Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Všichni na stranu! Loď jede po silnici 20 km dvě hodiny, svatým u nosu

  11:27aktualizováno  11:27
Pozoruhodná karavana dojede ve čtvrtek do Brna. Mnohatunové lodě mohli vidět ve středu odpoledne lidé ve Žďáru nad Sázavou. Asi dvacetikilometrovou rychlostí tudy projížděly dva šestinápravové vozy s třicet metrů dlouhými, šest metrů širokými a stejně tak vysokými novými loděmi.

Náklad vážící dohromady asi sto tun vyjel v pondělí ráno z Hlavečníku u Týnce nad Labem a míří k Brněnské přehradě. Ve středu dojel přes Křižanov a Velkou Bíteš až do Domašova. Ve čtvrtek, po čtyřech dnech cesty dorazí výprava do Brna, kde lodě budou brázdit přehradu.

Lodě jedou napříč Českem po silnici

Jak se to zhoupne, mám trochu strach, říká řidič

Oldřich Kandler vozí mnohatunová břemena u přepravní firmy Hanyš už šest let. Z padesátitunové lodě se mu proto kolena nepodlomila. Přiznal se ale, že loď veze poprvé a chvíle, kdy má trochu strach, čas od času zažívá.

"Někdy, když se to trochu víc zhoupne, si uvědomím, jaký kolos mám za zády. To je jasné. Člověk prostě musí jet opatrně. Kontrolovat, kam se vejde, jak moc může stočit kola a tak," vypráví.

Oldřich Kandler jezdí s nadměrnými náklady

Oldřich Kandler jezdí s nadměrnými náklady.

Za volantem nákladního vozu s objemným a často i neforemným nákladem sedí denně. Na cesty po republice, ale i do zahraničí vyráží dokonce i v zimě, na zasněžené nebo namrzlé vozovce. Vozí většinou betonové nosníky, železné konstrukce nebo tubusy od větrných elektráren. Středeční část cesty s lodí z Nasavrk do Žďáru byla podle něj docela klidná a bez větších problémů.

Hodně ořezávali větve

"Kousek od Nasavrk jsme se trochu zdrželi při průjezdu lesem. Museli jsme hodně ořezávat větve," popisuje Kandler. Muže, který má právě řezání větví a nadzvedávání elektrických drátů na starosti, veze nahoře, na palubě lodi. Spolu se domlouvají vysílačkou. "Loď je nová, tak se nesmí poškrábat," dodává
řidič.

Jak se vozí nadměrný náklad

Přeprava nadměrných nákladů vyžaduje velké přípravy. Přepravce musí mít povolení úřadů (ministerstvo dopravy, obce, krajské úřady).
Více čtěte ZDE

Dál už to prý šlo mnohem rychleji, než předpokládal. Tedy pro představu, dvacetikilometrový úsek mezi Ždírcem nad Doubravou a Žďárem trval dvěma lodím přes dvě hodiny.

Kromě větví, drátů a někdy i měření nosnosti mostů museli ti, kteří se o přepravu starali, uklidit z cesty vše, co překáželo, tedy i některé dopravní značky. Napětí pak na všechny čekalo u žďárského zámku. Vejdou se lodě na starobylý most s barokními sochami? Řidič byl klidný. Všechno je prý předem změřené a připravené. Asi bylo, i když kamenní svatí viděli boky lodí snad z pěti centimetrů.

S podobně zatajeným dechem sledovali kolemjdoucí precizní jízdu dvou kolosů po žďárském kruhovém objezdu. Opět šlo o centimetry. Deset dopředu, pět zpátky. Sofistikovaná akce nejméně na půl hodiny.

Kde jsou námořníci?

Když člověk veze loď, je nepřehlédnutelný. I Oldřich Kandler si mohl chvílemi připadat jako hvězda šoubyznysu. Ve městech a vesnicích stáli kolem cesty lidé s fotoaparáty, mobily i kamerami. Další se vykláněli z oken a užasle hleděli na to, co právě pluje jejich ulicí.

Lodě jedou napříč Českem po silnici

"Kde jsou nějací námořníci? Proč tam nejsou?" dorážel asi čtyřletý chlapeček v Krucemburku na maminku. Trochu jinak ovšem reagovali na spanilou jízdu ostatní řidiči. Ti totiž museli nadměrnému nákladu uhnout. Uklidit se do postranních ulic a počkat, až náklaďáky dvacítkou prosupí kolem nich. Na to, že kolem šest metrů širokých lodí se nedá projet, upozorňovala protijedoucí řidiče s předstihem dvě policejní auta s modrým majákem.

Pro ty, kdo nechápali, ještě policisté z okýnka naznačovali rukou, že je třeba cestu uvolnit. Některým ale ani toto nestačilo a snažili se zepředu i zezadu lodě minout nebo předjet. "Na křižovatkách nám řidiči nadávali, proč nejezdíme v noci, kdy jsou silnice volné. Říkáme jim, že v noci jezdit nemůžeme, protože
je špatně vidět. Jsou místa, kudy projíždíme skutečně natěsno," vysvětluje Oldřich Kandler a dopravní policistka mu přitakává.

Lodě jedou napříč Českem po silnici

Na tyto situace je ale řidič velkých nákladů zvyklý. Stejně jako na blikající fotoaparáty. Po přestávce ve Žďáru sedá opět za volant a vyráží směrem na Vatín a na Křižanov. Ve čtvrtek musí on a jeho kolega dopravit lodi na Brněnskou přehradu. Pokud možno bez jediného škrábnutí.

Autoři:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.