Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Všechny M3 pohromadě: kultovní BMW slaví čtvrtstoletí

aktualizováno 
A teď si vyberte. Je nejlepší ta úplně první, živočišná M, na kterou pravověrní "bavorákáři" přísahají. Ta předposlední, považovaná za jeden z nejvyváženějších sporťáků všech dob. Anebo ta úplně poslední, osmiválcová, která jezdí přes tři sta? Všechny jsou úžasné a každá jiná. Legendární BMW M3 slaví 25 let.

BMW na okouzlujícím španělském okruhu Ascari uspořádalo oslavu 25 let svého ikonického modelu M3. Vrcholem celé akce bylo svezení v nejostřejším modelu BMW M3 GTS.

BMW M3 slaví 25 let

Představily se zde všechny čtyři generace BMW M3 v uzavřeném i otevřeném provedení. Všechny přitom bylo možné vyzkoušet.
Je to fascinující cesta časem od nejstaršího modelu k nejnovějšímu, na které můžete sledovat, jakým směrem se ubírá vývoj sportovních vozů velikosti střední třídy. Právě BMW M3 lze totiž považovat za automobil, který této kategorii udává už čtvrt století směr. A právě k němu se vždy upírají srovnávací tabulky konkurence. BMW M3 však není ani o srovnávání absolutních čísel, ačkoliv i těmi se může chlubit. Je to hlavně festival skvělých pocitů z řízení. Postupné střídání jednotlivých generací je neopakovatelným zážitkem.

BMW M3 E30 – ryzí zážitek

Pro začátek "mise" je k dispozici první generace s kódovým označením E30. Pod kapotou má "jen" čtyřválec s výkonem 200 koní, ale na druhou stranu váží pouze 1200 kg, což je o přibližně čtvrt tuny méně, než hmotnost následující generace a současně o více než 300 kilogramů méně, než karbonem odlehčený nejnovější model M3 GTS.

BMW M3 E30

Umístění jedničky k sobě a dozadu je nezvyklé, ale zatáčkovitá silnice ukazuje, že se jedná o skvělé řešení, protože se v těchto podmínkách nejčastěji řadí mezi dvojkou a trojkou – tedy pouze pohybem řadící páky dopředu nebo dozadu (takže vlastně jako u sekvenční převodovky).

První, hranatá a lehká M3 je na řízení úplně jiná, než novější generace. Nejde ani o to, že byla navržena coby homologační vůz pro závody, a má tedy skutečné geny motorsportu, ale spíše o způsob, jakým na řidiče působí. Obratnost, čitelnost a doslova senzační zpětná vazba řidiče polapí a nepustí. Vše se v tomto autě bez protiprokluzového systému děje předvídatelně a navíc ve srovnání s novějšími modely v o něco nižších rychlostech. Auto působí nesmírně "mechanicky", což je další vlastnost, která vás k jeho projevu pustí blíž.

Jako další je připravena specialita v podobně modelu M3 E30 Sport Evolution, kterých se vyrobilo jen 600 kusů a dodnes patří k nejceněnějším verzím. Motor zvětšený na 2,5 litru, výkon 238 koní, upravená aerodynamika a podvozek – to všechno jsou vlastnosti, které se na okruhu jeví v tom nejlepším světle. Automobil působí tužším dojmem a současně dává pocit ještě větší jistoty a suverenity. Svůj podíl samozřejmě na tom má i silnější motor, avšak podvozek spolu se skořepinovými sedadly je tím, co vás v tomto voze osloví. Pověsti nelhaly – právě Sport Evolution je možná vůbec nelepší verzí M3.

BMW M3 E36 – univerzální dravec

Přesednutí do třílitrového šestiválce generace E36 je vstupem do jiného světa. Auto je těžkopádnější, v přímém směru rychlejší a celkově méně sdílné. Změna je to opravdu propastná. Ostatně i BMW v tomto směru jasně říká, že poněkud změnilo filozofii a namísto homologačního speciálu postavilo rychlé, sportovní auto, které je ale schopné vozit svého majitele každý den do práce.

BMW M3 E36

Možná i proto kromě otevřené verze, která existovala i v předchozí generaci, postavili M3 E36 také jako sedan. Opravdovou změnou k lepšímu je až modernizovaná verze M3 E36 s motorem zvětšeným na 3,2 litru, výkonem 321 koní, šestistupňovou převodovkou a výkonnější brzdovou soustavou. Navrátilo se trochu předchozí brysknosti a značně se zlepšila dynamika. Auto je celkově ostřejší a působí dojmem, že se svým projevem více odlišuje od ostatních tehdejších modelů řady 3.

BMW M3 E46 – sladěný celek

Další M3 ze série E46 působí jako další facelift, který šestiválcovou M3 přivádí k dokonalosti. Famózní motor je točivý, ale i silný ve středním spektru. Hmotnostně auto narostlo o 55 kg, výkonově o 32 koní. Má 353 koní, elektronicky řízený diferenciál se svorností až 100 procent a také magické tlačítko Sport. To slouží k aktivaci opravdu ostrého programu, který je pro jízdu ve městě až nepříjemný. Doslova bleskové reakce motoru po jeho stisku a jeho určitá neomalenost, která neodpouští ani milimetr chybně provedeného pohybu s pravým pedálem, jsou návratem k první generaci. V tomto případě je ale vše mnohem rychlejší a s vypnutým stabilizačním systémem náročnější.

BMW M3 E46

V dnešní nabídce, kterou BMW připravilo, jsou modely s manuální i sekvenční převodovkou SMG. Právě na sekvenčním řazení je možná nejvíce poznat skutečný věk tohoto vozu, což vynikne zejména při přesednutí do nejnovější generace s dvouspojkovou skříní. S převodovkou SMG je potřeba se sžít a pracovat s ní. Teprve potom si můžete užít jízdu ve stylu počítačové hry bez nutnosti sundavat ruce z volantu naplno. Sice se jedná o velmi subjektivní rozhodování, avšak zdá se, ža do této generace M3 patří ještě starý dobrý a přesný manuál.

BMW M3 E92 – masivních 420 k

Přechod na osm válců s výkonem 420 koní byl velmi diskutován. Přímé srovnání však ukazuje, že byl jednoznačně dobrou volbou, protože poskok ve výkonnosti je velmi dramatický. Možná až natolik, že právě síla motoru ve středních otáčkách i jeho urgence na kolem osmi tisíc otáček poněkud zastírají kvality podvozku. Avšak ne ve smyslu, že by si nedokázal s dodávkou výkonu poradit, ale spíše v tom, že zaměstná smysly řidiče.

BMW M3 E92

Ve srovnání s běžnými modely řady 3 zcela přepracovaný podvozek (přebírá se pouze jedno jediné zadní rameno, jinak je vše specifické), působí mimořádně lehce a přirozeně. Aktivní diferenciál je rychlejší, než v předchozí generaci a také celkové sladění jednotlivých systémů vozu je účinnější. Elektronické tlumiče, motor, převodovka i řízení jsou ve výjimečné rovnováze. Jízdní styl na běžných silnicích se ale opět poněkud díky enormnímu výkonu motoru a mimořádné trakce i opět poněkud vzdaluje krystalickému pojetí jízdy s první generací.

K dispozici máme provedení vybavená paketem Competition, který se dostal do prodeje teprve nedávno. Má přenastavený nejsportovnější režim tlumičů a také upravenou činnost stabilizačního systému. Vše se nejlépe projevuje až na okruhu, kde M3 Competition působí jistějším dojmem. Podvozek nedovolí karoserii nepatřičné pohyby, které by ubíraly na dynamice, což dodává pocit ještě větší suverenity, než u standardního provedení.

BMW M3 GTS – exkluzivita v počtu 150 kusů

Recept je jednoduchý. Zvětšete zdvih, a tím i objem na 4,4 litru, tím dostanete výkon 450 koní. Pomocí karbonových plátů odlehčete interiér, dejte do něj ochranný rám, podvozek snižte a umožněte jej všemi možnými způsoby nastavovat, pohrajte si s aerodynamikou a brzdami. To vše dohromady a samozřejmě ještě více připraví automobil, který u BMW označují jako "ryzí" M3. Za volantem se ukazuje, jak je všechno relativní.

BMW M3 GTSBMW M3 GTS

Před chvíli bezchybná M3 Competition se najednou zdá jako poněkud zastřená a mírně těžkopádná. GTS je jako břitva. Zatáčky vykružuje s naprostou přesností a lehkostí. Extrémní tuhost karoserie dále posílená integrovaným rámem je dokonalým základem pro celý vůz. Podvozek i aerodynamika jsou nastavené na okruhové použití, takže se na trati Ascari cítí jako doma. Přestože v ostrých zatáčkách je jasně patrný větší přilnavost a když chcete i podmanivá ochota k jízdě rozevlátějším stylem, nejvíce GTS zaujme v rychlých zatáčkách, kde je rozdíl oproti standardní M3 největší. Současně se ukazuje, že pocity z jízdy s tímto vozem se značně blíží závodním speciálům. A to nejen rychlostí, s níž provádí všechny pokyny, ale také zajímavou mechaničností a svojí přímostí.

Jízdní zážitek svojí rychlostí, přetíženími, brzdnými schopnostmi i celkovou dravostí překonává i v úvodu zmiňované Sport Evolution. I když je zřejmé, že přímé srovnání je v tomto směru velmi ošemetné...

Srovnání 4 generací BMW M3
M3 E30 M3 E36 M3 E46 M3 E92 M3 GTS
výroba 1986-1991 1992-1999 2000-2006 od 2007 2010
motor čtyřválec 2,3 l řadový šestiválec, 3,0 (3,2)* l řadový šestiválec, 3,2 l V8, 4,0 l V8, 4,4 l
výkon (kW/k) 147/200 210/286 (236/321) 252/353 309/420 331/450
točivý moment (Nm) 240 320 (350) 365 400 440
nejvyšší rychlost (km/h) 235 250 250 250 305
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,7 6,0 (5,5) 5,2 4,8 4,6
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 8,3 9,1 (8,7) 11,9 12,4 12,7
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4345 x 1680 x 1370 x 2562 4433 x 1710 x 1335 x 2700 4492 x 1780 x 1372 x 2731 4615 x 1804 x 1424 x 2760 4645 x 1804 x 1387 x
2760
výkonová hmotnost (kg/kW) 8,16 6,95 (6,1) 5,93 5,11 4,62
objem kufru (l) 420 405 410 430 430
* Údaje v závorkách platí pro modernizované provedení od roku 1995
Všechny hodnoty platí pro karosářské verze kupé s manuální převodovkou (jen M3 GTS 7stupňová 2spojková převodovka)

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.