Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči recidivisté by měli projít terapií, navrhují experti

  14:25aktualizováno  14:25
Odborníci z Centra dopravního výzkumu navrhují, aby motoristé, kteří přijdou o řidičský průkaz, museli docházet ze zákona na sezení s psychologem. Výchovný program zaměřený na řidiče, kteří se opakovaně dopouštějí přestupků, prověřovali v testovací verzi předchozích sedm let.

Dopravní experti navrhují, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičský průkaz. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Na to, aby člověk změnil svůj životní styl, nestačí hrozba pokuty nebo preventivní akce. Nejrizikovější řidiči jsou vůči těmto opatřením imunní. Když jim seberou řidičák, dál řídí, nemají vnitřní motivaci. Někdy je to prostá ignorance,“ nastínil vedoucí projektu Petr Zámečník z Centra dopravního výzkumu (CDV. To rozjelo v letech 2008 a 2011 první pilotní projekty, na kterých se program zkoušel. Týkaly se vězňů, klientů probační služby a také veřejnosti, která o to měla zájem. Podle Zámečníka odborníci vycházeli ze zkušeností v zahraničí, například v Německu a Rakousku, kde je prý systém propracovaný a nejlepší na světě.

„Navrhujeme, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, ať už vybodovaní, nebo zákazoví řidiči, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičák,“ dodal Zámečník. Ročně podle něj přijde o řidičský průkaz zhruba šest až osm tisíc lidí, ale povinnost by se týkala jen nejrizikovějších případů, kterých je prý do půl procenta. Opatření chce Zámečník zapracovat do novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích. „Ta je teď v procesu, nebylo to tam zatím přidáno,“ uvedl.

Sezení jsou spojením terapie, vyučování a poradenství. „Součástí je nácvik první pomoci, je to jedna z metod, jak naučit pomáhat druhým, což zvyšuje pozitivní pohled na ostatní,“ upřesnil Zámečník. Většinou jde o skupinová sezení zhruba deseti lidí, těžší případy se řeší individuálně. Program je spočítaný na 19 hodin sezení a sedm hodin nácviku první pomoci rozvržených do pěti setkání vždy minimálně po týdnu a maximálně po 14 dnech.

Pilotním projektem prošlo více než 200 lidí. Vyhodnocení se podle Zámečníka dělá obtížně, zatím hlavně pomocí dotazníků a rozhovorů s odstupem času. „Zatím nevíme o nikom, kdo by recidivoval. Přestože bývá dost odporu na začátku, ti lidé se ptají k čemu to bude, proč tam mají být, tak na konci kurzu si to pochvalují. Nakonec nám říkají, že si z toho alespoň něco vzali,“ doplnil.

Na projekt by podle Zámečníka dohlíželo ministerstvo vnitra nebo dopravy a zaměstnalo by to zhruba pět lidí. Náklady na kurz by hradil klient, spočítané jsou na devět tisíc korun.

Autoři: ,


Témata: Psycholog


Nejčtenější

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Další z rubriky

Nový motor Volvo řady Drive-E
Volvo už nebude vyvíjet diesely, i přesto, že z jejich prodeje žije

„Už nebudeme vyvíjet žádnou novou generaci dieselových motorů,“ prohlásil šéf švédské automobilky Volvo Hakan Samuelsson pro Frankfurter Allgemeine Zeitung....  celý článek

Odhalení: Škoda Karoq měla premiéru ve Stockholmu
Škoda představila nové SUV, Karoq nahradí Yetiho

Stockholm Škoda dnes ve švédské metropoli veřejně představuje nástupce svého kompaktního SUV Yeti pod názvem Karoq před hosty ze 120 zemí světa. Na trh má novinka...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Citroën Jumper 2.2HDI 96kW  L1H1
Citroën Jumper 2.2HDI 96kW L1H1

r.v. 2014, naj. 93 000 km, diesel, 1. majitel
289 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.