Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW Touareg Stanley: Řidič už je zbytečný!

  10:56aktualizováno  10:56
Auto, které řídí samo sebe, už nemusí být jen snem nenapravitelných fantastů. Jedno takové totiž úspěšně vyzkoušel německý Volkswagen. Jeho Touareg se proháněl po terénní trati. Představení auta bylo zároveň generálkou na závody aut bez řidičů, které se konají v říjnu v USA.
Auto, které jezdí bez řidiče

Auto, které jezdí bez řidiče - Volkswagen vyzkoušel model Touareg, který nepotřebuje řidiče. Vůz řídí elektronický systém. | foto: Volkswagen

Dnešní auta jsou ve většině prošpikována elektronikou, která pomáhá řidiči zvládat krizové situace. Technici však jdou ještě dál a vyvíjejí vozy, které řidiče vůbec nepotřebují. Složité technologie dokáží sledovat a analyzovat cestu před vozem a samy auto řídit.

"Systémy musí být nejdřív stejně dobré jako pozorný řidič. V další fázi pak budou muset technologie být lepší než člověk za volantem, vidět do příští zatáčky a podle toho zvolit postup," rozvíjí vizi šéf vývoje VW Matthias Rabe.

Technici Volkswagenu přeměnili sériový Touareg doslova v pojízdnou laboratoř, které důvěrně přezdívají Stanley. Auto je vybaveno bezpočtem senzorů, které ve spojení se čtyřmi laserovými detektory sbírají data pomáhající vést vůz bez řidiče bezpečně po cestě. V systému pracuje i radarové zařízení a satelitní navigační systém GPS.

Informační tok míří do zavazadlového prostoru auta, kde data zpracovává sestava sedmi propojených počítačů. Každý z nich je vybavený 1,6 gigahertzovým procesorem. Tento elektronický mozek vybavený zvláštním softwarem pak vysílá pokyny elektronice, která ovládá zrychlování, zpomalování a otáčení volantu.

Prototyp Stanley byl zkonstruován pro závod Grand Challenge 2005. V něm se v říjnu na jihozápadě Spojených států utkají auta bez řidičů. Budou muset zdolat zhruba 280 kilometrů dlouhou trasu v poušti, mají na to deset hodin. Trať bude až do startu zahalena tajemstvím, jakýkoli zásah zvenčí není dovolen.

"Je to první dlouhý závod v dějinách automobilu, při kterém musejí všechna potřebná rozhodnutí udělat sama auta," říká profesor Sebastian Thrun ze stanfordské univerzity, šéf závodního týmu, který do závodu vyšle vůz Stanley.

Vedle prototypu pro závod vznikl ještě jeden Stanley, kterého VW předvedl v motoparku v Oscherslebenu. Ten brzy projde změnou pohlaví a stane se z něj Stanlette. Na voze s ženským jménem pak budou technici provádět další vývojové úpravy.

Na vzniku obou vozů se kromě koncernových vývojářů VW podílela i laboratoř ERL (Electronics Research Laboratory), kterou Volkswagen provozuje v kalifornském Palo Altu a univerzita ve Stanfordu.





Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.