Auto, které jezdí bez řidiče - Volkswagen vyzkoušel model Touareg, který nepotřebuje řidiče. Vůz řídí elektronický systém. | foto: Volkswagen

VW Touareg Stanley: Řidič už je zbytečný!

  • 55
Auto, které řídí samo sebe, už nemusí být jen snem nenapravitelných fantastů. Jedno takové totiž úspěšně vyzkoušel německý Volkswagen. Jeho Touareg se proháněl po terénní trati. Představení auta bylo zároveň generálkou na závody aut bez řidičů, které se konají v říjnu v USA.

Dnešní auta jsou ve většině prošpikována elektronikou, která pomáhá řidiči zvládat krizové situace. Technici však jdou ještě dál a vyvíjejí vozy, které řidiče vůbec nepotřebují. Složité technologie dokáží sledovat a analyzovat cestu před vozem a samy auto řídit.

"Systémy musí být nejdřív stejně dobré jako pozorný řidič. V další fázi pak budou muset technologie být lepší než člověk za volantem, vidět do příští zatáčky a podle toho zvolit postup," rozvíjí vizi šéf vývoje VW Matthias Rabe.

Technici Volkswagenu přeměnili sériový Touareg doslova v pojízdnou laboratoř, které důvěrně přezdívají Stanley. Auto je vybaveno bezpočtem senzorů, které ve spojení se čtyřmi laserovými detektory sbírají data pomáhající vést vůz bez řidiče bezpečně po cestě. V systému pracuje i radarové zařízení a satelitní navigační systém GPS.

Informační tok míří do zavazadlového prostoru auta, kde data zpracovává sestava sedmi propojených počítačů. Každý z nich je vybavený 1,6 gigahertzovým procesorem. Tento elektronický mozek vybavený zvláštním softwarem pak vysílá pokyny elektronice, která ovládá zrychlování, zpomalování a otáčení volantu.

Prototyp Stanley byl zkonstruován pro závod Grand Challenge 2005. V něm se v říjnu na jihozápadě Spojených států utkají auta bez řidičů. Budou muset zdolat zhruba 280 kilometrů dlouhou trasu v poušti, mají na to deset hodin. Trať bude až do startu zahalena tajemstvím, jakýkoli zásah zvenčí není dovolen.

"Je to první dlouhý závod v dějinách automobilu, při kterém musejí všechna potřebná rozhodnutí udělat sama auta," říká profesor Sebastian Thrun ze stanfordské univerzity, šéf závodního týmu, který do závodu vyšle vůz Stanley.

Vedle prototypu pro závod vznikl ještě jeden Stanley, kterého VW předvedl v motoparku v Oscherslebenu. Ten brzy projde změnou pohlaví a stane se z něj Stanlette. Na voze s ženským jménem pak budou technici provádět další vývojové úpravy.

Na vzniku obou vozů se kromě koncernových vývojářů VW podílela i laboratoř ERL (Electronics Research Laboratory), kterou Volkswagen provozuje v kalifornském Palo Altu a univerzita ve Stanfordu.