Automobilové koncerny měly dlouho poměrně jasné hranice. Kdo patřil do jednoho se rozhodně "nepaktoval" s kýmkoli od konkurence. Vedoucí značky koncernu často dávaly vzájemnou nevraživost najevo a jakékoli řeči o možnosti spolupráce zcela vylučovaly. Jenže tahle doba je dávno pryč, i ti největší a zcela nesmiřitelní rivalové jsou pod tíhou konkurence nuceni ke vzájemné spolupráci.
Nevěříte? Kdo by ještě před pár lety očekával, že bude Mercedes-Benz spolupracovat s BMW? A najednou spolu vyvíjí hybridní ústrojí. A spolupráce s BMW s francouzským koncernem PSA na malých motorech? I to by pro pyšné německé inženýry bylo před lety zcela nemyslitelné. Mercedes zase nedávno začal spolupracovat s Renaultem nejen na vývoji malých motorů, ale i na vývoji malých aut. Součástí spolupráce je i výměna technologií s japonskými značkami Nissan a především Infiniti. Že je takhle rozsáhlé propojení prémiových značek neobvyklé? Je to ještě neobvyklejší.
Koncern Daimler-Benz totiž před časem koupil 10 % akcií amerického výrobce elektromobilů Tesla. Toho výrobce, ve kterém získala za 50 milionů dolarů před pár týdny podíl i japonská Toyota. Do propletence se tak připojuje i další prémiová značka, Lexus. I ta jistě bude profitovat z technologií vyvinutých ve spolupráci s Teslou. Mimochodem, Daimler ihned převedl 40 % ze získaných akcií Tesly na společnost Aabar Investment, což je vlastně investiční křídlo vlády z Abu Dhabi. Aabar vlastní 9% podíl v Daimleru. Od Toyoty bude hybridní technologie nakupovat její japonský soupeř, Mazda. To je mimochodem důkaz toho, že Mazda bude do budoucna méně spoléhat na spolupráci s Fordem, který v automobilce snížil svůj podíl.
Ale zpět do kolotoče. V Číně pro změnu spolupracuje Daimler s tamní automobilkou BYD. Ta chce vydělat na aktuální vlně popularity hybridů a elektromobilů. Aby také ne, když její mateřský koncern patří mezi největší světové výrobce baterií. Jenže s koncernem BYD spolupracuje také německá automobilka Volkswagen. A tím se nám do celého tohoto propletence dostává další prémiová značka – Audi. Na čínském trhu BYD konkuruje třeba Nissanu, který tam chce získat s elektromobily také výrazný podíl. A naopak BYD chystá vstup na americký trh, kde bude BYD zase soupeřit jak s Nissanem tak Teslou.
Hranice toho, kdo je kde čí partner a spojenec a kdo soupeř a nepřítel, začíná být často velmi nejasná. A to jsme ještě nezačali rozebírat spolupráce některých výrobců na jednotlivých modelech. Fiat a Ford společně vyrábí modely 500 a Ka. Naopak Fiat Punto je zase sourozencem Opelu Corsa. Opel Agila je zase dvojčetem Suzuki Splash, jenže v Suzuki před časem získal 20% podíl koncern Volkswagen, který chce právě s tímto výrobcem spolupracovat v oblasti malých vozů.
V Japonsku dodává Suzuki své miniaturní modely třeba Nissanu, ten auta této kategorie nakupuje i od Mitsubishi. Mitsubishi zase spolupracuje třeba s malajským Protonem se kterým koketuje i Volkswagen, jeho model Colt měl sourozence v podobě Smartu ForFour, koncernu PSA zase Mitsubishi dodává své SUV Outlander a stejně tak tomu bude i v případě elektromobilu i-MiEV.
Ještě se vám z toho nemotá hlava? Tak zkuste zapřemýšlet a najděte výrobce, který je v dnešní době opravdu samostatný a s žádným ze svých "úhlavních nepřátel" nespolupracuje. Bude to těžké, ale třeba na některého z výrobců, kterého nelze přes jakoukoli alianci spojit s téměř kterýmkoli konkurentem, najdete...