Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé šetří za pneumatiky. Nemění je, nebo kupují levnější

aktualizováno 
Přibývá lidí, kteří na zimních pneumatikách jezdí i v létě. Ubývá těch, kteří jsou ochotni kupovat prémiové značky.

Zákon nařizuje jezdit na zimních pneumatikách v době od 1.11. do 31.3. na sněhu a ledu. | foto: Nokian

Teplá zima v kombinaci s krizí přináší výrobcům pneumatik nepříjemné překvapení: lidé čím dál více utrácejí za nejlevnější značky, naopak ty prémiové zůstávají na skladě.

"V nižším segmentu jsme byli prakticky vyprodaní, ale u prémiových máme stále hodně zásob. Vidíme ale v posledních měsících na trhu zlepšení," říká nový šéf výrobce pneumatik Goodyear pro střední Evropu Jacek Pryczek, pod kterého spadá odbyt této firmy s mnoha různými značkami celkem v osmnácti zemích.

Šetření se podle něj projevuje i u majitelů dražších aut. "Na léto si koupí kvalitní prémiové pneumatiky, ale v zimě jezdí na těch nejlevnějších," dodal.

Podobný trend sledují i jiní výrobci a prodejci. "Pozorujeme, že zákazníci mají zájem i o levnější pneumatiky, řada z nich volí jiné než prémiové značky," potvrdila mluvčí Mall.cz Michaela Gregorová. Lidé si navíc často rozmýšleli, zda mají vůbec přezout.

"Pokud nejsou teploty dlouhodobě pod mrazem, hodně řidičů zůstává u letních pneumatik a snaží se jezdit obezřetněji. I když prodeje jsou letos dobré, nedosahují úrovně předchozích let," říká mluvčí Michelinu Daniel Cahel. Podle něj dlouhodobě ztrácí hlavně střední segment, posiluje naopak nejlevnější.

Teplá zima přitom na první pohled může pneumatikářům nahrávat. Zimní pneumatiky jsou totiž z takových materiálů, že se při teplotách nad sedm stupňů začínají rychleji opotřebovávat. Takové teploty přitom letos v zimě běžně panovaly i několik týdnů. K vyšším prodejům to však podle něj nepřispěje. "Naopak, čím dál více lidí jezdí v létě na zimních pneumatikách. Bohužel si neuvědomují, že je to velmi nebezpečné," podotkl Pryczek.

V Česku v prodejích vládnou Barum a Goodyear, který u nás působí s několika různými značkami, například Debica nebo Dunlop. "Chceme být lídrem prémiového trhu," řekl Pryczek. Podle něj i přes klesající trh loni jejich tržní podíl v Česku stoupl.

Středoevropské specifikum: pneumatiky z e-shopu

Tuzemský i další středoevropské trhy jsou podle Pryczeka specifické i vysokým podílem prodejů pneumatik přes e-shopy. "Podíl je kolem dvaceti procent, více v Evropě není. Je to velký fenomén," řekl Pryczek. Výrobci však tento trend nevidí úplně rádi. "Pneumatiky nejsou zboží, které by se mělo prodávat jen tak bez servisu nebo poradenství. Stává se, že lidé si často koupí i špatnou velikost, protože tomu nerozumějí," dodal.

Specifikem zdejšího trhu je podle něj i to, že lidé zkoumají datum výroby pneumatiky. "Je jedno, jestli je pneumatika rok, nebo tři roky stará, když je nová. Vlastnosti jsou stejné," dodal.

Řada pneuservisů upozorňuje na rozdíly v kvalitě stejných pneumatik podle toho, zda byly vyrobeny v Asii, nebo v Evropě. "Bylo to téma tak před pěti lety. Standardy jsou ve všech našich závodech stejné. Rozdíly mohou být, ale ne v kvalitě," míní Pryczek. Podle něj boom asijských ekonomik znamená i to, že za poslední roky výrazně ubylo dovozů z Asie, protože tamní výrobci nejsou schopni uspokojit domácí poptávku. "Z devadesáti procent jsou teď evropské," odhaduje Pryczek.

Evropský pneumatikářský průmysl může dostat brzy další konkurenci v podobě korejského výrobce Nexen, který chce v Česku postavit vlastní závod. Pryczeka příchod Korejců nepřekvapuje. "Cítíme, jak se chtějí dostat k výrobcům aut, mají velké ambice proniknout na evropský trh hlouběji. Pro nás je konkurence dobrá," tvrdí Pryczek.

Výrobci pneumatik musí podle nařízení Evropské komise na pneumatikách uvádět údaje o valivém odporu, brzdění na mokru a hluku při odvalování. Pryczek takové opatření nepovažuje za ideální. "Jen tři parametry jsou málo, testujeme kolem padesáti různých parametrů," míní.





Nejčtenější

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.