VW Golf GT: Nejslabší z nejsilnějších

  • 12
Legendární Golf GTI nezůstane v boji o zákaznická srdce osamocený; jeho současná dvousetkoňová generace se kromě druhého vydání extrémního šestiválce R32 (184 kW) po pravé ruce bude moci opřít i na druhé straně o stodvacetipětikilowattové provedení GT.

Označení GT i výkon 125 kW, to vše už golf zná.

Vavřínová zkratka u minulých generací indikovala sportovní provedení sériové výbavy, zmíněnou kilowattáží zase disponoval vidlicový pětiválec 2,3 l, pohánějící někdejší gétéíčko.

Nároky rostou, z GTI se postupem času stal výkonný, těžký a drahý sprinter a ti, kteří si ho nechtějí nebo nemohou pořídit, mají od nynějška možnost slevit na nárocích i nákladech, ovšem nikoliv na požitku z jízdy.

Vyplněná mezera
Marketingově se nové GT řadí mezi sportovně laděnou civilní verzi Sportline (nahrazující někdejší GT) a zmíněné GTI, od kterého se liší méně radikálními úpravami.

Nechybí „véčko“ na přídi, vlastní sportovním modelům; podobně jako u GTI je v barvě karoserie, chybí však „včelí plástve“ i červené lemování na masce. Exkluzivní litá kola pro GT jsou stejných rozměrů jako pro GTI (225/45 R17), avšak odlišného designu. Kompromisnější je i podvozek; GT používá na rozdíl od GTI sériové nápravy a spočívá o 10 mm výše nad vozovkou.

Exemplář, vystavený na frankfurtském autosalonu, dokazoval, že i z „obyčejného“ GT lze vykouzlit opravdu adrenalinově vypadající kousek…
Interiér je v základním provedení ve srovnání s GTI prostší; chybí sportovní pedály, „prolamovaný“ věnec volantu a zvláštní řadící páka – obojí je sériové, pouze s koženým potahem. Nezapomnělo se ovšem na sportovní sedačky a budíky a samozřejmě též možnost utratit další statisíce za paletu nejrůznějších doplňků, mj. v exkluzivním programu Individual, schopném splnit prakticky libovolné přání ohledně doplňků, barvy, provedení interiéru či výbavy.

Druh paliva? Vedlejší…
To nejzajímavější se ovšem skrývá pod kapotou. V souladu s dnešními trendy nabízí sportovní verze GT dvě motorizace, z toho jednu vznětovou. Oba agregáty jsou zbrusu nové, nabízejí 125 kW, přeplňování, přímý vstřik, šestistupňové převodovky a srovnatelné jízdní výkony, tím ovšem jakákoliv podobnost končí.

Tím méně zajímavým je paradoxně evoluční verze dvoulitrového čtyřventilového turbodieselu TDI, dovybavená dvěma vyvažovacími hřídeli, standardně montovaným filtrem pevných částic a hlavně novými piezovstřikovači, schopnými pracovat s tlakem až 2.200 bar.

Tento momentálně nejsilnější dvoulitrový turbodiesel světové produkce, již nabízený ve větším passatu, nabízí údajně klidný a tichý chod, vynikající hospodárnost, 125 kW a zejména 350 Nm. Nejvyšší rychlost 220 km/h a „stovka“ za 8,2 s dokáží pěkně rozptýlit prach i tu trošku sazí, kterou nezachytil částicový filtr.

Velká zářijová motorářská revoluce
Doslova převratnou novinkou je ovšem druhý, benzínový motor. 125 kW, 225 Nm, 220 km/h a 0 – 100 km/h za 7,9 s – to jsou hodnoty, které by slušely každému zážehovému dvoulitru.

Ovšem Volkswagen na tuto ambiciózní misi nasadil čtrnáctistovku (!), a to ne jen tak ledajakou. Šestnáct ventilů a přímý vstřik už nikoho nepřekvapí, ovšem Volkswagen si pohrál i s přísunem vzduchu a do jeho služeb vyslal, jako světově první v produkci, sériově řazenou dvojici kompresor-turbodmychadlo. Před další prodlouženou divnou zkratkou, nejspíše nějak jako CTFSI, dali marketéři přednost snáze zapamatovatelnému heslu TSI.

Holotropní dýchání
Malý, mechanicky poháněný kompresor, dodává dostatek životadárného kyslíku v nízkých otáčkách, s jejich nárůstem předá žezlo velkému turbodmychadlu, pracujícímu s menšími mechanickými ztrátami. Výsledkem je lineární zátah v neobvykle širokém spektru otáček a dynamika, kterou výrobce přirovnává „dole k turbodieselu, nahoře k závodnímu autu“. A od jara 2006 bude možné sportovní požitky ještě doladit sekvenční převodovkou DSG.

Sporťák pro chudé?
Ambicióznější GTI dostal poměrně příznivou základní cenu a výrobce se musel dostat ještě níže i přes instalaci velmi nákladných motorů. Ač za cenu ořezání výbavy se to u benzínové verze podařilo.

V Německu stojí GT TSI 22.500 €, tedy o 1.375 € více, než Sportline FSI 110 kW a naopak 2.050 méně, než GTI. GT TDI vyjde na 24.950 €, tedy o 2.200 € navíc proti Sportline 2,0 TDI 103 kW. Oficiální ceníky pro český trh zatím k dispozici nejsou, dle odhadu lze očekávat základní ceny cca 699/775 tisíc za TSI/TDI.

Velkou neznámou je životnost – u vozu tohoto kalibru se dá předpokládat, že si jej budou pořizovat především mladší řidiči, a rozhodně s ním nebudou jezdit pomalu. Co na to trvanlivost maloobsahového vysoce přeplňovaného čtyřválce ukáže čas.

VW Golf GTIVolkswagen Golf GTI: hatchback s duší ďábla
Evoluce s názvem GTI je prakticky tak stará jako historie golfu samotného. Psal se červen 1976 a z výrobního závodu wolfsburgské automobilky sjel první vůz s označením GTI. Na základě modelu Golf byl tehdy představen sportovně laděný automobil určený pro užší motoristickou veřejnost ...VÍCE V TESTU

Volkswagen Golf R32Malorážka R32: 250 koní pro golf
Řidičům, kterým je dvě stě koní Golfu GTI málo, nabídne Volkswagen auto plně splňující jejich požadavky na výkonnou adrenalinovou pumpu. Dvěstěpadesát koní, pohon všech kol... Až bude "R32" řádit na silnicích, budou slabší nátury utíkat za svodidla ...VÍCE

To nejzajímavější se skrývá pod kapotou. V souladu s dnešními trendy nabízí sportovní verze GT dvě motorizace, z toho jednu vznětovou. Oba agregáty jsou zbrusu nové, nabízejí 125 kW.

Doslova převratnou novinkou je benzínový motor. 125 kW, 225 Nm, 220 km/h a 0 – 100 km/h za 7,9 s – to jsou hodnoty, které by slušely každému zážehovému dvoulitru. Ovšem Volkswagen na tuto ambiciózní misi nasadil čtrnáctistovku.

Oficiální ceníky pro český trh zatím k dispozici nejsou, dle odhadu lze očekávat základní ceny cca 699/775 tisíc za TSI/TDI.

Malý, mechanicky poháněný kompresor, dodává dostatek životadárného kyslíku v nízkých otáčkách, s jejich nárůstem předá žezlo velkému turbodmychadlu, pracujícímu s menšími mechanickými ztrátami. Výsledkem je lineární zátah v neobvykle širokém spektru otáček a dynamika, kterou výrobce přirovnává „dole k turbodieselu, nahoře k závodnímu autu“.

Interiér je v základním provedení ve srovnání s GTI prostší; chybí sportovní pedály, „prolamovaný“ věnec volantu a zvláštní řadící páka – obojí je sériové, pouze s koženým potahem. Nezapomnělo se ovšem na sportovní sedačky.

Interiér je v základním provedení ve srovnání s GTI prostší; chybí sportovní pedály, „prolamovaný“ věnec volantu a zvláštní řadící páka – obojí je sériové, pouze s koženým potahem.

Malý, mechanicky poháněný kompresor, dodává dostatek životadárného kyslíku v nízkých otáčkách, s jejich nárůstem předá žezlo velkému turbodmychadlu, pracujícímu s menšími mechanickými ztrátami.

Exemplář, vystavený na frankfurtském autosalonu, dokazoval, že i z „obyčejného“ GT lze vykouzlit opravdu adrenalinově vypadající kousek…