Vraky v centru Prahy

  • 30
Centrum Prahy připomínalo koncem minulého týdne spíše autovrakoviště. Tucet zdeformovaných, ale jinak zbrusu nových osobních automobilů zde působilo v roli originálního poutače slavnostního ceremoniálu: Česká republika se stala první zemí bývalého východního bloku, kde byly oficiálně vyhlášeny výsledky crashtestů Euro NCAP.

Na Václavském náměstí tak mohli kolemjdoucí spatřit rozbitý Peugeot 407, nerozlučnou dvojici golf-astra s notně pomuchlanými "čumáky", pár nabouraných kabrioletů a například i hybridní prius.

Celkem dvanáct aut poslali technici 64 kilometrovou rychlostí proti bariéře. Bezpečí posádky především, říkají si automobilky, proto není náhodou, že se čím dál více aut může pochlubit plným počtem pěti hvězdiček. Z "pražské série" se jich dočkalo osm.

Nejzajímavějším autem, které u EuroNCAP rozbili, byla Toyota Prius. Vůbec první sériové auto s hybridním pohonem dostalo hned pět hvězdiček za ochranu posádky, špatně si nevedlo ani v ostatních testech.

Léto je časem kabrioletů, protentokrát otestovali rovnou čtyři. Renaulty si vedou v crashtestech nad míru dobře, mégane CC se proto nesměl nechat zahanbit a dostal plný počet pěti hvězd. Stejně jako Saab 9-3 convertible. Lehce pozadu zůstali BMW Z4 a Opel Tigra se čtyřmi hvězdičkami za ochranu posádky. 

Program crashtestů EuroNCAP sestává ze tří nárazových zkoušek: při čelním testu naráží vůz v rychlosti 64 km/h do deformovatelné bariéry (která simuluje druhý vůz), přičemž dochází ke stranovému překrytí - čelo vozu zasahuje bariéru asi jen 40 procenty plochy.

Při druhé zkoušce vůz naráží bokem do bariéry v rychlosti 50 km/h. A poslední je náraz bokem v rychlosti 29 km/h do pevného sloupu. Díky využití elektronikou vybavených figurín (Dummies) lze naprosto přesně vyhodnocovat silové působení během nárazu na různé části těla.

Součástí testů jsou také zkoušky podobných dětských figurín umístěných na zadních sedadlech automobilu, a dokonce i simulované střety s chodci.

Partnery programu těchto bariérových testů Euro NCAP jsou Evropská komise, ministerstva dopravy Německa, Nizozemska a Velké Británie a německý autoklub ADAC.

Astra vs. golf - souboj pokračuje
Protentokrát skončil nerozhodně - pět hvězdiček pro oba. Diametrálně odlišně si ale vedou v otázce ochrany chodců. Golf příjemně překvapil. Naopak astra zklamala a zařadila se v tomto ohledu k málo bezpečným autům. Pouhou jednu hvězdičku dostal mimo něj ještě Fiat Dobló. Velkoprostorový Fiat byl nejhorší i v disciplíně ochrany posádky, tři hvězdičky jsou dnes už podprůměrným výsledkem.

Francozský lev - Peugeot 407, stejně jako velkoprostorová Toyota Corolla Verso a Volvo S40, odešel s čistým štítem a pěti hvězdami v klopě.

Švédská automobilka stále vymýšlí nové a nové prvky, které mají Volva udržet na trůnu bezpečnosti. V S40 tak najdeme novinku v podobě kontroly zapnutých bezpečnostních pásů na zadních sedadlech. "Čtyřistasedmička" má zase navíc kolenní airbag. Vymoženost, s kterou poprvé přišla Toyota v modelu avensis a najdeme také v testované corolle verso. 

Na chodce automobilky při vývoji nových modelů myslí, postavit ale bezpečné auto, které by jim uškodilo co nejméně, se ale stále nedaří. Stejně daleko jako VW Golf dosáhla na tři hvězdičky i malá Honda Jazz. Ta se tak stala prvním "supermini", které na tři hvězdičky dosáhlo.

Čtyři hvězdičky za novou disciplínu ochrany dětí v dětské autosedačce jsou maximem, na které jsou prozatím moderní auta schopna dosáhnout. Z testované dvanáctky byly o jednu horší Saab 9-3 convertible, Renault Mégane CC, Honda Jazz a Fiat Dobló. Testu se vyhnuly kabriolety od BMW a Opelu, které jsou pouze dvoumístné.

Podtrženo, sečteno: vítězem nejčerstvější série crashtestů je VW Golf s výsledky 5-4-3 (posádka-děti-chodci).

Výsledky testů EuroNCAP (červen 2004):

Ochrana posádky (max. 5 hvězd)

ochrana dětí v autosedačce
(max. 5 hvězd)

ochrana chodců (max. 4 hvězdy)

Peugeot 407

*****

****

**

Saab 9-3 convertible

*****

***

*

Toyota Prius

*****

****

**

Volvo S40

*****

****

**

Opel Astra

*****

****

*

Renault Mégane CC

*****

***

**

VW Golf

*****

****

***

Honda Jazz

****

***

***

Toyota Corolla Verso

*****

****

**

Fiat Dobló

***

***

*

BMW Z4

****

netestováno

**

Opel Tigra

****

netestováno

**

Opel Astra: hodnocení 5-4-1 (cestující-děti-chodci)

BMW Z4: hodnocení 4-x-2 (cestující-děti-chodci)

Fiat Dobló: hodnocení 3-3-1 (posádka-děti-chodci)

Honda Jazz: hodnocení 4-3-3 (posádka-děti-chodci)

Renault Mégane CC: hodnocení 5-3-2 (posádka-děti-chodci)

Peugeot 407: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

Saab 9-3 Convertible: hodnocení 5-3-1 (posádka-děti-chodci)

Opel Tigra: hodnocení 4-x-2 (posádka-děti-chodci)

Toyota Prius: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

Toyota Corolla Verso: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

Volvo S40: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

VW Golf: hodnocení 5-4-3 (posádka-děti-chodci)

,