Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vůz se má uložit ke spánku dobře ošetřený

aktualizováno 
-
Motoristů, kteří na zimu auta odstavují a oživují je až s prvním jarním sluníčkem, sice ubývá, leč stále existují. Zimní spánek automobilu si však žádá přípravu.

Nejdříve je třeba auto důkladně umýt zvenku i na spodku - nejlépe tlakovou vodou, která prospěje i brzdám. Ty však je nutné před uložením »vybrzdit« při projížďce zcela do sucha. Neuškodí ošetření (vazelínou) odvzdušňovacích šroubů a dílů, které budou mechanici při případné opravě brzd či výměně destiček povolovat. Při očistě interiéru včetně zavazadlového prostoru je dobré vyndat mokré či vlhké koberce. Speciálními přípravky se sluší ošetřit a konzervovat lak, gumy, plasty i chromy. Do každého z válců je vhodné vstříknout trochu - zhruba centimetr krychlový - oleje a protočit motor. Akumulátor musí být samozřejmě nejen odpojený,ale také demontovaný z vozu a uložený nejlépe v místnosti s teplotou od nuly do plus deseti stupňů Celsia, kdy nemá příliš velké samovybíjení. U nejstarších typů je nutné zhruba po měsíci kontrolovat stav elektrolytu. Akumulátor - i modernější bezúdržbový - je vhodné vždy po dvou až třech měsících zcela vybít a znovu dobít do plné kapacity. Automobil s plechovou nádrží má být odstaven s nádrží buďto zcela prázdnou, nebo plnou, aby nekorodovala. Pokud vůz bude odpočívat v garáži či stodole, kde může být mráz, je nutné vypustit chlazení i ostřikovače,nebo je naplnit nemrznoucími kapalinami. Pro dlouhé zimní stání je vhodná jen suchá a nevytápěná garáž bez větších výkyvů teploty. Určitě nesmí vůz stát ve vlhku. V průběhu zimy škodí dlouhodobě odstavenému automobilu zbytečné startování. Nejlepší je,když dlouhodobě nepoužívaný vůz bude »na špalkách«, tedy s koly bez kontaktu se zemí. Není-li odstavení na špalky možné, postačí, když motorista zhruba po měsíci s vozem pohne a změní polohu kol. Tlak v pneumatikách bude normální. Důležité je i zabezpečení odstaveného vozu proti krádeži a jeho občasná kontrola, zda spí v pořádku.

Autor:


Témata: Chrome


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.