Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výběr oleje nejlépe svěřit odborníkům

  9:29aktualizováno  9:29
Motorových olejů je na českém trhu řada. Jak vybrat ten správný? Asi každý už dnes ví, že do sekačky na trávu nepatří stejný olej jako do vozu za tři čtvrtě milionu korun. S modernějším motorem by se měl používat i kvalitnější olej.

Jak správně používat olej

Při výběru oleje je důležité si všímat údaje o viskozitní a výkonnostní třídě. Viskozitní třída se značí písmeny SAE a příslušnou kategorií, například 15W 40.

Čím nižší je číslice, tím je olej vhodnější pro zimní provoz. Např. olej 0W je čerpatelný ještě při - 35 ° C, ale olej 15W pouze do - 20 ° C, 25 W již jen do - 10 ° C.

Číslo 40 vypovídá o viskózní kvalitě oleje v letním provozu. Běžně se toto číslo pohybuje v úrovni 40 až 45.

Další důležitou vlastností je výkonnostní třída, podle níž se pozná, jak konkrétní olej umožňuje motoru vypořádat se s vysokými teplotami, korozí či tvorbou usazenin. Významně souvisí s délkou intervalu výměny olejové náplně motoru. Značena je zkratkou ACEA, za níž je písmeno A (benzinové motory), B (naftové motory), nebo E (nákladní vozy).

Za tímto znakem se nachází číslo výkonnostní třídy od jedničky do čtyřky. Čím je vyšší, tím olej splňuje větší nároky moderních motorů.

Šestero rad

Jak správně používat olej

1. Spoléhejte na radu výrobce

Výrobci automobilů i motocyklů v návodech doporučují oleje odpovídající danému modelu. Experimentovat se nevyplácí.
2. Míchat oleje lze

V případě nouze se nemusíte bát smísit syntetický a minerální olej. Motor automobilu se nepoškodí. Ale kvalitnější olej ztratí své výhody.
3. Vyhněte se aditivům

Přídavná „zázračná“ aditiva do moderních olejů není nutné doplňovat. Nekvalitní mohou motoru spíše uškodit. Při jejich použití hrozí i ztráta záruky.
4. I olej je kapalina

Olej není třeba před zimou kontrolovat nebo měnit. Na jeho ztuhlost je nutno brát zřetel například při prvním ranním startování, kdy se vyplatí nechat motor krátce běžet na volnoběh.
5. Dodržujte intervaly

Nedodržet doporučený interval výměny oleje může znamenat i způsobení nákladných škod na motoru.
6. Nejdražší nemusí být nejlepší

Při výběru motorového oleje není dobré se řídit pouze podle ceny. I levnější olej, který splňuje všechny požadavky výrobce, může dobře posloužit.
Intervaly jsou na svém maximu

U starších vozů bylo zvykem motorový olej vyměňovat po ujetí deseti tisíc kilometrů. Dnes se interval ustálil na třiceti tisících u benzinových a padesáti tisících kilometrů u naftových motorů.

Výjimkou už dnes nejsou takzvané Long Live oleje. „Jedná se o nejmodernější oleje, vyráběné nejčastěji ve viskozitě OW-30 se speciální aditivací, které umožňují takto dlouhé intervaly výměny. Vozidla, pro která jdou použít, mají tuto skutečnost vždy zdůrazněnu v dokumentaci k vozidlu,“ vysvětluje Boris Janda ze společnosti Aral Česká republika.

Interval výměny však závisí i na chování řidiče. „Pokud někdo jezdí častěji ve městě a často svůj automobil startuje, je výměnný interval kratší než u motoristy, který většinu kilometrů najezdí po dálnicích. Počítač, který vyhodnocuje kvalitu oleje, ho pak na potřebu výměny upozorní,“ říká vedoucí autoservisu NH Car Praha Tomáš Bílý.

To připouští i Miroslav Zelinka ze společnosti Texaco. „Souvisí to s vysokou náročností vývoje a výroby nových vysokovýkonných motorů, jejichž nároky na mazání jsou již dnes velmi vysoké.“

Je tedy možné, že se intervaly výměny ještě prodlouží, ale nárůst už pravděpodobně nebude nijak velký. Nejspíš dojde ke sladění termínů výměn oleje s výměnami brzdových destiček, filtrů a dalších součástek.

Oleje lze míchat

Míchání olejů je možné, ale pouze za určitých podmínek. Syntetický a minerální olej lze míchat pouze v případě, že nezbývá jiná možnost. „Mícháním dochází ke snížení kvality toho kvalitnějšího. Takový olej pak ztrácí výhody, které si řidič zaplatí,“ říká Vladimír Matějovský, odborník z oboru paliv a maziv.

Olej pro motocykly je jiný

Motor motocyklu pracuje s daleko vyššími měrnými výkony při méně dokonalém chlazení. Způsob jízdy je spíše sportovní a použití se soustředí do letních měsíců. „Touha po dlouhé lhůtě výměny a snaha šetřit na olejích se u majitelů motocyklů příliš neobjevuje,“ konstatuje Boris Janda.

Ze specifičnosti motorů motocyklů plynou i požadavky na oleje, jako jsou vysoká tepelná odolnost, stabilita výkonnosti a zvýšená ochrana součástí motoru před opotřebením. „Životnost oleje není zásadním kritériem, protože málokterý motocyklista najede ročně více než deset tisíc kilometrů,“ sděluje Janda.

Zvláštní pozornost zasluhují i stále oblíbenější skútry. „Vyznačují se špatným chlazením motoru, který je ukryt pod kapotáží. Proto jsou pro skútry doporučovány speciální oleje vyráběné na syntetické bázi,“ informuje Boris Janda.

***

VÝBĚR JE VELIKÝ Zvolit pravý motorový olej je důležité. Proto se vyplatí dát na rady výrobce vozu či motocyklu.

V záplavě nabídky olejů v obchodech není snadné se vyznat

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.