Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vše nejlepší! Lancia stoletá

aktualizováno 
Italská značka Lancia letos oslavila 100 let od založení. Dnes vyrábí s tímto jménem vozy luxusní řady Fiat.

Lancia Aurelia | foto: Lancia

Lancii znají především příznivci automobilového sportu, zvláště pak rallye. V Evropě patřila mezi firmy, které psaly dějiny automobilů díky nekonvenční technice.

Vincenzo Lancia, syn bohatého výrobce mýdla a potravin, je důkazem, jak spletitý může být lidský osud. Vyučil se u firmy, kterou později převzal Fiat.

V roce 1906 založil společně s Claudiem Fagolinem vlastní firmu Lancia & Co Fabbrizia Automobili. Po šedesáti letech i tuto jeho firmu převzal Fiat.

Podle abecedy

Oba továrníci měli jen omezené finanční prostředky. Přesto se pustili do nákladné výroby aut. Tehdejší trend - těžké vozy s velkými motory - se jim však příliš nezamlouval.

Chtěli něco nového, něco originálního. Tak vznikl první čtyřválec, na tehdejší dobu o velmi malém objemu 1,5 litru s výkonem 14 koní. To byl na počátku minulého století velký výkon.

Následovaly další typy označované písmeny řecké abecedy - beta, gama, delta, epsilon, theta… a tady se zastavme.

Theta z roku 1913 si to zaslouží; byla prvním evropským autem s dnes obvyklou elektrickou výbavou a světlomety. Úspěšně se vyvážela také do USA. Koupil si ji například jako jeden ze svých prvních automobilů bankéř Rockefeller.

Po první světové válce začal Lancia s vývojem koncepčně nových motorů. Opustil obvyklé uspořádání válců v řadě a přišel s motory, v nichž jednotlivé válce mají uspořádání do V pod malým úhlem.

A tím se dostáváme k nejslavnějšímu modelu lambda. Jako první na světě opustila obvyklý podvozkový rám a přišla se samonosnou karoserií, u níž nezbytnou tuhost celého vozu tvoří právě samotná karoserie.

Samonosnou karoserii si Lancia nechal patentovat v roce 1919. S ní přišly i další novinky: místo tuhých náprav, které znamenají vlastně navlečení kol na jedné pevné ose, nezávislé zavěšení kol. A také brzdy na všech kolech byly novinkou. Do té doby se používaly jen brzdy vzadu.

Z dalších zajímavých typů stojí za povšimnutí model augusta z roku 1933; byl prvním autem v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Dříve se používaly systémy mechanické.

Další model, aprillia, byl pro změnu prvním autem, které mělo pro co nejmenší odpor vzduchu karoserii laděnou v aerodynamickém tunelu.

Lancia = sport

Jméno Lancia bylo odjakživa spjato s automobilovým sportem. Už sám zakladatel patřil mezi úspěšné tovární jezdce Fiatu. Jeho vlastní auta pak vyhrávala řadu proslulých soutěží: Chiron v roce 1954 Rallye Monte Carlo, Mille Miglia, Targa Florio.

V roce 1973 začala éra jednoho z nejslavnějších speciálních soutěžních aut Stratos. Poháněl jej šestiválec Ferrari Dino 2,5 litru. Podobné úspěchy pak slavil i model delta.

Pak však slavná éra automobilového sportu pro značku náhle skončila. Přednost dostala v rámci koncernu Fiat, který v roce 1967 Lancii převzal, formule 1.

A jaký vlastně byl Vincenzo Lancia? Byl milovníkem vína a luxusního života, mužem s precizními představami a výrazným citem pro techniku. Jeho auta se vyznačovala chytrostí a technickou převahou.
A ještě zajímavost na závěr: Vincenzo Lancia trochu připomínal továrníka Baťu - například také nechal pro své zaměstnance postavit levné domky.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.