Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motoráři VW v ráži: nový dvanáctiválec a litrový tříválec má 272 koní

aktualizováno 
Volkswagen se rozhodl, že laickou i odbornou veřejnost ohromí novými motory. Ukázal je v rámci International Vienna Motor Symposium. Krom nového dieselu pro dodávky představil dva vpravdě šílené benzinové motory. Jeden litrový tříválec na steroidech a pak obří dvanáctiválec, který rozhodně nechce být vyhynulým dinosaurem.

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru | foto: Volkswagen

Konstruktéři Volkswagenu čas od času až nečekaně popustí uzdu fantazii. A výsledky jsou fascinující. Důkazem toho jsou dva nové motory, které firma ukázala ve Vídni. Nemohou být odlišnější a přitom oba fascinují svými parametry.

Dvanáct válců znovu a lépe

Pro tradicionalisty bude skvělou zprávou to, že Volkswagen představil zbrusu nový dvanáctiválec. Ani ve 21. století se všemi jeho omezeními a tlakem na co nejnižší spotřebu se nechce německý koncern vzdát nejprestižnějších motorů. Navíc němečtí konstruktéři neopouštějí svou nezvyklou konstrukci uspořádání válců do písmene W.

Fotogalerie

Nový agregát W12 tak na první pohled připomíná ty dosavadní, které lze najít pod kapotou modelů Bentley, u nejdražších verzí Audi A8, u obřího SUV Q7 nebo VW Phaeton. Ve skutečnosti je však novinka zcela přepracována a to i přes zachování zdvihového objemu 6 litrů. Žádný downsizing se nekoná. Zato turba a množství další moderní techniky rozhodně nechybí. Sám Volkswagen označuje motor jako agregát s největší koncentrací moderní techniky na světě.

Ke dvojici twin-scroll turbodmychadel přidává agregát například kombinaci přímého vstřikování TSI od Audi a vícebodového vstřikování TMPI od Bentley tak, aby motor v každou chvíli využíval výhodnější metodu. Vložky válců mají speciální povrchovou úpravu. Olejový okruh je konstruován robustněji i s ohledem na využití motoru mimo zpevněné cesty (agregát se tak jistě podívá pod kapotu chystaného SUV Bentley). Samozřejmostí je olejové čerpadlo s proměnnou kapacitou, komplikovaný chladící okruh nebo schopnost deaktivace vybrané řady válců. Motor se také chlubí propracovaným hydraulickým uložením s elektromagnetickým řízením pro snížení vibrací.

Může vás zajímat

Volkswagen Golf 1.2 TSI

Volkswagen Golf 1.2 TSI

Cena 199.000,-Kč včetně DPH.

Více na Automodul.cz.

To vše znamená, že má nový agregát výkon ohromujících 447 kW, tedy 608 koní a točivý moment neméně fascinujících 900 Nm. A to v neskutečném rozsahu otáček od 1 500 do 4 000 za minutu. V závislosti na tom, v jakém voze bude motor zabudován, by měl autu umožnit akceleraci na stovku za méně než čtyři sekundy, maximální rychlost přes 300 km/h a přitom produkci pouhých 250 gramů CO2 na kilometr jízdy v měřicím cyklu NEDC.

Nejsilnější tříválec

Nový dvanáctiválec Volkswagenu je jistě pozoruhodný motor, ale koncept nového tříválce je snad ještě šílenější. Agregát vychází z dnešních běžných litrových motorů řady EA211, které známe třeba z fabie. Díky aplikaci moderních řešení ovšem dosahuje neskutečných výkonů. Litrový tříválec má totiž v podání VW výkon neskutečných 200 kW, tedy 272 koní. Ani točivý moment 270 Nm není zrovna malý. Takový výkon jsme zatím z litrového motoru nikde neviděli.

Volkswagen dosáhl těchto extrémních hodnot třeba inspirací v závodních speciálech Polo WRC. Hlavní podíl na neuvěřitelných parametrech má ovšem přeplňování. Volkswagen u konceptu motoru ke klasickému turbodmychadlu přidal i žhavou novinku, elektricky poháněný kompresor. Ten už představilo ve formě konceptu motoru TDI i Audi. VW použil tuto technickou novinku poprvé u benzínového motoru. Kompresor může být hnán elektromotorem nezávisle na otáčkách motoru, takže řidič má k dispozici vždy dostatečný plnící tlak, což výrazně navyšuje výkon.

Další technickou novinkou je nová povrchová úprava válců metodou „laser roughening“ - tedy jakéhosi laserového tvrzení. Tu bude VW používat v sériové výrobě v širokém měřítku, metoda přispívá ke snížení tření v motoru.

Zatímco špičkový dvanáctiválec uvidíme zcela jistě v sériové produkci, o osudu tříválcového ďábelského motoru rozhodnuto není. Zatím jde opravdu jen o koncept, pokud se podobného řešení dočkáme v praxi, pravděpodobně bude mít o dost umírněnější výkon.

Vylepšený diesel

Volkswagen se pochlubil i třetím motorem, ten je ale oproti svým sourozencům zcela normální. Jde totiž o novou verzi turbodieselu 2.0 TDI, která je určena pro lehká užitková vozidla a splňuje normu Euro 6. Motor slibuje oproti stávajícím verzím snížit spotřebu v průměru o 14 %. Využívá vysoký vstřikovací tlak 2 000 barů a pro splněné ekonorem i recirkulaci výfukových plynů. Agregát bude k dispozici ve čtyřech provedeních s výkonem od 62 do 150 kW a maximem točivého momentu v rozmezí 220 – 450 Nm. Motor dostanou jako první nové modely Multivan a Transporter.



Témata: Steroidy, Volkswagen


Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.