Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé šetří za pneumatiky. Nemění je, nebo kupují levnější

aktualizováno 
Přibývá lidí, kteří na zimních pneumatikách jezdí i v létě. Ubývá těch, kteří jsou ochotni kupovat prémiové značky.

Zákon nařizuje jezdit na zimních pneumatikách v době od 1.11. do 31.3. na sněhu a ledu. | foto: Nokian

Teplá zima v kombinaci s krizí přináší výrobcům pneumatik nepříjemné překvapení: lidé čím dál více utrácejí za nejlevnější značky, naopak ty prémiové zůstávají na skladě.

"V nižším segmentu jsme byli prakticky vyprodaní, ale u prémiových máme stále hodně zásob. Vidíme ale v posledních měsících na trhu zlepšení," říká nový šéf výrobce pneumatik Goodyear pro střední Evropu Jacek Pryczek, pod kterého spadá odbyt této firmy s mnoha různými značkami celkem v osmnácti zemích.

Šetření se podle něj projevuje i u majitelů dražších aut. "Na léto si koupí kvalitní prémiové pneumatiky, ale v zimě jezdí na těch nejlevnějších," dodal.

Podobný trend sledují i jiní výrobci a prodejci. "Pozorujeme, že zákazníci mají zájem i o levnější pneumatiky, řada z nich volí jiné než prémiové značky," potvrdila mluvčí Mall.cz Michaela Gregorová. Lidé si navíc často rozmýšleli, zda mají vůbec přezout.

"Pokud nejsou teploty dlouhodobě pod mrazem, hodně řidičů zůstává u letních pneumatik a snaží se jezdit obezřetněji. I když prodeje jsou letos dobré, nedosahují úrovně předchozích let," říká mluvčí Michelinu Daniel Cahel. Podle něj dlouhodobě ztrácí hlavně střední segment, posiluje naopak nejlevnější.

Teplá zima přitom na první pohled může pneumatikářům nahrávat. Zimní pneumatiky jsou totiž z takových materiálů, že se při teplotách nad sedm stupňů začínají rychleji opotřebovávat. Takové teploty přitom letos v zimě běžně panovaly i několik týdnů. K vyšším prodejům to však podle něj nepřispěje. "Naopak, čím dál více lidí jezdí v létě na zimních pneumatikách. Bohužel si neuvědomují, že je to velmi nebezpečné," podotkl Pryczek.

V Česku v prodejích vládnou Barum a Goodyear, který u nás působí s několika různými značkami, například Debica nebo Dunlop. "Chceme být lídrem prémiového trhu," řekl Pryczek. Podle něj i přes klesající trh loni jejich tržní podíl v Česku stoupl.

Středoevropské specifikum: pneumatiky z e-shopu

Tuzemský i další středoevropské trhy jsou podle Pryczeka specifické i vysokým podílem prodejů pneumatik přes e-shopy. "Podíl je kolem dvaceti procent, více v Evropě není. Je to velký fenomén," řekl Pryczek. Výrobci však tento trend nevidí úplně rádi. "Pneumatiky nejsou zboží, které by se mělo prodávat jen tak bez servisu nebo poradenství. Stává se, že lidé si často koupí i špatnou velikost, protože tomu nerozumějí," dodal.

Specifikem zdejšího trhu je podle něj i to, že lidé zkoumají datum výroby pneumatiky. "Je jedno, jestli je pneumatika rok, nebo tři roky stará, když je nová. Vlastnosti jsou stejné," dodal.

Řada pneuservisů upozorňuje na rozdíly v kvalitě stejných pneumatik podle toho, zda byly vyrobeny v Asii, nebo v Evropě. "Bylo to téma tak před pěti lety. Standardy jsou ve všech našich závodech stejné. Rozdíly mohou být, ale ne v kvalitě," míní Pryczek. Podle něj boom asijských ekonomik znamená i to, že za poslední roky výrazně ubylo dovozů z Asie, protože tamní výrobci nejsou schopni uspokojit domácí poptávku. "Z devadesáti procent jsou teď evropské," odhaduje Pryczek.

Evropský pneumatikářský průmysl může dostat brzy další konkurenci v podobě korejského výrobce Nexen, který chce v Česku postavit vlastní závod. Pryczeka příchod Korejců nepřekvapuje. "Cítíme, jak se chtějí dostat k výrobcům aut, mají velké ambice proniknout na evropský trh hlouběji. Pro nás je konkurence dobrá," tvrdí Pryczek.

Výrobci pneumatik musí podle nařízení Evropské komise na pneumatikách uvádět údaje o valivém odporu, brzdění na mokru a hluku při odvalování. Pryczek takové opatření nepovažuje za ideální. "Jen tři parametry jsou málo, testujeme kolem padesáti různých parametrů," míní.





Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Další z rubriky

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.