Výkonnému vozu nesvědčí kilometrové pojížďky

Velmi rozšířený Renault 19 modelu 1.8 16V Chamade koupil v bazaru Luboslav Kapsa z Kopřivnice, s vozem ročníku 1991 je spokojen až na jednu nemilou okolnost: velice rychle se vybíjí akumulátor.
Velmi rozšířený Renault 19 modelu 1.8 16V Chamade koupil v bazaru Luboslav Kapsa z Kopřivnice, s vozem ročníku 1991 je spokojen až na jednu nemilou okolnost: velice rychle se vybíjí akumulátor. "Nechal jsem zkontrolovat dobíjení, které je v pořádku. Elektrikář ovšem zjistil, že po vypnutí klíčku zapalování se spustí ventilátor chlazení, který pak je vždy 20 minut v chodu a baterii vybíjí," píše čtenář a doplňuje, že u vozu, jenž se do země dostal jako ojetina ze Švýcarska, ventilátor pracuje celou zmíněnou dobu po zapnutí a vypnutí klíčku i v případě, kdy vůbec nebyl spuštěn motor. "Ve značkovém servisu mi řekli, že u motoru 1.8 16V je to normální. Že prý s tímto vozem musím jezdit delší trasy, vždy alespoň 20 kilometrů, aby se akumulátor dobil," sděluje Luboslav Kapsa a ptá se, zda se skutečně dozvěděl pravdu a zda podobné potíže mají i další renaulty či auta jiných značek. Technik pražského zastoupení Renaultu pro Českou republiku Petr Hančl konstatuje, že popsaným způsobem nereagují všechny Renaulty 19, ovšem k výkonnému motoru 1.8 16V (99 kilowattů) zapínání ventilátoru po zastavení opravdu patří. "Děje se to také u dalších modelů, například u některých typů Laguna, známe to i z vozů jiných výrobců," upřesňuje Petr Hančl. "Výkonné agregáty, jichž je motorový prostor doslova plný, se totiž musí chladit. Kdyby tomu tak nebylo, tak by se zplynoval a v palivové rampě odpařil benzin a při dalším startování by měl řidič potíže. Postup je naprogramovaný v řídicí jednotce a nelze ho nijak měnit." Odborník Renaultu se ovšem podivuje nad tím, že u čtenářova vozu běží ventilátor vždy 20 minut. "Podle mých informací by měl ventilátor být v akci jen tak dlouho, než se motor vychladí," doplňuje Petr Hančl a je přesvědčen, že pokud vůz má v pořádku dobíjecí soustavu i akumulátor, nemělo by mu ventilátorové chlazení po zastavení vadit. Technik Renaultu doporučuje všem, kdo by se mohli s podobnými problémy u svých automobilů setkat, aby prověřili funkci dobíjení, kvalitu akumulátoru a v neposlední řadě i to, zda baterii nevybíjí něco jiného. "Každopádně je ale třeba u výkonného Renaultu 19 1.8 16V Chamade nutné počítat s tím, že se ze zásady nehodí na kilometrové pojížďky," upozorňuje Petr Hančl.


Témata: Renault