracovaný a nejlepší na světě.

„Navrhujeme, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, ať už vybodovaní, nebo zákazoví řidiči, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičák,“ dodal Zámečník. Ročně podle něj přijde o řidičský průkaz zhruba šest až osm tisíc lidí, ale povinnost by se týkala jen nejrizikovějších případů, kterých je prý do půl procenta. Opatření chce Zámečník zapracovat do novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích. „Ta je teď v procesu, nebylo to tam zatím přidáno,“ uvedl.

Sezení jsou spojením terapie, vyučování a poradenství. „Součástí je nácvik první pomoci, je to jedna z metod, jak naučit pomáhat druhým, což zvyšuje pozitivní pohled na ostatní,“ upřesnil Zámečník. Většinou jde o skupinová sezení zhruba deseti lidí, těžší případy se řeší individuálně. Program je spočítaný na 19 hodin sezení a sedm hodin nácviku první pomoci rozvržených do pěti setkání vždy minimálně po týdnu a maximálně po 14 dnech.

Pilotním projektem prošlo více než 200 lidí. Vyhodnocení se podle Zámečníka dělá obtížně, zatím hlavně pomocí dotazníků a rozhovorů s odstupem času. „Zatím nevíme o nikom, kdo by recidivoval. Přestože bývá dost odporu na začátku, ti lidé se ptají k čemu to bude, proč tam mají být, tak na konci kurzu si to pochvalují. Nakonec nám říkají, že si z toho alespoň něco vzali,“ doplnil.

Na projekt by podle Zámečníka dohlíželo ministerstvo vnitra nebo dopravy a zaměstnalo by to zhruba pět lidí. Náklady na kurz by hradil klient, spočítané jsou na devět tisíc korun.

Autoři: ,


Témata: Psycholog




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Namrzlé auto se sněhovou čepicí nesmí na silnici, policie bude přísná

Dopravní nehody způsobené padajícím ledem z návěsů kamionů evidují policisté v kraji každý rok. Letošní novela zákona přitom zakazuje řídit vozidlo, na kterém...  celý článek

Opel Insignia Grand Sport
Nový Opel Insignia přijíždí v plné parádě. Je to grandiózní krasavec

Celým jménem je to Opel Insignia Grand Sport a je to fešák. Minimálně vzhledem má šanci být jedním z nejparádnějších aut své kategorie. Oproti předchůdci zhubl...  celý článek

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu.
Korejci dál dusí VW za dieselgate. Rekordně pokutovali klamavou reklamu

Jihokorejský regulační úřad FTC se rozhodl vyměřit německé automobilce Volkswagen rekordní pokutu 37,3 miliardy wonů, v přepočtu zhruba 800 milionů korun, za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.