Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW Golf GTI : hatchback s duší ďábla

  10:26aktualizováno  10:26
hodnocení iDNES 4,7/5 Evoluce s názvem GTI je prakticky tak stará jako historie golfu samotného. Psal se červen 1976 a z výrobního závodu wolfsburgské automobilky sjel první vůz s označením GTI. Na základě modelu Golf byl tehdy představen sportovně laděný automobil určený pro užší motoristickou veřejnost. V průběhu třech desetiletí byly představeny další čtyři generace, jejichž mimořádnou oblibu nejlépe dokumentuje jeden a půl milionu prodaných exemplářů. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA
VW Golf GTI

VW Golf GTI | foto: iDNES.cz

Volkswagen Golf GTI se nikdy nesnažil být ortodoxním sportovním vozem a ani v jeho pátém vydání tomu není jinak.

Ve šlépějích svých předků kráčí nová generace i po stránce stylistické, přesto dává jasně najevo s kým máte tu čest.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily VW Golf můžete koupit na www.automodul.cz

Sportovní vůz charakterizují především jízdní a dynamické vlastnosti.“¨

Gétéíčko“ v těchto disciplínách podává velmi přesvědčivé výkony.

O své místo na trhu bojuje nadprůměrným cestovním komfortem, snadným a přátelským ovládáním a v neposlední řadě i řemeslným zpracováním. 

 hodnocení 

PLUSY
- tvar volantu
- exaktní řízení
- zvuková kulisa
- pohledný design
 
- dynamické vlastnosti
- tvar předních sedaček 
- charakteristika motoru
- standardní výbava
- převodovka DSG
- kvalitní zpracování
- účinné brzdy

MINUSY
- tvar volantu
- pořizovací cena
- spotřeba paliva
- prostor pro cestující vzadu
- schod v kufru po sklopení zadních sedadel

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Golf GTI rozhodně není z laciného kraje, pozornější pohled do stránek jeho ceníku ale leccos vysvětluje.

Výbava s velkým „V“ je to, co tento hatchback na druhý pohled odlišuje od většiny podobně zaměřených konkurentů.

Na pohodlí a komfortu posádky konstruktéři z vlčího hradu opravdu nešetřili. Výčet prvků standardní výbavy je hodně nadstandardní i v porovnání s vozy střední třídy, mimořádně obsáhlý je i seznam příplatkových doplňků.

Souhrn všech výše zmíněných vlastností staví tento specifický hatchback do pozice univerzálního sportovního náčiní. Nový Golf GTI v sobě šikovně spojuje výtečné jízdní a dynamické vlastnosti s pohodlím a nadprůměrným cestovním komfortem.

Je to vůz vhodný na závodní okruh stejně jako do běžného provozu. Pozadu nezůstávají ani jeho užitné vlastnosti, v příplatkovém pětidvéřovém provedení dokáže tento „lidový sportovec“ dobře zastat i funkci rodinného vozu.

Opomenout nelze ani nadstandardně montovanou převodovku DSG, která dává nový rozměr sportovnímu stylu jízdy a zároveň zpříjemňuje provoz po ucpaných městských komunikacích. Golf GTI si zaslouží větší pozornost, než jakou sám vzbuzuje, je to vůz pro chvíle všední i nevšední…

VNĚJŠÍ VZHLED

Sportovně založenou klientelu si Golf GTI hodlá podmanit výraznější stylistikou karoserie. Automobilka vyslyšela přání zákazníků, kteří u minulých generací kritizovali velkou podobnost se standardní masivně prodávanou verzí.

Odlišnost od klasického golfa je tedy u páté generace gétéíčka o poznání zřetelnější, než tomu bylo kdy dříve. Okázalé plastové doplňky a spoilery se však ve Wolfsburgu nenosí, veškeré změny jsou tudíž spíše decentní.

Nejvýraznější změnou prošla přední část vozu, v jejímž středu se uhnízdila mohutná maska chladiče plynule přecházející ve velký sací otvor v nárazníku. Za pozornost stojí i její výplň, která je vyvedena v moderní imitaci včelí plástve a červené lemování, které dobře kontrastuje s dostupnými odstíny laku. Novou výraznější tvář vozu dokreslují stylizované sdružené světlomety opatřené modernější optikou (za příplatek i bi-xenonovovou).

Zadní partie Golfu prošly pouze jednoduchými úpravami. Na horní hraně zadních výklopných dveří našel své místo malý spoiler, vespodu prozrazuje příslušnost ke klanu GTI zdvojená koncovka výfuku v nerezovém provedení.

Z boku odlišují sportovní hatchback překrásná kola Denver o rozměru 17 nebo 18“ (za příplatek), která ukrývají červeně lakované třmeny brzd. Posledním poznávacím znakem jsou sloupky předních dveří potažené černým plastem a dva nápisy GTI umístěné na obvyklých místech, tedy na přídi a na zádi vozu.

INTERIER A KUFR

Vnitřní prostor verze GTI byl sice přizpůsoben sportovnímu naturelu vozu, ale nijak výrazně. Více tvůrčí invence nebo barevnosti by mu rozhodně neuškodilo. Pod klasicky tvarovaným stínítkem přístrojové kapličky se nachází čtveřice kruhových ciferníků která je nyní opatřena kovovým okružím a antireflexním krycím sklem, usnadňujícím čitelnost přístrojů i při ostrém bočním světle.

 Vlevo se nachází otáčkoměr jehož červené pole začíná na hodnotě 6500 ot/ min., vpravo je velký optimisticky se tvářící rychloměr. Nebývá zvykem aby u vozů nižší střední třídy vrcholila stupnice hodnotou 300 km/h, golf GTI takovou má, I když se jedná o výhradně psychologický krok u skalních příznivců značky se jistě setká s velkým ohlasem.

Interiér modelu Golf GTI je účelově obestavěný. Pobyt cestujících na palubě vozu zpříjemňuje mimo jiné i množství odkládacích přihrádek a kapes různých velikostí a tvarů. Pracoviště řidiče je stylově jednoduché a příkladné z hlediska ergonomie. Většina ovládacích prvků je umístěna na středové konzole a na pákových přepínačích pod volantem. Pochvalu zaslouží i kvalita použitých materiálů a řemeslného zpracování, ani při dynamickém stylu jízdy po nekvalitních vozovkách ve voze nic neskřípá ani nevrže.

Dominantním prvkem interiéru je moderní kůží obšitý volant s hodně nezvyklým tvarováním. Na tříramenný koncernový základ byl nasazen silný věnec s příjemným vybráním v pozici tři čtvrtě na tři a plochou dolní částí. Mě se volant velmi líbil, vůz se s ním skvěle ovládal. Můj redakční kolega na tuto podstatnou část vozu ale neustále spílal. Inu co se líbí jednomu nemusí nutně vyhovovat druhému.

Za pozornost stojí také sportovní sedačky s příplatkovým koženým čalouněním. Na jejich adresu nezbývá než pochvalně notovat. Ta přední mají nejen správné anatomické tvarování, ale i vynikající boční vedení. K úplné dokonalosti jim chybí jen větší délka sedáku, respektive výsuvná podpora stehen.

Přístup k oběma řadám sedadel je i u třídveřové verze poměrně snadný, při parkování je však třeba pamatovat na značnou délku bočních dveří. Sportovního ducha interiéru potrhují doplňky s hliníkovým dekorem a pedály v kovovém provedení.

Užitné vlastnosti u vozů tohoto kalibru rozhodně nejsou v popředí zájmu, u verze GTI se oproti standardnímu modelu nezměnily. Zavazadlový prostor svým základním objemem 350 litrů, spadá někam do průměru daného segmentu.

Sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel sice vznikne ložná plocha se solidním objemem 1305 litrů, převoz rozměrnějšího nákladu je ovšem limitovaný schodem který v zavazadlovém prostoru vznikne.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Drobných konstrukčních změn se dle zažitých zvyklostí dočkal i podvozekozu. Oproti klasickému golfu je GTI o 15mm blíže asfaltu, má tužší tlumiče, pružiny a o pětinu silnější stabilizátory. O dokonalý styk s vozovkou se starají sedmnáctipalcová (v našem případě osmnáctipalcová) kola obutá do pneumatik s velmi nízkým profilovým číslem.

Sportovní naladění bývá zpravidla vykoupeno výrazným snížením cestovního komfortu. O Golfu GTI lze v tomto ohledu hovořit téměř v superlativech, konstruktéři při úpravách podvozku odvedli velký kus práce. Větší tuhost oproti klasické verzi se sice projevuje větším přenášením rázů do kabiny, ale jízdní komfort tím překvapivě příliš netrpí.

Jízda po dlažebních kostkách sice nepatří mezi oblíbené kratochvíle, duši z posádky ale nevytřese. Ukrytý potenciál vozu naplno vynikne až na klikatých silnicích s kvalitním povrchem. „Gétéíčko“ se s radostí vrhá do zatáček a jeho chování je dobře předvídatelné. Ovládání vozu je v každém jízdním režimu a situaci jednoduché a přátelské.

Směrová stabilita je vysoká, nižší těžiště a rozměrné obutí významně zvýšilo odolnost vozu vůči odstředivým silám. Donutit vůz na suché silnici ke ztrátě adheze je i s vypnutým systémem ESP otázkou pudu sebezáchovy. I zde ovšem platí limity obecně platné pro vozy s pohonem předních kol.

Řízení vybavené elektromechanickým posilovačem bylo přizpůsobeno dynamickému charakteru a je velmi exaktní. Degresivní účinnost posilovače je oproti standardu podstatně vyšší, čímž  se výrazně zlepšilo předávání informací mezi vozovkou a řidičem.

Pohonná jednotka 2.0 T FSI, která našla svůj domov pod kapotou „gétéíčka“ páté generace patří k tomu nejlepšímu co dnes koncern VW v oblasti zážehových motorů nabízí. Sto koňských sil z každého litru objemu je sice jen průměrná hodnota, kroutící moment vrcholící na hranici 280 Nm je naopak doménou spíše moderních turbodieselů.

Obdiv zaslouží také charakteristika pohonné jednotky. Motor sice postrádá výraznější výkonovou špičku, vše ale vynahrazuje rozsahem využitelných otáček, bezprostřední reakcí na pokyny plynového pedálu, nadprůměrnou elasticitou a chutí s jakou se vrhá do vysokých otáček.

Odhlučnění motoru od prostoru pro cestující je velmi solidní. Při volnoběžných otáčkách je jeho chod velmi tichý, zpoza vozu se ozývá pouze pobrukování sportovně laděného výfuku. Zcela novou zvukovou dimenzi navštíví posádka po razantním sešlápnutí plynového pedálu.

Do té doby klidný a nevýrazný agregát se ve mžiku promění v rozzuřenou bestii, s rychlostí střely se žene do otáček a zastaví jej až omezovač umístěný těsně nad hranicí sedmi tisíc otáček. Zvuková kulisa, která při jízdě v horní poli otáčkoměru obklopuje posádku je pro řidiče s velkým sportovním srdcem opravdovým balzámem. Konstruktéři v tomto ohledu odvedli precizní práci.

Sytý baryton který vůz vyluzuje můžete poslouchat hodiny nijak vás neobtěžuje ani neomrzí. Pokud ano, stačí přeřadit na některý z vyšších rychlostních stupňů a v kabině zavládne klid a pohoda.

Standardnímu "háčku" převodovky pomalu ale jistě zvoní umíráček, stále větší oblibě se těší automatické převodovky s možností ruční volby. Koncern VW má v této oblasti značné zkušenosti, dvouspojková sekvenční převodovka DSG v útrobách testovaného gétéíčka tedy nebyla překvapením.

Spojení přeplňovaného motoru FSI se samočinnou převodovkou DSG dává sportovním jízdním vlastnostem golfu zcela nový význam. Řidič se může více věnovat samotnému řízení, díky dvouspojkovému mechanismu má navíc k dispozici téměř lineární akcelerační křivku.

Stejně jako u ostatních modelů značky i zde je převodovka DSG vybavena dvěma režimy. Standardním režimem D, který je orientovaný na běžnou jízdu a ekonomický provoz a režimem S (sport), který permanentně udržuje motor ve vysokých otáčkách, řadí až na samé hranici omezovače a při decelaraci velmi rychle podřazuje. V obou případech je změna převodových stupňů hladká a především plynulá.

Převodovka disponuje možností manuální změny převodových stupňů, vzhledem k vynikající činnosti automatického ústrojí v poloze S, jej řidič využívá pouze v krajních případech, kdy jr nezbytné razantně brzdit motorem.

Pozornosti samozřejmě nemohou ujít ani dynamické vlastnosti vozu, které jsou v této kategorii obzvláště sledovaným kritériem. I v této disciplíně podává Golf GTI velmi slušné výsledky. Sprint na stokilometrovou metu je pro verzi s převodovkou DSG otázkou 6,9 vteřiny, maximální rychlost vrcholí na číslici 233 km/h.

Sportovní jízda a nízké provozní náklady jsou dva pojmy které se navzájem nemají v lásce. U golfu GTI to platí dvojnásob. Spotřeba pohonných hmot je u tohoto vozu odvislá od způsobu jízdy více, než je obvyklé. Výrobcem deklarovaných hodnot se  v průběhu testu nepodařilo ani přiblížit. Přes veškeré snažení, které ovšem vyžaduje silné sebezapření, činila nejnižší hodnota spotřeby 9,4 litrů. V praxi golfu nejbližší, tedy v dovádění po okreskách se spotřeba nezřídka přehoupla přes 15 litrů, průměrný apetit se nakonec ustálil na hranici 12,9 litrů.

Limitem je i vybíravost. Motor 2,0 T FSI, ostatně jako všechny koncernové agregáty vybavené přímím vstřikováním, je totiž primárně uzpůsoben pro spalování dražšího bezolovnatého benzínu s oktanovým číslem 98. Použití běžného naturalu sice výrobce nevylučuje, ten kdo si chce naplno dopřávat sportovních požitků, ale nemůže šetřit.

CENA

Sportovně laděných hatchbacků je na trhu celá řada. Přestože se tyto vozy nijak masově neprodávají je v zájmu každé automobilky trhu takový produkt nabídnout. Už jen proto, že tak mohou prezentovat výrobní a technické možnosti značky.

VW Golf GTI je v dané kategorii opravdovou legendou, vhodný konkurent se k němu nehledá snadno. Zvolíme-li jako klíč pro srovnání obsah motoru a výkon nabízí se dvojice poměrně vzdálených konkurentů, nestárnoucí Honda Civic Type-R a nový Opel Astra GTC s přeplňovaným agregátem 2.0i.

Základní cena modelu VW Golf GTI je na českém trhu stanovena na 761 100 Kč. Verze s převodovkou DSG se prodává za 821 400 Kč. Testované provedení s bohatou příplatkovou výbavou mělo hodnotu          1 061 800 Kč.

Standardní výbava vozu zahrnuje čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy pro cestující vpředu i vzadu, protiblokovací systém (ABS), protiprokluzový systém (ASR), elektronický stabilizační program (ESP) s brzdovým asistentem (EDS), klimatizaci „climatic“ s poloautomatickou regulací, variabilní posilovač řízení „servotronic“, elektrické ovládání předních oken, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dešťový senzor, dálkově ovládané centrální zamykání, kola z lehkých slitin o rozměru 7,5J x 17“, rádio s přehrávačem CD a 6 reproduktorů, palubní počítač, mlhové světlomety, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, světelný senzor s funkcí “coming home / leaving home”, kontrola poklesu tlaku v pneumatikách, tónovaná skla, sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, výškově nastavitelná sportovní sedadla vpředu, snížený sportovní podvozek, hliníkové pedály, textilní koberečky vpředu i vzadu, kůží obšitý volant, řadící páka a madlo ruční brzdy, příprava pro připevnění dvou dětských sedaček Isofix, zadní střešní spoiler, rozšířené lemy prahů, hliníkový dekor interiéru, atd.

Testovaný vůz obsahuje navíc bi-xenonové světlomety s ostřikovači, alarm s nezávislým zdrojem, automatickou dvouzónovou klimatizaci „Climatronic“, navigační systém s barevným displejem 6,5“, kožené čalounění interiéru „vienna“ vyhřívaní předních sedadel a trysek ostřikovačů, kola z lehkých slitin o rozměru 7,5x18“ s pneumatikami 225/40 R18, elektricky nastavitelné bederní opěrky na předních sedadlech, střední loketní opěrku s odkládacím boxem, zatmavená zadní okna, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s automatickou clonou, černý lak s perleťovým efektem, atd.

VW Golf GTI

Honda Civic Type-R
 

Opel Astra GTC
objem motoru (cm3) 1984 1998 1998
výkon (kW/k) 147/200 147/200 147/200
max.toč.
moment (Nm)
280 196 262
počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16
typ motoru přeplňovaný zážehový zážehový přeplňovaný zážehový
max. rychlost (km/h) 235 235 234
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 6,6 7,8
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 11,1/
6,3/
8,1
12,3/
7,0/
8,9

13,1/
7,1/
9,3

objem kufru skl./neskl. zadní sedadla(l) 350/1305 315/610 350/1300
rozměry d/š/v (mm) 4204/
1759/
1485
4140/
1695/
1425
4288/
1794/
1413
rozvor (mm) 2578 2575 2614
objem nádrže (l) 55 50 52
pneumatiky

225/45 R17

205/45 R17

215/45 R17

airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ano ne/ne ne/ne
ABS/ESP/ASR ano/ano/ano ano/ne/ne

ano/ano/ne

klimatizace/kontrola tlaku v pneumatikách/aktivní podvozek ano/ano/ne ne/ne/ne

ne/ne/ano

palubní počítač/mlhovky/autorádio ano/ano/ano ne/ne/ne ne/ne/ano
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč 761 100 699 000 710 900

MOTOR A SPOTŘEBA

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.