VW Scirocco/Corrado: kvalita sportovního střihu

-
Pro někoho je střídmě elegantní, pro jiného naopak málo sportovní. Hodnotitelé se však shodují: Volkswagen Scirocco i jeho následník Corrado drží kvalitu svého základu, kterým není nic jiného než bestseller Golf.
Druhou stranou mince však bývá okolnost, že sportovní vůz zpravidla nekupují usedlí řidiči a stroj po silničním dravci může způsobit novopečenému majiteli nejedno nemilé překvapení. K tomu v tuzemsku přistupuje jako nepříznivá okolnost i fakt, že Scirocco ani Corrado se nikdy na zdejší trh jako nové oficiálně nedovážely. Koupě ojetiny je tedy většinou spojena se všemi riziky auta dovezeného ze západní Evropy jako vysloužilého či havarovaného.
VW Scirocco první generace, která odstartovala jako tehdy převratný Golf rokem 1974, jsou na trhu ojetin k mání už od dvaceti tisíc korun. Jen o pár desítek tisíc bývají dražší vozy druhé generace, která vyjela v roce 1981 a jejíž ceny se ke stotisícové hranici zvedají až u posledních a lépe vybavených kusů z přelomu 80. a 90. let. Kupé Corrado, které firma zařadila do výrobního programu v roce 1988, tedy ještě před koncem modelu Scirocco, se cenou pohybuje mezi stem a dvěma sty tisíci korun, samozřejmě podle ročníku a vybavení. Nad dvousettisícovou hranicí jsou prakticky jen Corrada z posledních let výroby, která skončila rokem 1994, a vozy vybavené 2,9litrovými šestiválci VR 6. Jinak motorová škála Scirocco/Corrado zahrnuje od 1,1 litru v nejstarších autech až po šestnáctiventilový dvoulitr.
K přednostem sportovních Volkswagenů patří - kromě solidního výrobního zpracování - jisté, stabilní a bezzávadové řízení. Solidní a trvanlivé je brzdové vedení, výhrady naopak existují k brzdovým destičkám a hadičkám. U typu Corrado se potíže s předními brzdami nadprůměrně vyskytují už po třech letech provozu.
Za ocenění stojí antikorozní ochrana, ve které jsou i staré vozy o dost lepší než srovnatelná konkurence. Zatímco kontroloři německého TÜV zjišťují v průměru u téměř každého desátého jedenáctiletého auta korozi nosných dílů a částí, z typů Scirocco má tutéž bolest jen zhruba každý stý. Významnější bolestí zmíněných aut jsou ke stáru nesnáze se seřízením emisí a hlavně úniky oleje. Z devítiletých vozů má tuto potíž téměř šestnáct procent a z jedenáctiletých bezmála čtvrtina z prověřovaných, když průměrný výsledek osobních automobilů je v obou věkových kategoriích lepší. Slabším místem jsou i výfuky, které již od pěti let provozu korodují a praskají víc než u konkurence.