Motoráři VW v ráži: nový dvanáctiválec a litrový tříválec má 272 koní

Volkswagen se rozhodl, že laickou i odbornou veřejnost ohromí novými motory. Ukázal je v rámci International Vienna Motor Symposium. Krom nového dieselu pro dodávky představil dva vpravdě šílené benzinové motory. Jeden litrový tříválec na steroidech a pak obří dvanáctiválec, který rozhodně nechce být vyhynulým dinosaurem.

Nový dvanáctiválec VW W12 6.0 litru | foto: Volkswagen

Konstruktéři Volkswagenu čas od času až nečekaně popustí uzdu fantazii. A výsledky jsou fascinující. Důkazem toho jsou dva nové motory, které firma ukázala ve Vídni. Nemohou být odlišnější a přitom oba fascinují svými parametry.

Dvanáct válců znovu a lépe

Pro tradicionalisty bude skvělou zprávou to, že Volkswagen představil zbrusu nový dvanáctiválec. Ani ve 21. století se všemi jeho omezeními a tlakem na co nejnižší spotřebu se nechce německý koncern vzdát nejprestižnějších motorů. Navíc němečtí konstruktéři neopouštějí svou nezvyklou konstrukci uspořádání válců do písmene W.

Nový agregát W12 tak na první pohled připomíná ty dosavadní, které lze najít pod kapotou modelů Bentley, u nejdražších verzí Audi A8, u obřího SUV Q7 nebo VW Phaeton. Ve skutečnosti je však novinka zcela přepracována a to i přes zachování zdvihového objemu 6 litrů. Žádný downsizing se nekoná. Zato turba a množství další moderní techniky rozhodně nechybí. Sám Volkswagen označuje motor jako agregát s největší koncentrací moderní techniky na světě.

Ke dvojici twin-scroll turbodmychadel přidává agregát například kombinaci přímého vstřikování TSI od Audi a vícebodového vstřikování TMPI od Bentley tak, aby motor v každou chvíli využíval výhodnější metodu. Vložky válců mají speciální povrchovou úpravu. Olejový okruh je konstruován robustněji i s ohledem na využití motoru mimo zpevněné cesty (agregát se tak jistě podívá pod kapotu chystaného SUV Bentley). Samozřejmostí je olejové čerpadlo s proměnnou kapacitou, komplikovaný chladící okruh nebo schopnost deaktivace vybrané řady válců. Motor se také chlubí propracovaným hydraulickým uložením s elektromagnetickým řízením pro snížení vibrací.

To vše znamená, že má nový agregát výkon ohromujících 447 kW, tedy 608 koní a točivý moment neméně fascinujících 900 Nm. A to v neskutečném rozsahu otáček od 1 500 do 4 000 za minutu. V závislosti na tom, v jakém voze bude motor zabudován, by měl autu umožnit akceleraci na stovku za méně než čtyři sekundy, maximální rychlost přes 300 km/h a přitom produkci pouhých 250 gramů CO2 na kilometr jízdy v měřicím cyklu NEDC.

Nejsilnější tříválec

Nový dvanáctiválec Volkswagenu je jistě pozoruhodný motor, ale koncept nového tříválce je snad ještě šílenější. Agregát vychází z dnešních běžných litrových motorů řady EA211, které známe třeba z fabie. Díky aplikaci moderních řešení ovšem dosahuje neskutečných výkonů. Litrový tříválec má totiž v podání VW výkon neskutečných 200 kW, tedy 272 koní. Ani točivý moment 270 Nm není zrovna malý. Takový výkon jsme zatím z litrového motoru nikde neviděli.

Volkswagen dosáhl těchto extrémních hodnot třeba inspirací v závodních speciálech Polo WRC. Hlavní podíl na neuvěřitelných parametrech má ovšem přeplňování. Volkswagen u konceptu motoru ke klasickému turbodmychadlu přidal i žhavou novinku, elektricky poháněný kompresor. Ten už představilo ve formě konceptu motoru TDI i Audi. VW použil tuto technickou novinku poprvé u benzínového motoru. Kompresor může být hnán elektromotorem nezávisle na otáčkách motoru, takže řidič má k dispozici vždy dostatečný plnící tlak, což výrazně navyšuje výkon.

Další technickou novinkou je nová povrchová úprava válců metodou „laser roughening“ - tedy jakéhosi laserového tvrzení. Tu bude VW používat v sériové výrobě v širokém měřítku, metoda přispívá ke snížení tření v motoru.

Zatímco špičkový dvanáctiválec uvidíme zcela jistě v sériové produkci, o osudu tříválcového ďábelského motoru rozhodnuto není. Zatím jde opravdu jen o koncept, pokud se podobného řešení dočkáme v praxi, pravděpodobně bude mít o dost umírněnější výkon.

Vylepšený diesel

Volkswagen se pochlubil i třetím motorem, ten je ale oproti svým sourozencům zcela normální. Jde totiž o novou verzi turbodieselu 2.0 TDI, která je určena pro lehká užitková vozidla a splňuje normu Euro 6. Motor slibuje oproti stávajícím verzím snížit spotřebu v průměru o 14 %. Využívá vysoký vstřikovací tlak 2 000 barů a pro splněné ekonorem i recirkulaci výfukových plynů. Agregát bude k dispozici ve čtyřech provedeních s výkonem od 62 do 150 kW a maximem točivého momentu v rozmezí 220 – 450 Nm. Motor dostanou jako první nové modely Multivan a Transporter.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...