Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Všichni se všemi a proti všem, automobilky jsou stále propojenější

aktualizováno 
Automobilové aliance se rozrůstají do takových propletenců, že už vlastně není zcela jasné, kdo s kým spolupracuje a kdo je úhlavní nepřítel. Z části za to v poslední době může nová móda hybridů a elektromobilů.

Peugeot iON je jedním z mnoha důkazů vzájemné globální spolupráce automobilových koncernů | foto: Peugeot

Automobilové koncerny měly dlouho poměrně jasné hranice. Kdo patřil do jednoho se rozhodně "nepaktoval" s kýmkoli od konkurence. Vedoucí značky koncernu často dávaly vzájemnou nevraživost najevo a jakékoli řeči o možnosti spolupráce zcela vylučovaly. Jenže tahle doba je dávno pryč, i ti největší a zcela nesmiřitelní rivalové jsou pod tíhou konkurence nuceni ke vzájemné spolupráci.

Nevěříte? Kdo by ještě před pár lety očekával, že bude Mercedes-Benz spolupracovat s BMW? A najednou spolu vyvíjí hybridní ústrojí. A spolupráce s BMW s francouzským koncernem PSA na malých motorech? I to by pro pyšné německé inženýry bylo před lety zcela nemyslitelné. Mercedes zase nedávno začal spolupracovat s Renaultem nejen na vývoji malých motorů, ale i na vývoji malých aut. Součástí spolupráce je i výměna technologií s japonskými značkami Nissan a především Infiniti. Že je takhle rozsáhlé propojení prémiových značek neobvyklé? Je to ještě neobvyklejší.

Koncern Daimler-Benz totiž před časem koupil 10 % akcií amerického výrobce elektromobilů Tesla. Toho výrobce, ve kterém získala za 50 milionů dolarů před pár týdny podíl i japonská Toyota. Do propletence se tak připojuje i další prémiová značka, Lexus. I ta jistě bude profitovat z technologií vyvinutých ve spolupráci s Teslou. Mimochodem, Daimler ihned převedl 40 % ze získaných akcií Tesly na společnost Aabar Investment, což je vlastně investiční křídlo vlády z Abu Dhabi. Aabar vlastní 9% podíl v Daimleru. Od Toyoty bude hybridní technologie nakupovat její japonský soupeř, Mazda. To je mimochodem důkaz toho, že Mazda bude do budoucna méně spoléhat na spolupráci s Fordem, který v automobilce snížil svůj podíl.

Ale zpět do kolotoče. V Číně pro změnu spolupracuje Daimler s tamní automobilkou BYD. Ta chce vydělat na aktuální vlně popularity hybridů a elektromobilů. Aby také ne, když její mateřský koncern patří mezi největší světové výrobce baterií. Jenže s koncernem BYD spolupracuje také německá automobilka Volkswagen. A tím se nám do celého tohoto propletence dostává další prémiová značka – Audi. Na čínském trhu BYD konkuruje třeba Nissanu, který tam chce získat s elektromobily také výrazný podíl. A naopak BYD chystá vstup na americký trh, kde bude BYD zase soupeřit jak s Nissanem tak Teslou.

Hranice toho, kdo je kde čí partner a spojenec a kdo soupeř a nepřítel, začíná být často velmi nejasná. A to jsme ještě nezačali rozebírat spolupráce některých výrobců na jednotlivých modelech. Fiat a Ford společně vyrábí modely 500 a Ka. Naopak Fiat Punto je zase sourozencem Opelu Corsa. Opel Agila je zase dvojčetem Suzuki Splash, jenže v Suzuki před časem získal 20% podíl koncern Volkswagen, který chce právě s tímto výrobcem spolupracovat v oblasti malých vozů.

V Japonsku dodává Suzuki své miniaturní modely třeba Nissanu, ten auta této kategorie nakupuje i od Mitsubishi. Mitsubishi zase spolupracuje třeba s malajským Protonem se kterým koketuje i Volkswagen, jeho model Colt měl sourozence v podobě Smartu ForFour, koncernu PSA zase Mitsubishi dodává své SUV Outlander a stejně tak tomu bude i v případě elektromobilu i-MiEV.

Ještě se vám z toho nemotá hlava? Tak zkuste zapřemýšlet a najděte výrobce, který je v dnešní době opravdu samostatný a s žádným ze svých "úhlavních nepřátel" nespolupracuje. Bude to těžké, ale třeba na některého z výrobců, kterého nelze přes jakoukoli alianci spojit s téměř kterýmkoli konkurentem, najdete...





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.