Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW Polo žhaví gumy. Kapesní GTI je levnější než Fabia RS

aktualizováno 
Magická tři písmena, ke kterým se volkswagenáři modlí, se blýskají i na zadku nového pola. Značí příslušnost ke kategorii hot-hatchů, tedy nabroušených malých hatchbacků, kterou kdysi spoluzakládal jeho pradědeček golf. Polo GTI se vůbec v Česku nemělo prodávat, Volkswagen naštěstí změnil názor.

Volkswagen Polo GTI | foto: Volkswagen

To největší překvapení si polo připravilo hned do ceníku. Základní cena je 491 700 korun, takže je levnější než Škoda Fabia RS (základní cena 499 900 korun), která má stejný motor i převodovku, ale o generaci starší podvozkovou platformu. Nutno ale uznat, že jí je to jedno a jezdí skvěle. Test nejrychlejší fabie ZDE

Může se hodit

Výborné automobily německé značky VW Polo
Nezklamou Vás ani při jízdě! Prohlédněte si je
na obřím portálu v ČR www.automodul.cz

Polo GTI pořídíte ve tří i pětidveřové verzi. Technicky identický s polem je ještě třetí z malých kvítek koncernu VW - Seat Ibiza Cupra. Ten je za stejné peníze jako fabia.

Polo na vás nevolá v autosalonu "kup si mě, jsem rychlé" a chuligánsky nedoráží na ostatní nasupené mrňouse "natrhnu ti tričko". Ne že by nevypadalo dobře. Jen nedává tak okatě najevo, že umí víc než sousedčina nákupní taška stejné značky s dýchavičným tříválcem pod kapotou. Polo GTI pohání "jen" jedna-čtyřka, rozhodně ho to ale v dovádění neomezuje.

Sportovec-elegán

Oproti nasupené konkurenci malých ostrých hatchbacků vypadá GTI usedle. Polo je asi nejpohlednější volkswagen v nabídce, proto už se designérům nechtělo vyvážené proporce kazit nateklými blatníky a různými křídly. I na pohled vypadá kvůli svislým bokům vyšší než malí naštvaní konkurenti. Ale design nejezdí. Na silnici polo bojuje statečně.

Přeplňování v rodině

První nasupené polo se představilo už před čtvrtstoletím. Legendární Polo Coupé G40 z roku 1986 dostalo mechanické spirálové dmychadlo (tzv. G-dmychadlo). Motor dosahoval nejvyššího výkonu 83 kW (113 k) a rozjel polo skoro na dvoustovku. Nutno dodat, že G-dmychadlo bylo velkým zdrojem problémů, své o tom ví hlavně majitelé Volkswagenu Corrado G60.

Volkswagen Polo G40
GTIčko tak poznáte nejlíp zepředu, podle červených linek lemujících mřížku chladiče. Nové jsou nárazníky a vzadu je nad oknem malý spojler, trošku se rozšířily prahy. Parádní jsou sedmnáctipalcové ráfky se specifickým designem (pneumatiky 215/40 R), pod nimiž prokukují červeně lakované brzdiče.

S vyváženým vnějškem skvěle ladí do detailu propracovaný interiér s černě čalouněným stropem a kostkovaným čalouněním sedadel, kterým vzpomíná na slavného předka: prvního Golfa GTI.

A když už vzpomínáme dědu: tohle auto sice patří o kategorii níž, ale za těch pětatřicet let ho přerostlo. Opravdu: první golf byl o čtvrt metru kratší než dnešní polo. Že by místa bylo na silnicích víc, jsem si ale nějak nevšiml...

Vnitřek vyšperkovává červené obšití sedadel, manžety řadičky na spodu zploštělého volantu. Vypadá skvěle, dobře se drží v základní poloze, ale už je na čase se vrátit ke klasickému kulatému. Sedíte za ním hodně vysoko. I když nastavíte sedačku co nejníž to jde, chtěli byste sedět tak o pět čísel níž.

Dýchej dvakrát

Přímovstřikový čtyřválec je osazený kompresorem (pro plnění v nízkých otáčkách) a turbodmychadlem, které žene litry kyslíku do motoru ve vyšších otáčkách. Maximální kroutící moment 250 newtonmetrů je dostupný v rozmezí od dvou do 4500 otáček. Malý dvakrát přeplňovaný motor dovádí i s mnohem většími volkswageny, s dvanáctimetrákovým polem nemá práci, nadechne se už u nejnižších otáček a táhne lineárně než ručka otáčkoměru opíše skoro celou dráhu až k omezovači. A když chcete předjet, stačí podřadit a zátah je razantnější.

Při opravdu rychlé jízdě po německé dálnici, kam redakci na svezení s Polem GTI Volkswagen vyvezl, zjistíte, že nad šest tisíc otáček zátah trochu poleví. Polo pak už moc nezrychluje.

Jinak než s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG Polo GTI neseženete. Má sedm stupňů, v kalupu po dálnici - po té německé - se rozdovádí i nad dvě stě, ale bude občas nerozhodná, jestli nechat zařazenou nejvyšší sedmičku, nebo podřadit na šestku. V těch chvílích je lepší zařadit stupeň ručně páčkami na volantu.

Občas se při rozjezdu nemohou kolečka v převodovce domluvit, sešlápnete tedy plyn trochu víc a auto pěkně poskočí (na jedničku i zpátečku). Tahle vlastnost je vlastní všem sedmistupňovým DSGčkum, při popojíždění občas moc razantně vystřelíte i s ostatními modely koncernu VW, které jí dostávají.

Jistý, obratný

Je to asi nejrychlejší polo všech dob a když už jsme u golfu, je rychlejší než třetí generace Golfu GTI. Maximálně jede 229 km/h (takže je i rychlejší než malé škodovácké RS) a z nuly na stovce je za 6,9 sekund. Tabulková spotřeba je psaná 5,9 litrů benzinu na sto kilometrů, počítejte ale tak s deseti, jestli budete jezdit, jak se s GTI sluší a patří. Při dovádění to bude ještě víc.

Polo je parádně ovladatelné, předokolka se chová předvídatelně, na limitu je samozřejmě nedotáčivá. Pak stačí lehounce ubrat plyn a srovná se. Než ale začne putovat ven ze oblouku, trvá to hodně dlouho a s nedotáčivostí navíc bojuje speciální funkcí stabilizačního systému, kterou pojmenovali XDS. Ta simuluje funkci samosvorného diferenciálu, když začne auto putovat z zatáčky ven, přibrzdí XDS přední vnitřní kolo a polo kolem něj zatočí.

Podvozek je jistý, stejně jako řízení, které je hezky přesné. Při vysokých dálničních jízdách je záď trochu nervózní, to ale malému autu s krátkým rozvorem a minimálními převisy vyčítat nemůžeme. I tak ale cítíte, že má dobrou přilnavost a snaží se silnice držet seč může. Kromě tlumičů s tužší charakteristikou dostalo malé GTI také nové pružiny snižující podvozek oproti obyčejnému polu o jeden a půl centimetru.

První co vám při opravdu rychlém ježdění na maximu možností odejde, jsou brzdy. Vyčítat to ale polu nemůžete, pokud nejste závodník, odrovnáte je jízdou na krev u každého sériového auta. I když se tváří sebesportovněji.

GTI pro každý den

Na pohled vypadá jako zmenšený Golf GTI. A ono doopravdy je. Je menší, má menší motor, kufr... prostě Polo. To všechno ale není na škodu, i tak je to GTIčko se vším všudy.

Není tak extrémní jako třeba Clio RS, umí být i civilní, ale stejně rychlé. Jen s menším "cirkusem". A to může být ta největší výhoda nabroušeného pola: je použitelné pro běžné ježdění. Má skvělý motor, dokonale zpracovaný vnitřek a uhlazený vnějšek. Jestli je těch "hothatchovských" serepetiček moc nebo málo posuďte sami. Konkurence vypadá zuřivěji, v polu se zase nebudete vypadat jak bláznivý tuner, když pojedete s holkou do divadla.

A jestli vám vadí, že má jen dva pedály (protože je výhradně s automatem), svezte se s ním. Ten třetí vlevo vám chybět přestane.

Volkswagen Polo GTI v číslech
motor zážehový, přeplňovaný kompresorem a turbem, 1390 ccm
převodovka sedmistupňová dvouspojková automatická
max. výkon (kW/k) 132/180
max. točivý moment (Nm) 250
nejvyšší rychlost (km/h) 229
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,9
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,9
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 3976 x 1682 x 1452 x 2468
objem kufru (l) 280-952
pohotovostní hmotnost (kg) 1194
pneumatiky 215/40 R 17
základní cena (Kč) 491 700
Poznámka: údaje uváděné výrobcem





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.