Dopravní experti navrhují, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičský průkaz.

Dopravní experti navrhují, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičský průkaz. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Řidiči recidivisté by měli projít terapií, navrhují experti

  • 61
Odborníci z Centra dopravního výzkumu navrhují, aby motoristé, kteří přijdou o řidičský průkaz, museli docházet ze zákona na sezení s psychologem. Výchovný program zaměřený na řidiče, kteří se opakovaně dopouštějí přestupků, prověřovali v testovací verzi předchozích sedm let.

„Na to, aby člověk změnil svůj životní styl, nestačí hrozba pokuty nebo preventivní akce. Nejrizikovější řidiči jsou vůči těmto opatřením imunní. Když jim seberou řidičák, dál řídí, nemají vnitřní motivaci. Někdy je to prostá ignorance,“ nastínil vedoucí projektu Petr Zámečník z Centra dopravního výzkumu (CDV. To rozjelo v letech 2008 a 2011 první pilotní projekty, na kterých se program zkoušel. Týkaly se vězňů, klientů probační služby a také veřejnosti, která o to měla zájem. Podle Zámečníka odborníci vycházeli ze zkušeností v zahraničí, například v Německu a Rakousku, kde je prý systém propracovaný a nejlepší na světě.

„Navrhujeme, aby všichni, kteří přijdou o řidičské oprávnění, ať už vybodovaní, nebo zákazoví řidiči, museli projít programem, pokud chtějí zpátky řidičák,“ dodal Zámečník. Ročně podle něj přijde o řidičský průkaz zhruba šest až osm tisíc lidí, ale povinnost by se týkala jen nejrizikovějších případů, kterých je prý do půl procenta. Opatření chce Zámečník zapracovat do novelizace zákona o provozu na pozemních komunikacích. „Ta je teď v procesu, nebylo to tam zatím přidáno,“ uvedl.

Sezení jsou spojením terapie, vyučování a poradenství. „Součástí je nácvik první pomoci, je to jedna z metod, jak naučit pomáhat druhým, což zvyšuje pozitivní pohled na ostatní,“ upřesnil Zámečník. Většinou jde o skupinová sezení zhruba deseti lidí, těžší případy se řeší individuálně. Program je spočítaný na 19 hodin sezení a sedm hodin nácviku první pomoci rozvržených do pěti setkání vždy minimálně po týdnu a maximálně po 14 dnech.

Pilotním projektem prošlo více než 200 lidí. Vyhodnocení se podle Zámečníka dělá obtížně, zatím hlavně pomocí dotazníků a rozhovorů s odstupem času. „Zatím nevíme o nikom, kdo by recidivoval. Přestože bývá dost odporu na začátku, ti lidé se ptají k čemu to bude, proč tam mají být, tak na konci kurzu si to pochvalují. Nakonec nám říkají, že si z toho alespoň něco vzali,“ doplnil.

Na projekt by podle Zámečníka dohlíželo ministerstvo vnitra nebo dopravy a zaměstnalo by to zhruba pět lidí. Náklady na kurz by hradil klient, spočítané jsou na devět tisíc korun.

,