Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyzrajte na kolonu, vybírejte skútr na příští sezonu

Motorkářská sezona sice skončila, skútraři však mezi vločkami ještě pár týdnů kličkovat budou. Skútr se totiž dá sedlat skoro celoročně. Příští sezonu už můžete brázdit městem na dvou kolech taky. Nejvyšší čas začít rozmýšlet, jaký stroj pořídit.
Vespa Primavera

Vespa Primavera | foto: Piaggio

Letošní sezona, kterou neukončili jen ti opravdu nejotrlejší a nejlépe impregnovaní motorkáři, rozmnožila řady těch, co vyměnili pohodlí aut za sedla skútrů. Umožnila to změna předpisů, podle které může sedlat větší motorku za daných podmínek i ten, kdo má "papíry" jen na auto.

Prosvištět centrem hlavního města v řádech desítek minut nehledě na denní dobu a tomu odpovídající dopravní situaci je k nezaplacení, chválí si "jednostopí" motoristé. A pochvalují si také, že vzájemný respekt automobilistů a skútrařů ve městě začíná nabírat pozitivní kurz. 

Každý by měl jezdit jen na takovém stroji, který sám dokáže zvednout ze země. Nejlehčí skútry váží kolem 55 kg, větší kolem 110 kilogramů.

O to více zamrzí, že současná městská infrastruktura tomuto trendu příliš vstříc nevychází. Chybí například parkovací místa, a tak skútry parkují, kde se dá i nedá. S tím souvisí také jedna z prvních otázek při volbě toho správného stroje: pro jaký účel tedy vlastně skútr potřebujeme. 

Ať již zvolíte pro svůj přechod na nižší počet kol jakýkoliv stroj libovolného tvaru, kubatury a paliva, jezděte vždy hlavou a ohleduplně k ostatním. Vybírání stroje na příští sezonu právě začíná.

Do města

Jeden ze základních úkolů pro tuto kategorii dopravních prostředků s přehledem zvládne i malá padesátka. Lhostejno, zda dvou či čtyřtaktní. Ta první trochu lépe pojede, druhá zase bude o něco úspornější a tišší. Buďte si jisti, že i s nejslabším dvoutaktem necháte při rozjezdu zbytek křižovatky za zády. Velkou výhodou je skvělá ovladatelnost a malé rozměry, díky nimž se vám podaří zaparkovat téměř kdekoliv. Nezanedbatelnou devizou je také nízká spotřeba. Již při prvním tankování zjistíte, že rozdíl mezi dojížděním do práce autem a na skútru nespočívá pouze v absenci střechy nad hlavou. A nemusíte se bát, že nic neodvezete: do úložného prostoru se většinou vejde integrální přilba nebo malý nákup. 

Menší kubatura je také vhodná pro začátečníky v oboru jedné stopy. Motor snese i méně citlivé zacházení s plynovou rukojetí  a většinou předimenzované brzdy jsou připraveny vyretušovat drobná začátečnická zakopnutí. Silové a rychlostní rekordy ponechte stranou, padesátka je také rychlost. Pro dvoutaktní padesátku s lehčím jezdem by neměla být nedosažitelná ani šedesátka. Na dlouhých rovinkách a ve stoupáních je ovšem přece jenom nutné kontrolovat i dění ve zpětných zrcátkách. Ani to však není na škodu. Získáte návyk, který mnoha řidičům u nás tragicky chybí. 

Škola jízdy na skútru: Opatrní buďte na špatných cestách. Skútry mají malá kolečka, a tak jsou citlivější na rozbité cesty, nemají tak jisté jízdní vlastnosti jako motorky, které mají průměry kol větší.

Příjemná bývá i pořizovací cena. U ojetých strojů se pohybuje již okolo deseti tisíc, nové padesátky je možné pořídit již od nějakých dvaceti tisíc.

Na větší expedice pořiďte větší motor

Pokud budete vyjíždět i za město nebo se za vás často bude usazovat spolujezdec, sáhněte po stroji s objemem motoru minimálně 110 ccm. Nejvíc v kurzu jsou v tomto segmentu stopětadvacítky. Díky novele silničního zákona mohou motocykly s automatickou převodovkou o maximálním objemu 125 ccm a výkonem nejvýše 11 kW vodit i majitelé řidičského oprávnění B. Tyto stroje nepostrádají mrštnost a ovladatelnost padesátek a jejich maximálka často přesahuje hranici 100 km/h. Také spolujezdci ocení prostorné sedlo, kde přeprava druhé osoby již neznamená pouze nouzové řešení, jak je tomu u malých skútrů. 

Peugeot Citystar 125: Letošní novinka od Peugeotu kombinuje francouzský šarm se silným motorem a především velkými rozměry. Citystar se může směle řadit i k maxiskútrům, přitom má docela slušnou dynamiku i na proplétání po městě. Pokud jezdíte se spolujezdcem nebo na delší trasy, určitě ho vezměte v úvahu. Cena: 89 900 Kč

Sedlat maxiskútr, což stopětadvacítka bezesporu je, však také vyžaduje odpovědnost a alespoň minimum zkušeností s jízdou na motocyklu. Pokud se tedy míníte z auta vyhoupnout rovnou do sedla velkého skútru a vaší poslední zkušeností s jízdou na motocyklu byla babeta provozovaná na benzin z tátovy sekačky na trávu, dopřejte si pár hodin kondičních jízd v autoškole. Bohatě se vám to vrátí.

Skútr šňůra 2013: pražský sraz skútrů

Pokud však budete mít stroj bezpečně pod kontrolou, otvírají se vám zcela nové světy. Provozem v centru s lehkostí proplujete a na hranici města otočíte plynem a vystřelíte třeba na výlet k vodě. Pro větší pohodu je možné vybavit skútr plexisklovým větrným štítem, proti nepřízni počasí koupit speciální deku nebo návleky na ruce. 

Na obchodní jednání můžete dorazit v obleku bez ohledu na to, že se venku žení čerti. Tato kategorie skútrů je v současné době patrně nejpopulárnější. Od toho se odvíjí i ceny. Ojetiny se často nepohybují pod hranicí dvaceti tisíc, zatímco nové stroje lze pořídit již od zhruba pětadvaceti tisíc korun.

Na skútru i na dovolenou

Královskou kategorii mezi skútry reprezentují stroje s objemy motoru 500 cm3 a víc. Existují i dvouválce 800 cm³, to jsou již plnohodnotné alternativy k motocyklům. Zde záleží pouze na rozhodnutí, zda jste ochotni řadit. Oproti klasickým motorkám mají obří úložné prostory a až nepatřičný přebytek komfortu. Počínaje vyhřívanými řídítky, přes elektricky vysouvané plexištíty nebo obrovská elektricky ovládaná zrcátka či stojany až po brzdové systémy s ABS. Díky svým rozměrům však tyto koráby často uvíznou v pasti velkoměstského provozu.

Sym Maxsym 600

Může se stát, že budete sem tam nuceni vytrpět nějakou tu kolonu ve společnosti automobilistů. Nudit se ovšem nebudete. Můžete si třeba naladit rádio nebo konečně prozkoumat k čemu jsou všechny ty přepínače na řídítkách. Spolu s exkluzivní výbavou však přicházejí i výjimečné starosti. Zaparkovat takovýto kolos přes noc na ulici je stále ještě ve většině českých měst vyloučeno. Pokud tedy nemáte to štěstí, že jste majiteli garáže, nezbývá než si nějakou pronajmout.

Dojedete-li tedy svou padesátkou do pronajatého stání, kde vyzvednete nabroušenou šestistovku a vytrpíte páteční odpolední dopravní špičku, můžete s klidem vyrazit například na romantickou dovolenou. Zejména spolujezdkyně ocení, že nebude nucena redukovat svou výletní výbavu. Úložných prostor je v případě maxiskútrů na motorkářské poměry opravdu nadbytek. Co se nevejde pod sedlo, najde své místo třeba v uzamykatelných schránkách v přední části kapotáže.

Při výčtu všech exkluzivních vlastností a superlativů musí bezpochyby přijít otázka, kolik to všechno stojí. Cena nových strojů hravě překonává hranici čtvrt milionu, ojetiny jsou k mání od 50 000 korun.

Aprilia SRV 850

Bez benzinu

Skútr může jezdit i bez benzínu. Na naftu? Tu ponecháme indickému retro-exotovi enfieldu. My si svůj stroj zapojíme přes noc do zásuvky. Ráno prostě cvakneme klíčkem ve spínací skříňce a v tichosti bez dýmu a hluku dojedeme do práce. Elektroskútry nevyžadují téměř žádný servis. V provozu snesou srovnání s běžnou padesátkou. Neprodukují žádné emise. Nemají variátor a trysky v karburátoru se nikdy neucpou. Nejsou tam, stejně jako celý karburátor i s automatickým sytičem a podtlakovým ventilem palivové nádrže. Ten povolí snad na každém skútru...

Elektrický skútr Akumoto 600

Ceny elektroskútrů se pohybují okolo padesáti tisíc. Dojezd závisí na zvoleném jízdním režimu. Spokojíte-li se s módem ECO, výrobce slibuje dojezd až 100 km. Pokud to chcete pořádně odhrábnout v režimu MAX, pamatujte, že dojedete maximálně 60 kilometrů k další zásuvce. Shodným parametrem pro elektroskútr i luxusní maxiskútr je hmotnost. U obou není problém dosáhnout hranice 190 kg.

Třetí kolo objelo předpisy

Další velmi zajímavou kategorií jsou skútry tříkolové. Možná i díky svému vzhledu, kterým se téměř neodlišují od svých dvoukolových kolegů, se elegantně protáhly evropskou legislativou stejně jako odpolední dopravní špičkou. Výsledkem je skutečnost, že k jejich řízení stačí řidičské oprávnění skupiny B bez ohledu na objem motoru. Stačilo přidat jedno kolo a nožní brzdu.

Tříkolové skútry jsou vybaveny unikátním systémem naklápění předních kol, který zajišťuje jistou stopu i v těch největších náklonech nebo na rozbité městské dlažbě. Také jízda na kluzkém povrchu je jistější než po dvou. Lahůdkou je pak možnost aretace podvozku při čekání na červenou. Stojíte v klidu mezi auty bez nutnosti sundávat nohu ze stupačky, rozsvítí se zelená a prostě vyrazíte vpřed. Podvozek se sám odblokuje. 

Tříkolové Piaggio MP3 bude možné řídit se skupinou B.

Piaggio MP3

Také při parkování není nutné laborovat se stojanem. Zatáhnete ruční brzdu (fakt tam je), podvozek ztuhne a skútr stojí. Při návratu ke stroji zablokovanému škodolibým autařem pak můžete vytáhnout své další eso z rukávu. Pohodlně se usadíte a zapnete elektricky poháněnou zpátečku… 

Tříkolové skútry se řadí mezi dražší stroje na trhu. Cena nových startuje na hranici necelých 160 000 korun, novou pětistovku pořídíte kolem dvou set tisíc. Ojetá stopětadvacítka se dá sehnat okolo 40 000. A nevýhody? Do provozních nákladů je třeba připočítat jednu pneumatiku navíc a při střídání s klasickým skútrem nezapomeňte při zastavení položit nohu na zem!

20. srpna 2013

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...