Označení GT i výkon 125 kW, to vše už golf zná.
Vavřínová zkratka u minulých generací indikovala sportovní provedení sériové výbavy, zmíněnou kilowattáží zase disponoval vidlicový pětiválec 2,3 l, pohánějící někdejší gétéíčko.
Nároky rostou, z GTI se postupem času stal výkonný, těžký a drahý sprinter a ti, kteří si ho nechtějí nebo nemohou pořídit, mají od nynějška možnost slevit na nárocích i nákladech, ovšem nikoliv na požitku z jízdy.
Vyplněná mezera
Marketingově se nové GT řadí mezi sportovně laděnou civilní verzi Sportline (nahrazující někdejší GT) a zmíněné GTI, od kterého se liší méně radikálními úpravami.
Nechybí „véčko“ na přídi, vlastní sportovním modelům; podobně jako u GTI je v barvě karoserie, chybí však „včelí plástve“ i červené lemování na masce. Exkluzivní litá kola pro GT jsou stejných rozměrů jako pro GTI (225/45 R17), avšak odlišného designu. Kompromisnější je i podvozek; GT používá na rozdíl od GTI sériové nápravy a spočívá o 10 mm výše nad vozovkou.
Exemplář, vystavený na frankfurtském autosalonu, dokazoval, že i z „obyčejného“ GT lze vykouzlit opravdu adrenalinově vypadající kousek… |
Druh paliva? Vedlejší…
To nejzajímavější se ovšem skrývá pod kapotou. V souladu s dnešními trendy nabízí sportovní verze GT dvě motorizace, z toho jednu vznětovou. Oba agregáty jsou zbrusu nové, nabízejí 125 kW, přeplňování, přímý vstřik, šestistupňové převodovky a srovnatelné jízdní výkony, tím ovšem jakákoliv podobnost končí.
Tím méně zajímavým je paradoxně evoluční verze dvoulitrového čtyřventilového turbodieselu TDI, dovybavená dvěma vyvažovacími hřídeli, standardně montovaným filtrem pevných částic a hlavně novými piezovstřikovači, schopnými pracovat s tlakem až 2.200 bar.
Tento momentálně nejsilnější dvoulitrový turbodiesel světové produkce, již nabízený ve větším passatu, nabízí údajně klidný a tichý chod, vynikající hospodárnost, 125 kW a zejména 350 Nm. Nejvyšší rychlost 220 km/h a „stovka“ za 8,2 s dokáží pěkně rozptýlit prach i tu trošku sazí, kterou nezachytil částicový filtr.
Velká zářijová motorářská revoluce
Doslova převratnou novinkou je ovšem druhý, benzínový motor. 125 kW, 225 Nm, 220 km/h a 0 – 100 km/h za 7,9 s – to jsou hodnoty, které by slušely každému zážehovému dvoulitru.
Ovšem Volkswagen na tuto ambiciózní misi nasadil čtrnáctistovku (!), a to ne jen tak ledajakou. Šestnáct ventilů a přímý vstřik už nikoho nepřekvapí, ovšem Volkswagen si pohrál i s přísunem vzduchu a do jeho služeb vyslal, jako světově první v produkci, sériově řazenou dvojici kompresor-turbodmychadlo. Před další prodlouženou divnou zkratkou, nejspíše nějak jako CTFSI, dali marketéři přednost snáze zapamatovatelnému heslu TSI.
Holotropní dýchání
Malý, mechanicky poháněný kompresor, dodává dostatek životadárného kyslíku v nízkých otáčkách, s jejich nárůstem předá žezlo velkému turbodmychadlu, pracujícímu s menšími mechanickými ztrátami. Výsledkem je lineární zátah v neobvykle širokém spektru otáček a dynamika, kterou výrobce přirovnává „dole k turbodieselu, nahoře k závodnímu autu“. A od jara 2006 bude možné sportovní požitky ještě doladit sekvenční převodovkou DSG.
Sporťák pro chudé?
Ambicióznější GTI dostal poměrně příznivou základní cenu a výrobce se musel dostat ještě níže i přes instalaci velmi nákladných motorů. Ač za cenu ořezání výbavy se to u benzínové verze podařilo.
V Německu stojí GT TSI 22.500 €, tedy o 1.375 € více, než Sportline FSI 110 kW a naopak 2.050 méně, než GTI. GT TDI vyjde na 24.950 €, tedy o 2.200 € navíc proti Sportline 2,0 TDI 103 kW. Oficiální ceníky pro český trh zatím k dispozici nejsou, dle odhadu lze očekávat základní ceny cca 699/775 tisíc za TSI/TDI.
Velkou neznámou je životnost – u vozu tohoto kalibru se dá předpokládat, že si jej budou pořizovat především mladší řidiči, a rozhodně s ním nebudou jezdit pomalu. Co na to trvanlivost maloobsahového vysoce přeplňovaného čtyřválce ukáže čas.
Volkswagen Golf GTI: hatchback s duší ďábla Evoluce s názvem GTI je prakticky tak stará jako historie golfu samotného. Psal se červen 1976 a z výrobního závodu wolfsburgské automobilky sjel první vůz s označením GTI. Na základě modelu Golf byl tehdy představen sportovně laděný automobil určený pro užší motoristickou veřejnost ...VÍCE V TESTU |
Malorážka R32: 250 koní pro golf |
To nejzajímavější se skrývá pod kapotou. V souladu s dnešními trendy nabízí sportovní verze GT dvě motorizace, z toho jednu vznětovou. Oba agregáty jsou zbrusu nové, nabízejí 125 kW. |
Doslova převratnou novinkou je benzínový motor. 125 kW, 225 Nm, 220 km/h a 0 – 100 km/h za 7,9 s – to jsou hodnoty, které by slušely každému zážehovému dvoulitru. Ovšem Volkswagen na tuto ambiciózní misi nasadil čtrnáctistovku. |
Oficiální ceníky pro český trh zatím k dispozici nejsou, dle odhadu lze očekávat základní ceny cca 699/775 tisíc za TSI/TDI. |
Malý, mechanicky poháněný kompresor, dodává dostatek životadárného kyslíku v nízkých otáčkách, s jejich nárůstem předá žezlo velkému turbodmychadlu, pracujícímu s menšími mechanickými ztrátami. Výsledkem je lineární zátah v neobvykle širokém spektru otáček a dynamika, kterou výrobce přirovnává „dole k turbodieselu, nahoře k závodnímu autu“. |
Interiér je v základním provedení ve srovnání s GTI prostší; chybí sportovní pedály, „prolamovaný“ věnec volantu a zvláštní řadící páka – obojí je sériové, pouze s koženým potahem. Nezapomnělo se ovšem na sportovní sedačky. |
Interiér je v základním provedení ve srovnání s GTI prostší; chybí sportovní pedály, „prolamovaný“ věnec volantu a zvláštní řadící páka – obojí je sériové, pouze s koženým potahem. |
Malý, mechanicky poháněný kompresor, dodává dostatek životadárného kyslíku v nízkých otáčkách, s jejich nárůstem předá žezlo velkému turbodmychadlu, pracujícímu s menšími mechanickými ztrátami. |
Exemplář, vystavený na frankfurtském autosalonu, dokazoval, že i z „obyčejného“ GT lze vykouzlit opravdu adrenalinově vypadající kousek… |