Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé šetří za pneumatiky. Nemění je, nebo kupují levnější

aktualizováno 
Přibývá lidí, kteří na zimních pneumatikách jezdí i v létě. Ubývá těch, kteří jsou ochotni kupovat prémiové značky.

Zákon nařizuje jezdit na zimních pneumatikách v době od 1.11. do 31.3. na sněhu a ledu. | foto: Nokian

Teplá zima v kombinaci s krizí přináší výrobcům pneumatik nepříjemné překvapení: lidé čím dál více utrácejí za nejlevnější značky, naopak ty prémiové zůstávají na skladě.

"V nižším segmentu jsme byli prakticky vyprodaní, ale u prémiových máme stále hodně zásob. Vidíme ale v posledních měsících na trhu zlepšení," říká nový šéf výrobce pneumatik Goodyear pro střední Evropu Jacek Pryczek, pod kterého spadá odbyt této firmy s mnoha různými značkami celkem v osmnácti zemích.

Šetření se podle něj projevuje i u majitelů dražších aut. "Na léto si koupí kvalitní prémiové pneumatiky, ale v zimě jezdí na těch nejlevnějších," dodal.

Podobný trend sledují i jiní výrobci a prodejci. "Pozorujeme, že zákazníci mají zájem i o levnější pneumatiky, řada z nich volí jiné než prémiové značky," potvrdila mluvčí Mall.cz Michaela Gregorová. Lidé si navíc často rozmýšleli, zda mají vůbec přezout.

"Pokud nejsou teploty dlouhodobě pod mrazem, hodně řidičů zůstává u letních pneumatik a snaží se jezdit obezřetněji. I když prodeje jsou letos dobré, nedosahují úrovně předchozích let," říká mluvčí Michelinu Daniel Cahel. Podle něj dlouhodobě ztrácí hlavně střední segment, posiluje naopak nejlevnější.

Teplá zima přitom na první pohled může pneumatikářům nahrávat. Zimní pneumatiky jsou totiž z takových materiálů, že se při teplotách nad sedm stupňů začínají rychleji opotřebovávat. Takové teploty přitom letos v zimě běžně panovaly i několik týdnů. K vyšším prodejům to však podle něj nepřispěje. "Naopak, čím dál více lidí jezdí v létě na zimních pneumatikách. Bohužel si neuvědomují, že je to velmi nebezpečné," podotkl Pryczek.

V Česku v prodejích vládnou Barum a Goodyear, který u nás působí s několika různými značkami, například Debica nebo Dunlop. "Chceme být lídrem prémiového trhu," řekl Pryczek. Podle něj i přes klesající trh loni jejich tržní podíl v Česku stoupl.

Středoevropské specifikum: pneumatiky z e-shopu

Tuzemský i další středoevropské trhy jsou podle Pryczeka specifické i vysokým podílem prodejů pneumatik přes e-shopy. "Podíl je kolem dvaceti procent, více v Evropě není. Je to velký fenomén," řekl Pryczek. Výrobci však tento trend nevidí úplně rádi. "Pneumatiky nejsou zboží, které by se mělo prodávat jen tak bez servisu nebo poradenství. Stává se, že lidé si často koupí i špatnou velikost, protože tomu nerozumějí," dodal.

Specifikem zdejšího trhu je podle něj i to, že lidé zkoumají datum výroby pneumatiky. "Je jedno, jestli je pneumatika rok, nebo tři roky stará, když je nová. Vlastnosti jsou stejné," dodal.

Řada pneuservisů upozorňuje na rozdíly v kvalitě stejných pneumatik podle toho, zda byly vyrobeny v Asii, nebo v Evropě. "Bylo to téma tak před pěti lety. Standardy jsou ve všech našich závodech stejné. Rozdíly mohou být, ale ne v kvalitě," míní Pryczek. Podle něj boom asijských ekonomik znamená i to, že za poslední roky výrazně ubylo dovozů z Asie, protože tamní výrobci nejsou schopni uspokojit domácí poptávku. "Z devadesáti procent jsou teď evropské," odhaduje Pryczek.

Evropský pneumatikářský průmysl může dostat brzy další konkurenci v podobě korejského výrobce Nexen, který chce v Česku postavit vlastní závod. Pryczeka příchod Korejců nepřekvapuje. "Cítíme, jak se chtějí dostat k výrobcům aut, mají velké ambice proniknout na evropský trh hlouběji. Pro nás je konkurence dobrá," tvrdí Pryczek.

Výrobci pneumatik musí podle nařízení Evropské komise na pneumatikách uvádět údaje o valivém odporu, brzdění na mokru a hluku při odvalování. Pryczek takové opatření nepovažuje za ideální. "Jen tři parametry jsou málo, testujeme kolem padesáti různých parametrů," míní.





Nejčtenější

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

(ilustrační snímek)
Z pomlázky jdete s promilemi? Jezte, pijte vodu, za volant se nehrňte

Až půjdete z velikonoční koledy, zkuste si vybavit, kolik alkoholu jste vypili. S následky se mnozí budou potýkat ještě následující a den. A nemusí to být jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.