Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Diesel, který do auta nenarvete. Půjde do dolu

aktualizováno 
Říká se mu Ježek, velký je jako slon a má sílu jako pět formulí 1. Obrovský vznětový motor se poprvé představil na stařičkém kontinentě v Británii a svými parametry okouzlil známý festival rychlosti na zámku v Goodwodu.

Vznětový motor Cummins QSK95 má výkon 4 tisíce koňských sil. | foto: leftlanenews.com

Letošní devatenáctý ročník mítinku Festival of Speed opět patří k vrcholům britské motoristické sezóny. V sídle šlechtické rodiny Marchů se týden před Velkou cenou Velké Británie pravidelně potkává vybraná společnost z prostředí závodních a sportovních vozidel z minulosti i současné doby.

Součástí festivalu je závod na známé trati Goodwood Hill v okolí zámku, spousta prezentací automobilek i doprovodných akcí. Na jedné z nich se také objevil nový obrovský vznětový motor Cummins QSK95 o výkonu čtyři tisíce koňských sil, který má poněkud zvláštní přezdívku Ježek.

Šestnácti válcový motor o objemu 95 litrů má maximální výkon 2 985 kW při 1 200 otáčkách za minutu, což je v přepočtu na oblíbenou českou jednotku zhruba 24 násobek nejsilnějšího motoru dodávaného do vozu Škoda Octavia. Motor je rozdělen do čtyř podskupin o čtyřech válcích, každá z nich má vlastní turbodmychadlo a elektronickou řídící a kontrolní jednotku. Kroutící moment dosahuje hodnoty neuvěřitelných 16 000 Nm.

Obrovský diesel je vybavený systémem katalytické redukce, kdy se oxidy dusíku ve výfukových plynech díky speciálnímu aditivu na bázi močoviny známému jako AdBlue mění v neškodný dusík a vodní páru a výrobce tak zaručuje splnění emisních norem, které vstupí v platnost v roce 2015.

Cummins se ale nechce zastavit ani u těchto hodnot a oznámil vývoj dvacetiválce o objemu 120 litrů a síle pěti tisíc koní. U obou motorů přitom nejde o zbytečný vývoj, který má okouzlit návštěvníky festivalů. Právě tyto motory totiž zamíří do obrovských důlních vozidel, železničních lokomotiv a nákladních lodí. Pohánět budou také novou řadu firemních elektrogenerátorů, které se budou používat při těžbě ropy a zemního plynu.

Cummins Inc. je největším světovým výrobcem dieselových motorů v rozsahu 55 až 3 500 koňských sil, v roce 2011 jich vyrobil na 1,1 milionu kusů. Hojné využití mají také v českých a slovenských autobusech.

V současnosti jsou motory od této společnosti vybaveny hybridní autobusy SOR a Solaris, do téměř všech vozů je dodává také slovenský výrobce příměstských a městských autobusů Troliga. Motory této značky používá do svých vozů i tuzemská automobilka Avia.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.