Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vše nejlepší: Honda slaví šedesátku

  14:25aktualizováno  14:25
Značka Honda je v motoristickém světě pojmem, její motocykly s křídly na nádržích patří k těm nejspolehlivějším. Firma, založená Soičiró Hondou před 60 lety, ale 45 let úspěšně vyrábí i automobily.

Honda Civic první generace, kterou jezdil doktor Arnošt Blažej do nemocnice na kraji města | foto: Honda

Spalovací motory s její značkou je možné nalézt v řadě dalších odvětví - ať už na lodích, v generátorech či zahradní technice různých výrobců. Podnik, který byl oficiálně založen 24. září 1948, je dnes největším výrobcem motorů na světě.

Zakladatel firmy Soičiró Honda pocházel jako řada jiných úspěšných průmyslníků ze skromných poměrů, jeho otec měl jen malou kovárnu ve městě Hamamacu, 300 kilometrů jihozápadně od Tokia. Technikou byl Soičiró fascinován už jako školák a v patnácti letech si v Tokiu sehnal práci v autoopravně. Postupně se vypracoval a po šesti letech odešel zpátky do rodného města, kde si v dubnu 1928 otevřel opravnu. Věnoval se i automobilovým soutěžím, po havárii v roce 1936 s nimi ale skončil.

Volný čas věnoval vynalézání a doplňoval si také technické vzdělání. Když přišel do továrny Toyota s pístními kroužky vlastní konstrukce, dočkal se nejprve příkrého odmítnutí. Honda to ale nevzdal a kontrakt nakonec získal.

Během druhé světové války Hondův podnik díky armádním zakázkám prosperoval, byl však poškozen bombami a poničilo ho i zemětřesení. Po válce firmu nakonec prodal Toyotě a vrátil se skoro na začátek kariéry, k jízdním kolům, která opravoval už v rodinné kovárně.

K bicyklům přimontoval pomocné motorky a první "motocykly" Honda byly na světě. Na začátku 50. let začala firma vyrábět vlastní motory a pomalu se otvírala cesta ke slávě. V roce 1958, deset let po založení Honda Motor Company, se zrodil jeden z jejích nejslavnějších výrobků - moped Honda Cub.

Honda Cub

Jednoduchý stroj s motorem o objemu 50 ccm se vyrábí dodnes, vzniklo jej přes 60 milionů kusů. V mnoha anketách byl vyhlášen za nejlepší motocykl všech dob, zejména pro svou odolnost a spolehlivost.

Dobrou pověst mají i další motocykly Honda. K legendám se řadí třeba typ Goldwing, jenž se poprvé objevil už v roce 1975 a který spíše než motocykl připomíná pojízdné křeslo. Ve výbavě tohoto mohutné stroje s téměř dvoulitrovým motorem obvykle nechybí rádio a ABS, v poslední době přibyla vestavěná satelitní navigace nebo airbagy. Pro jinou kategorii motocyklistů je určena řada CBR. Sportovní kapotované motocykly, které bez problémů pokoří hranici 200 km/h, se vyrábějí v nejrůznějších kubaturách už od roku 1987.

Také automobily se značkou Honda, které firma začala vyrábět 15 let po svém založení, mají pověst spolehlivých vozů. K těm nejslavnějším patří Honda Civic - první se objevila v červenci 1972 (jezdil s ní například Josef Abrhám jako doktor Blažej v Nemocnici na kraji města) a nyní se vyrábí osmá generace. Z bran továren po celém světě jich dosud vyjelo na 17 milionů, model to řadí na šesté místo mezi nejprodávanějšími vozy všech dob.

Velmi úspěšná je i větší Honda Accord, první japonské auto vyráběné v USA (od roku 1982). Také accord se vyrábí dodnes a podobně jako u civiku opouští montážní linky už osmá generace.

Honda CRX

Jiný slavný model továrny Honda ale tak dlouhověký nebyl. Malá sportovní dvoudveřová Honda CR-X, založená na modelu Civic, se vyráběla jen v letech 1983 až 1997, dodnes má ale po celém světě řadu fanoušků. Na milovníky malých sportovních vozů nicméně Honda nezapomíná ani dnes, musí jim ale stačit pouhá "ostřejší" verze Hondy Civic s označením Type R.

Honda se vždy prezentovala také na zavodní dráze, její závodní stroje si odnesly řadu vítězství. Vozy se značkou Honda už v 60. letech zvítězily ve dvou velkých cenách formule 1, pak ale společnost okruhy opustila.

Mezi nejrychlejší monoposty se Honda vrátila v 80. letech jako dodavatel motorů a před třemi lety se po koupi týmu BAR vrátila mezi "efjedničky", její vůz ale zatím dojel jako první jen jednou. Výraznějších úspěchů firma dosáhla v jedné stopě. Jezdci na motocyklech Honda získali rekordních 59 titulů mistrů světa na okruzích.

Autoři: ,




Nejčtenější

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.