VW Polo 1.4 TDI - až na kufr výborný malý vůz

Výborné jízdní vlastnosti, úsporný a pružný tříválcový turbodiesel i solidní vnitřní prostor, to vše patří k velkým kladům malého Volkswagenu Polo 1.4 TDI. Naopak zápory vyjdou najevo hned po otevření kufru. Hrana nárazníku je poměrně vysoko nad zemí, takže nakládání zavazadel je méně praktické než u konkurentů. A ještě jeden neduh měl vůz v testu MF DNES: na nerovnostech vydával nový výrobek sérii záhadných zvuků odkudsi z přístrojového panelu.
Nejpříjemnějším překvapením testovaného auta se ukázal jeho tříválcový naftový motor s technikou čerpadlo-tryska, na který na pátých dveřích malých volkswagenů upozorňuje dvojice červeně probarvených písmen ve zkratce TDI. Rudé hlásky ve zkratkách označujících motory vždy značí, že typ patří mezi rychlejší v nabídce výrobní firmy. U Pola 1.4 TDI přitom větší dynamiku nesignalizuje zdvihový objem ani počet válců a na první pohled neomráčí ani pětasedmdesátikoňový výkon motoru. Za pružností stojí vysoký točivý moment zmíněného dieselu ve výši 195 Nm. Vyšší je ovšem také cena. Ačkoliv Volkswagen Polo 1.4 TDI nedosahuje - jak vyplynulo z měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - zrychlení z nuly na sto kilometrů v čase slibovaném výrobcem, nezklame malý turbodiesel hlavně pružností, která představuje schopnost auta reagovat na sešlápnutí pedálu na vyšší převodové stupně. Výmluvně to dokazuje rovněž výsledek ze zkušebny ÚSMD: pružnost Pola 1.4 TDI při zrychlování na čtyřku i pětku je srovnatelná se čtyřválcovou Škodou Fabia 1.9 TDI s výkonem o 25 koní vyšším. Za čtyřválcovou turbodieselovou škodovkou však polo poněkud zaostává v kultivovanosti motoru. Hlavně v nízkých otáčkách provázejí tříválec malého volkswagenu lehké vibrace a o něco vyšší hluk. Když se však polo rozjede do vyšších rychlos tí, hluk se vytratí a ani v běžné dálniční jízdě nic nebrání posádce v tichém hovoru. Velkým kladem motoru 1.4 TDI je jeho nízká spotřeba nafty. Na testovacím okruhu, který vede dálnicemi, obcemi, především však obyčejnými "okreskami", polykal prověřovaný automobil 4,2 litru nafty na 100 kilometrů. Ani v nejnáročnějších městských pojížďkách se spotřeba nevyhoupla přes sedm litrů a někdy i ve městě klesala k 5,5 litru na 100 kilometrů. V tuzemsku se u nejprodávanější kategorie malých vozů tradičně sleduje vnitřní prostor. V případě Volkswagenu Polo toto hodnocení vyznívá jen průměrně v oblasti kolen pasažérů na zadních sedadlech, zato nadprůměrně je ve vozidle prostoru do šířky. Podle výsledků měření v ÚSMD předčí polo v šířce felicii. Zhruba stejně šířky nabízí fabia, ale užší je Fiat Punto, Peugeot 206 i Ford Fiesta. Sedadla pola patří k nejtužším, ale přesto k pohodlným. Podobně lze charakterizovat také bezpečný podvozek německého automobilu. Martin Kovář, který pro MF DNES posuzuje testované vozy jako řidič s tělesným handicapem, oceňuje u Volkswagenu Polo 1.4 TDI plynové vzpěry kapoty motoru, které usnadňují přístup k provozním kapalinám. "Ale do kufru se z vozíku dostávám k zavazadlům přes vysokou hranu velmi složitě," říká Martin Kovář.

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 14,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 38,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,9
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 9

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 8
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 6
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9

Očima designéra
Ani poslední facelift nic nezměnil na tom, že Volkswagen Polo má konzervativní design. Přední část ve stylu vozů vyšších tříd zmohutněla a působí solidním a bezpečným dojmem, ale přesto mám právě k této části nejzásadnější výtky: ty tam jsou vyvážené tvary předchůdce, který si na nic nehrál a vcelku poctivě přiznal, že je z rodu malých automobilů. Modernizovaná příď je opticky výrazně těžší než zbytek karoserie. Interiér je tvarově velmi zajímavý,neokoukaný a plný atraktivních detailů. Výhrady mám snad jen ke gumově vyhlížejícím plastům.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Za bezmála čtvrtstoletí výroby se z malého pola stal větší vůz, který se ve své třetí generaci přiblíží hodnotou i takovým trvalkám, jako jsou golf či passat. Nejmarkantnější to bude - jak naznačuje poslední vývoj v Česku - u verzí s naftovými motory. A moderní úsporný diesel s vysokou životností, v tomto případě navíc netradičně malého objemu se třemi válci, může z pola učinit vůz málem nesmrtelný. Vzhledem k relativně vysoké pořizovací ceně si lze s jistou mírou nadsázky přát, aby Volkswagen Polo 1.4 TDI už byl starý. S časem se totiž zmíněný handicap změní a auto bude k mání za stabilní ceny. Po pěti letech průměrného provozu za zhruba 220 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

 

 

Volkswagen Polo