Výběr oleje nejlépe svěřit odborníkům

  • 30
Motorových olejů je na českém trhu řada. Jak vybrat ten správný? Asi každý už dnes ví, že do sekačky na trávu nepatří stejný olej jako do vozu za tři čtvrtě milionu korun. S modernějším motorem by se měl používat i kvalitnější olej.

Jak správně používat olej

Při výběru oleje je důležité si všímat údaje o viskozitní a výkonnostní třídě. Viskozitní třída se značí písmeny SAE a příslušnou kategorií, například 15W 40.

Čím nižší je číslice, tím je olej vhodnější pro zimní provoz. Např. olej 0W je čerpatelný ještě při - 35 ° C, ale olej 15W pouze do - 20 ° C, 25 W již jen do - 10 ° C.

Číslo 40 vypovídá o viskózní kvalitě oleje v letním provozu. Běžně se toto číslo pohybuje v úrovni 40 až 45.

Další důležitou vlastností je výkonnostní třída, podle níž se pozná, jak konkrétní olej umožňuje motoru vypořádat se s vysokými teplotami, korozí či tvorbou usazenin. Významně souvisí s délkou intervalu výměny olejové náplně motoru. Značena je zkratkou ACEA, za níž je písmeno A (benzinové motory), B (naftové motory), nebo E (nákladní vozy).

Za tímto znakem se nachází číslo výkonnostní třídy od jedničky do čtyřky. Čím je vyšší, tím olej splňuje větší nároky moderních motorů.

Šestero rad

Jak správně používat olej

1. Spoléhejte na radu výrobce

Výrobci automobilů i motocyklů v návodech doporučují oleje odpovídající danému modelu. Experimentovat se nevyplácí.
2. Míchat oleje lze

V případě nouze se nemusíte bát smísit syntetický a minerální olej. Motor automobilu se nepoškodí. Ale kvalitnější olej ztratí své výhody.
3. Vyhněte se aditivům

Přídavná „zázračná“ aditiva do moderních olejů není nutné doplňovat. Nekvalitní mohou motoru spíše uškodit. Při jejich použití hrozí i ztráta záruky.
4. I olej je kapalina

Olej není třeba před zimou kontrolovat nebo měnit. Na jeho ztuhlost je nutno brát zřetel například při prvním ranním startování, kdy se vyplatí nechat motor krátce běžet na volnoběh.
5. Dodržujte intervaly

Nedodržet doporučený interval výměny oleje může znamenat i způsobení nákladných škod na motoru.
6. Nejdražší nemusí být nejlepší

Při výběru motorového oleje není dobré se řídit pouze podle ceny. I levnější olej, který splňuje všechny požadavky výrobce, může dobře posloužit.
Intervaly jsou na svém maximu

U starších vozů bylo zvykem motorový olej vyměňovat po ujetí deseti tisíc kilometrů. Dnes se interval ustálil na třiceti tisících u benzinových a padesáti tisících kilometrů u naftových motorů.

Výjimkou už dnes nejsou takzvané Long Live oleje. „Jedná se o nejmodernější oleje, vyráběné nejčastěji ve viskozitě OW-30 se speciální aditivací, které umožňují takto dlouhé intervaly výměny. Vozidla, pro která jdou použít, mají tuto skutečnost vždy zdůrazněnu v dokumentaci k vozidlu,“ vysvětluje Boris Janda ze společnosti Aral Česká republika.

Interval výměny však závisí i na chování řidiče. „Pokud někdo jezdí častěji ve městě a často svůj automobil startuje, je výměnný interval kratší než u motoristy, který většinu kilometrů najezdí po dálnicích. Počítač, který vyhodnocuje kvalitu oleje, ho pak na potřebu výměny upozorní,“ říká vedoucí autoservisu NH Car Praha Tomáš Bílý.

To připouští i Miroslav Zelinka ze společnosti Texaco. „Souvisí to s vysokou náročností vývoje a výroby nových vysokovýkonných motorů, jejichž nároky na mazání jsou již dnes velmi vysoké.“

Je tedy možné, že se intervaly výměny ještě prodlouží, ale nárůst už pravděpodobně nebude nijak velký. Nejspíš dojde ke sladění termínů výměn oleje s výměnami brzdových destiček, filtrů a dalších součástek.

Oleje lze míchat

Míchání olejů je možné, ale pouze za určitých podmínek. Syntetický a minerální olej lze míchat pouze v případě, že nezbývá jiná možnost. „Mícháním dochází ke snížení kvality toho kvalitnějšího. Takový olej pak ztrácí výhody, které si řidič zaplatí,“ říká Vladimír Matějovský, odborník z oboru paliv a maziv.

Olej pro motocykly je jiný

Motor motocyklu pracuje s daleko vyššími měrnými výkony při méně dokonalém chlazení. Způsob jízdy je spíše sportovní a použití se soustředí do letních měsíců. „Touha po dlouhé lhůtě výměny a snaha šetřit na olejích se u majitelů motocyklů příliš neobjevuje,“ konstatuje Boris Janda.

Ze specifičnosti motorů motocyklů plynou i požadavky na oleje, jako jsou vysoká tepelná odolnost, stabilita výkonnosti a zvýšená ochrana součástí motoru před opotřebením. „Životnost oleje není zásadním kritériem, protože málokterý motocyklista najede ročně více než deset tisíc kilometrů,“ sděluje Janda.

Zvláštní pozornost zasluhují i stále oblíbenější skútry. „Vyznačují se špatným chlazením motoru, který je ukryt pod kapotáží. Proto jsou pro skútry doporučovány speciální oleje vyráběné na syntetické bázi,“ informuje Boris Janda.

***

VÝBĚR JE VELIKÝ Zvolit pravý motorový olej je důležité. Proto se vyplatí dát na rady výrobce vozu či motocyklu.

V záplavě nabídky olejů v obchodech není snadné se vyznat